منابع پزشکي در ترکيه اعلام کردند يک تظاهرکننده 25 ساله کرد که در درگيري‌هاي روز شنبه با پليس در منطقه کردنشين جنوب شرق اين کشور از ناحيه سر زخمي شده بود، روز چهارشنبه در بيمارستان جان خود را از دست داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ؛‌ به گفته شاهدان، بمال توپچو در پي اصابت يک نارنجک اشک آور به سرش که پليس ضد شورش براي پراکنده کردن حدود پنج هزار تظاهرکننده در شهر يوکسکووا (جنوب شرق ترکيه) شليک کرده بود، براي مداوا به شهر وان در شرق ترکيه فرستاده شده بود. تنش جمعه گذشته در پي مرگ دو تظاهرکننده کرد به دست پليس به ناگهان در استان‌هاي کردنشين ترکيه بالا گرفت.

اين دو تظاهرکننده در آشوب‌هاي ناشي از انتشار خبر تخريب قبرستان‌هايي که شورشيان پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکيه) در آنجا دفن شده‌اند،‌ در يوکسکووا کشته شدند. مقامات ترکيه رسما اين خبر را تکذيب کردند اما اين اقدام نتوانست تنش‌ها را آرام کند.

اعضاي «پ ک ک» يکشنبه شب چهار سرباز را که لباس غيرنظامي به تن داشتند در دياربکر، شهر اصلي جنوب شرق ترکيه که بيشتر مردمش کرد هستند، ربودند و چند ساعت آنها را آزاد کردند. آنکارا و «پ ک ک» يک سال پيش مذاکراتي را به منظور تلاش براي پايان دادن به مناقشه کردها که از سال 1984 تاکنون بيش از 45 هزار کشته بر جا گذاشته است، آغاز کردند. اما اين روند با تصميم پ ک ک براي به تعليق درآوردن خارج کردن نيروهاي خود از ترکيه در اعتراض به عملي نشدن وعده‌هاي دولت متوقف شد.

انتهاي پيام / 
برچسب ها: ترکیه ، کرد ، تظاهرات ، کشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار