رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) سپاه گفت: دیدار با مراجع عظام در معرفی فعالیت‌های پژوهشکده و دریافت رهنمود از مراجع عالیقدر حوزه و جلسه با نیروهای مسلح ، اساتید و پژوهشگران نیروهای مسلح و مراکز دانشگاهی در ستاد کل سپاه که با حضور آیت الله کعبی از جمله برنامه‌هاي هفته پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم اسلامي امام صادق(ص) است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجمال‌الدین میرمحمدی رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: در این هفته که از 23 تا 28 آذر به نام هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده، پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) برنامه‌هایی را خواهد داشت.
 
 وی افزود: روز شنبه 23 آذر نشست علمی با حضور اساتید محترم از حوزه و دانشگاه در پژوهشکده برگزار می‌شود و نیز افتتاح غرفه پژوهشکده در بخش دستاوردهای پژوهشی وزارت علوم را در نمایشگاه دائمی تهران خواهیم داشت که در آنجا پروژه‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی خود را ارائه می دهیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمين میرمحمدی تصریح کرد: یکشنبه 24 آذر دیدار با مراجع عظام در معرفی فعالیت‌های پژوهشکده و دریافت رهنمود از مراجع عالیقدر حوزه و دوشنبه 25 آذر روز پژوهش یک جلسه مهم با نیروهای مسلح ، اساتید و پژوهشگران و مدعوین نیروهای مسلح و مراکز دانشگاهی در ستاد کل سپاه خواهیم داشت که با حضور آیت الله کعبی عضو ناظرین پژوهشکده برگزار خواهد شد.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)  گفت: روز سه شنبه با نام روز فناوری ارائه نرم افزاری با استفاده از اساتید فناوری مجرب و رونمایی از برنامه های فناوری پژوهشکده و نیز روز چهارشنبه نقد کتاب "دولت در عصر غیبت" را خواهیم داشت که این کتاب مورد نقد اساتید حوزه و دانشگاه قرار خواهد گرفت و از انتقادات علمی و پژوهشی اساتید در اصلاحات چاپ های بعدی استفاده می کنیم.
 
وی افزود: روز پنجشنبه 28 آذر نیز اختتامیه هفته پژوهش با حضور مراکز پژوهشی در حوزه علمیه قم و مراکز آموزش عالی در پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) و با حضور آیت الله خاتمی به عنوان یکی از ناظرین علمی این پژوهشکده برگزار خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی درباره فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) اظهار داشت: این پژوهشکده از ابتدا تاکنون حرکت‌هایی در راستای تحول در علوم انسانی و تبیین فعالیت‌های علوم اسلامی انجام داده است.
 
وی تصریح کرد: این پژوهشکده از سال 59 شروع به کار کرده که با نظارت علمی آیات عظام طاهری خرم آبادی، احمدی میانجی، شهید محلاتی و حجت الاسلام والسلمين فاکر بوده است.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) گفت: در سال 73 با تصویب وزارت علوم، این پژوهشکده به عنوان پژوهشکده تحقیقات اسلامی و در سال 91 با تائید رئیس هیئت امنا و تصویب وزارت علوم به عنوان پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) فعالیت خود را ادامه داده است.
 
وی تصریح کرد: ماموریت و فعالیت مشخص این پژوهشکده سه ماموریت اساسی بوده است که شامل انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در حوزه علوم اسلامی و  انسانی،  تهیه و تالیف مواد آموزشی مورد نیاز سپاه و سایر نیروهای مسلح در حوزه علوم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و  تربیت پژوهشگران کارآمد، مومن و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی بوده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين میرمحمدی گفت: این پژوهشکده علاوه بر معاونت‌های تخصصی 4 مرکز علمی دارد که به صورت تخصصی فعالیت می‌کند که عبارتند از: مراکز الهیات و معارف اسلامی با 5 گروه علمی- تخصصی، مطالعات علوم سیاسی با سه گروه، علوم فرهنگی و اجتماعی با 3 گروه و مطالعات دفاعی و امنیتی با 2 گروه علمی- تخصصی.
 
وی افزود: فعالیت‌هایی که این پژوهشکده تا به حال در حوزه‌های مختلف انجام داده انتشار حدود 570 کتاب مطالعاتی به صورت عمومی، 630 متن آموزشی که تا به حال به مجموعه نیروهای مسلح و کشور ارائه داده است.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)  تصریح کرد: این مجموعه پژوهشی از اساتید مجرب حوزه علمیه و دانشگاه بهره‌مند است و بسترهای مناسبی برای این عزیزان فراهم کرده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين میرمحمدی گفت: کتابخانه 30 هزار جلدی از کتب فارسی، عربی و لاتین و نیز ظرفیت برنامه‌های مجازی و استفاده از اینترنت پر سرعت با پهنای باند 15 مگابایت بر ثانیه که به پژوهشگران ما در آماده‌سازی مراحل پژوه شی کمک می‌کند از دیگر امکانات این پژوهشکده است.
 
وی افزود: یک مجلسه علمی- پژوهشی با نام فصلنامه پژوهش‌های سیاست اسلامی و 4 فصلنامه علمی- پژوهشی در آستانه انتشار از جمله مجله‌های تخصصی علوم سیاسی و روابط بین الملل، پژوهش‌های دفاعی و امنیتی در اسلام، پژوهش‌های اندیشه قرآنی و پژوهش‌های اجتماعی- تربیتی اسلامی از این پژوهشکده منتشر می‌شود.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)  اظهار داشت: علاوه بر نشریات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی، مجله حصون و پیام و مربیان در کارنامه این پژوهشکده وجود دارد که برای روحانیون، مربیان و مدیران نیروهای مسلح تدوین می‌شود.
 
وی افزود: این پژوهشکده یکی از اولین مراکز پژوهشی است که در قم و در نیروهای مسلح ایجاد شد که بتواند نیازمندی‌های پژوهشی و متن‌های آموزشی نیروهای مسلح را تهیه کند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی اظهار داشت: در سال‌های 91 و 92 ، 96 متن آموزشی برای نیروی انتظامی، 7 متن آموزشی برای وزارت دفاع، 22 متن آموزشی برای سپاه و 9 متن آموزشی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست تدوین بوده که بزودی آمده تحویل به آن عزیزان می‌شود.
 
وی تصریح کرد: پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) انتظارات زمزم هدایت را از سال 83 با مجوز رسمی وزارت ارشاد تشکیل داده که بیش از 750 عنوان کتاب را برای نیروهای مسلح و کشور و راه اندازی 72 مورد نمایشگاه در سراسر کشور داشته و در سال 92 نیز 93 مورد نمایشگاه‌های استانی در این مجموعه پژوهشی برگزار شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی با اشاره به تولید 5 نرم افزار جدید گفت: کار جدید این پژوهشکده و شعار آن این است که هر کتاب یک نرم افزار که تمامي کتب به همراه نرم افزار قابل جستجو است تا در حوزه‌های مجازی فعالیت داشته باشند.
 
وی افزود: سایت طوبی پژوهشکده از سال 79 آغاز به کار کرده و به روز است و تمامي متون و محتوای تولیدی خود را روی سایت قرار می‌دهد و عزیزان نیروهای مسلح و سایر مردم ارتباط خوبی از سراسر کشور با این سایت دارند.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) اظهار داشت: حرکت جدید پژوهشکده از سال 92 ایجاد سایت جوابگو بوده که آماده پاسخگویی به صورت آنلاین و آفلاین است و از طریق پیامک و صوتی و تصویری انشاءالله بزودی در اقصی نقاط کشور راه اندازی می شودو عزیزان می توانند درباره شبهه های سیاسی ، اعتقادی ، فرهنگی و ... با کمترین هزینه سوال کنند و ما انشاءالله بتوانیم سوالات را یا به صورت همزمان و یا از 24 تا 72 ساعت پاسخ دهیم و تاکنون 2000 پرسش و پاسخ روی سایت قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی گفت: در آینده نزدیک چند زبانه کردن و توسعه نرم افزاری این سایت را با زبان‌های لاتین و عربی انجام می‌دهیم تا آماده پاسخگویی به پرسش‌های مجموعه نیروهای مسلح و مردم باشیم.
 
وی افزود: تربیت نیروهای این پژوهشکده به این صورت است که یک رشته کارشناسی ارشد به نام مدیریت تحقیقات داریم و در سال آینده نیز رشته جدیدی را در کشور با عنوان پژوهشگری و نویسندگی خلاق که با همکاری وزارت علوم و مراکز دانشگاهی طراحی دوره و سرفصل‌های آن انجام شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خواهیم داشت.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)   اظهار داشت: با وجود اینکه این رشته در دنیا وجود دارد متاسفانه در کشور وجود نداشته که انشاءالله این سرفصلی برای حرکت جدید در حوزه علوم انسانی خواهد بود که با گرایش های 5 گانه ع لوم قرآن و حدیث ، تاریخ تمدن اسلامی، دفاعی- امنیتی، علوم سیاسی و فرهنگی اجتماعی راه اندازی خواهد شد.
 
حجت الاسلام میرمحمدی تصریح کرد: از وزارت علوم و همه مراکز آموزش عالی که با ما در راه اندازی این رشته ها همکاری کردند تشکر می کنیم و امیدواریم مقدمه ای برای تحول در علوم انسانی و اسلامی باشد.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)  درباره برنامه های آینده این پژوهشکده مخصوصا در حوزه علوم اسلامی و انسانی گفت: ایجاد هسته کوچک دانا و شبکه بزرگ توانا از جمله این برنامه هاست و باید مراکز علمی، پژوهشی خود را به عنوان هسته دانا در نظر بگیرند و بتوانند از شبکه بزرگ حوزه و دانشگاه استفاده کنند که مقدمات آن را فراهم کرده ایم تا قدم بزرگی در تحول علوم انسانی و اسلامی باشد.
 
وی افزود: دومین کار راه‌اندازی پرتال جامع علوم انسانی در حوزه‌های مختلف و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشکده در آن است.
 
حجت‌الاسلام والمسملين میرمحمدی تصریح کرد: سومین کار انجام پژوهش‌های بنیادی است که از ماموریت‌های اساسی پژوهشکده در حوزه‌های مورد نیاز کشور متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت حضرت امام خمینی (ره) و تدابیر مقام معظم رهبری خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه با موافقت وزارت علوم و سیر مراحل آن در ستاد کل انشاءالله انجام خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی افزود: تولید نرم افزارهای اسلامی در حوزه علوم انسانی و راه اندازی کتابخانه دیجیتال از جمله دیگر برنامه های این پژوهشکده خواهد بود که البته در حال حاضر با 500 عنوان کتاب ارائه داده ایم و در آینده نزدیک با 1000 عنوان کتاب به مجموعه علمی کشور و نیروهای مسلح ارائه خواهد شد.
 
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)  تصریح کرد: ترجمه‌ آثار پژوهشی به زبان عربی و لاتین برای استفاده دیگر کشورها از جمله برنامه های دیگر پژوهشکده خواهد بود، زیرا ما تاکنون نتوانسته ایم نیاز آنها را برآورده کنیم و کشورهایی که طالب این پژوهش های بنیادی و کاربردی هستند را می توانیم در ادامه فعالیت های خود قرار دهیم.
 
وی با اشاره به ایجاد پژوهشگاه مجازی برای بسیج و ارتش 20 میلیونی خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت های انقلاب اسلامی ایجاد بسیج بوده و الحمدلله حرکت بسیج در علم و فناوری قدمهای بسیار خوبی داشته و ما برای کمک به ارتش 20 میلیونی ایجاد پژوهشگاه مجازی را برای بسیج در دستور کار داریم که انشاءالله مورد توجه عزیزان قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، پژوهشکده ، آینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار