جرم‌گيري و تغيير رنگ دندان 2 فاكتور جدا از هم هستند و افرادي كه تنها صرفاً براي سفيد كردن رنگ دندان‌ها جرم‌گيري مي‌كنند، در رنگ دندان‌ها تفاوتي ايجاد نمي‌شود.

اصغر ميرعمادي، داندانپزشك و متخصص بيماري‌هاي لثه و رئيس گروه علمي آموزش بين‌المللي ايمپلنتولوژي ايران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جرم روي دندان زماني ايجاد مي‌شود كه به درستي مسواك زده نشود، در نتيجه پلاك ميكروبي روي سطح دندان تشكيل شده، كه اين پلاك‌هاي ميكروبي تدريجاً املاح بزاقي را به خود جذب كرده و بعد از سفت شدن تبديل به جرم مي‌شود.

ميرعمادي در پاسخ به اينكه آيا ميناي دندان با جرم‌گيري از بين مي‌رود، اظهار داشت: اگر كه جرم‌گيري صحيح انجام نشود و كسي كه اين كار را انجام مي‌دهد از مهارت كافي برخوردار نباشد، امكان صدمه رساندن به ميناي دندان وجود دارد ولي در غير اين صورت جرم‌گيري به طور طبيعي به دندان صدمه نمي‌زند.

اين متخصص لثه تصريح كرد: معمولاً همه‌ي افراد بايد هر 6 ماه يكبار به دندان پزشك مراجعه كنند و سپس بعد از بررسي اگر الزام باشد، جرم‌گيري شود، الزامي نيست كه هر شش ماه يكبار جرم‌گيري شود ولي لازم است كه هر شش ماه يكبار جهت معاينه به پزشك مراجعه شود.

وي، با اشاره به اينكه جرم‌گيري و تغيير رنگ دندان، دو فاكتور جدا از هم هستند، افزود: بين تغيير رنگ دندان و جرم‌گيري ارتباطي وجود ندارد و افرادي كه تنها براي سفيد كردن رنگ دندان‌ها جرم‌گيري مي‌كنند، رنگ دندان‌ها چندان تفاوتي نمي‌كند.

رئيس گروه علمي آموزش بين‌المللي ايمپلنتولوژي ايران تشريح كرد: معمولاً جرم‌گيري از سنين بلوغ به بعد لازم است و توصيه مي‌كند كه به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشيم و در شبانه روز 10 الي 15 دقيقه مسواك زده شود و تأكيد مي‌كند كه حتماً در هنگام خواب انجام شود.

وي در پايان ياد‌آور شد: خود جرمي كه در اطراف دندان تشكيل مي‌شود باعث صدمه به لثه شده و متأسفانه به دليل دردناك نبودن بيماري‌هاي لثه فرد تنها با مراجعه به پزشك متوجه بيماري خواهد شد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بیماری ، لثه ، دندان ، جرم ، فاکتور ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار