دولت یازدهم در زمان کوتاهی که بر سر کار آمده توانسته تعامل مثبت و رو به رشدی را با بهارستان نشینان در پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید داشته باشد که در این میان نمی‌توان از نقش معاونت پارلمانی به عنوان پل ارتباطی دو قوه مققنه و مجریه غافل شد.

‌به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، این روزها  برخی از افراد فعال در عرصه سیاست کشورمان گویا به دنبال افرادی ماخوذ به حیا یا در عبارتی ساده تر در رسانه‌ها هستند تا هر عیب و نقصی که وجود دارد را برگردنش بیندازند و اینبار نوبت به حجت الاسلام انصاری رسیده است تا رای نیاوردن سه وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت‌خانه ورزش و جوانان را به گردن بگیرد، شاید دیواری کوتاه تر از وی پیدا نشده است.

داستان از جایی کلید خورد که  علی مطهری در اظهار نظری جالب معاونت پارلمانی ریاست جمهوری را ضعیف دانست و  یا به عبارتی دیگر عملکرد مجید انصاری را در رای نیاوردن وزرای پیشنهاد شده برای سکان داری وزارتخانه ورزش را مثمر ثمر ندانسته‌ بود و وی را تنها نظاره‌گر جلسات مجلس خوانده بود.

وی که سابقه زیادی در اظهار نظرات عجیب دارد در روزهای اخیر طی گفت و گویی ضمن بیان این مطلب که حجت الاسلام  انصاری در رای نیاوردن سه وزیر پیشنهادی دولت به مجلس نقش اساسی داشته است، اعلام کرده است دفاعیات ناقص وزاری پیشنهادی از خود نیز این عدم اعتماد نمایندگان را تشدید کرد چرا که روابط عمومی معاونت پارلمانی چندان قوی نیست.

روشن نیست منظور مطهری از بیان این مطلب که "روابط عمومی معاون پارلمانی ریاست جمهوری ضعیف است" چیست؟ اما اگر منظور وی گفتگو با دوستان نماینده و راه رفتن در صحن بهارستان باشد کاملا حق دارند چرا که اصولا انصاری با توجه به سابقه نمایندگی خود اهل این قبیل اقدامات نیست.

اگر منظور مطهری انجام وظایف محوله به انصاری در صحن باشد کار به آیین نامه و شرح وظابف انصاری کشیده می‌شود و این سوال مطرح خواهد شد که آیا معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری از وظایف محوله به خود کوتاهی کرده است؟

برای پاسخ به پرسش مذکور بد نیست یکبار دیگر و محض جلب رضایت خاطر دوستان مروری داشته باشیم بر وظایف معاونت امور مجلس ریاست جمهوری هفتم ایران اسلامی.

معاونت ریاست جمهوری پس از حذف پست نخست وزیری و واگذاری وظایف سنگین آن بر رئیس جمهور جهت کمک و همیاری به وی ایجاد شد که برای این پست عموما از میان افراد کاردان در هر حوزه یک نفر به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب می شود.

معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری مطابق آیین نامه مصوب و داخلی هیئت دولت وظایفی را عهده‌دار است که مهمترین آنها به شرح ذیل است:

نحستین وظیفه محوله به معاونت امور مجلس ریاست جمهوری ارائه طرح‌های قانونی به رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت است که ماده سی و چهارم آیین نامه داخلی هیئت دولت در این خصوص مقرر می‌دارد: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مطابق آیین نامه ذکر شده موظف است طرح های قانونی را به اطلاع اعضای دولت برساند تا پس از بررسی تمام جوانب آن و در صورت صلاحدید دولت اجرا شود.

دومین وطیفه معاونت امور مجلس ریاست جمهوری مطابق بخش پایانی ماده 34 آیین نامه داخلی دولت تهیه گزارش از طرح های دو فوریتی و سه فوریتی است که پس از ارائه به بهارستان جهت اتخاذ تصمیمات مناسب و در خور به اعضای دولت و ریاست جمهوری تحویل داده خواهد شد.

معاونت امور مجلس ریاست جمهوری مطابق تبصره یکم ماده 34 آیین نامه داخلی دولت الحاقی نهم مهرماه سال1379 در صورت عدم اعلام نظر دولت حداکثر تا یک روز قبل از رسیدگی در صحن علنی بهارستان اعلام نگردد این معاونت با هماهنگی ریاست‌جمهوری یا معاون اول وی و یا وزاری مربوطه و روسای دستگاه های زیربط نسبت به اعلام نظر دولت از طریق مقتضی به مجلس شورای اسلامی اقدام خواهد کرد.

ماده سی و پنچم آیین نامه مذکور با اشاره به سایر وظایف معاونت پارلمانی ریاست جمهوری بیان می کند: نمایندگان دولت در بهارستان برای هماهنگی اظهارات خود در صحن تا جایی که اظهارات آنان خلاف نظر دولت نباشد میبایست اظهارات خود را با معاونت امور مجلس ریاست جمهوری هماهنگ کنند.

مطابق ماده 36 آیین نامه داخلی دولت در صورت عدم حضور مسئولان ذیربط در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی وظیفه دفاع از طرح‌ها و لوایح دولت بر عهده معاون امور مجلس ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

کارشناسان و صاحب نظران این عرصه نیز تاکنون و با گذشت چندماه از عمر دولت یازدهم و ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، عملکرد مجید انصاری را به عنوان معاون امور مجلس عملکرد قابل قبول دانسته‌اند.

برای روشن‌تر شدن موضوع و به نوعی حل و فصل آن به گفت و گو با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در زیر به عناوین مهم گفته‌های آنان اشاره شده است.

عوض حیدرپور یکی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های اخیر علی مطهری در خصوص عملکرد ضعیف معاونت پارلمانی ریاست جمهوری اظهار داشت: به سبب سابقه  نمایندگی انصاری و دوستی دیرینه وی با نمایندگان تا کنون ضعفی به چشم نخورده است.

وی ادامه داد: معاونت امور محلس ریاست جمهوری در تمام جلسات مجلس حضور فعال و چشمگیری داشته‌اند که امیدورایم تا پایان نیز این چنین باشد.

وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران گفت: حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور تا کنون عملکرد مطلوب و موثری داشته‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: هیچ یک از نمایندگان با معاونت امور مجلس ریاست جمهوری مشکلی ندارند چرا که وی در تمام زمینه‌ها ارتباط خوب و نزدیکی با نمایندگان داشته‌اند.

حال این سوال مطرح می‌شود که معاون امور مجلس ریاست جمهوری در انجام کدام یک از وظایف محوله به خود کوتاهی داشته‌است؟ البته به جز وظیفه نانوشته که ظاهرا مدنظر آقایان قرار گرفته که این وظیفه مذکور متشنج ساختن بی دلیل جو کشور آن هم در چنین شرایط حساسی است.

پاسخ پرسش فوق را هیچ شخصی بهتر از علی مطهری نماینده صاحب نام مجلس نمیتواند بدهد و شاید هم خود وی بهتر بداند که منظور دقیقشان از ضعیف خواندن معاونت امور مجلس ریاست جمهوری چه بوده است.

در خاتمه یادآور میشویم، با توجه به اظهارات نمایندگان و کارشناسان عرصه سیاست داخلی کشور و آنچان که از صحبت‌های آنان برمی‌آید معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور که به عنوان پدر آیین‌نامه مجلس از وی نام برده می‌شود نه تنها در انجام وظایف محوله به خود کوتاهی نکرده است بلکه به قول بسیاری از نمایندگان تعامل و اقدامات موثر و مفیدی داشته است.

اتنهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار