تفنگ خالي حقوق بشر آمريكا بر شقيقه ايران/

"كارنامه سياه" حقوق بشری آمريكا و بهانه‌تراشی برای تحریم ایران

اين روزها حقوق بشر و دفاع از آن حربه اي در دست استكبار جهاني شده تا به اين بهانه در امور داخلي كشور ها دخالت كرده و ظلمي ديگر را بر كشورهاي مستقل و مقاوم تحميل كند،در حالي كه خود در اين حوزه كارنامه سیاهی دارد.

 سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد، امروز 10 دسامبر (19 آذر) است. روزي كه  در سال 1948از سوي سازمان ملل متحد به نام روز جهاني حقوق بشر نامگذاري شده است  كه هدف آن برقراری تضمین حقوق و آزادی‌های برابر برای همه مردم بود. 


اما در گذر زمان  و بخصوص در چند دهه اخير اين هدف رنگ باخت و كشورهاي استكباري و استعماري و در راس آن ها امريكا و چند قدرت غربي از حقوق بشر حربه و چماقي ساختند تا آن را بر سر هر كشوري كه با آن‌ها همسو نبود و منافعشان را به خطر مي‌انداخت، فرود آورند.

طي چند سال گذشته مانند هر موضوع ديگري، استكبار در مواجهه با مسئله حقوق بشر هم رفتاري دوگانه در پيش گرفته است.

سلطه‌گران هر جا كه به نفعشان بوده چشم بر نقض آشكار حقوق بشر مي‌بندند اما اگر در تضاد با منافع آنها باشد  در مورد رعايت حقوق بشر "مو را از ماست "بيرون مي كشند. مقايسه رفتار امريكا با ايران و كشوري مانند عربستان سعودي  كه متحد واشنگتن محسوب مي‌شود خود گوياي همه چيز است.


***  حقوق بشر ایران بهانه‌ای در دست ناقضان این حقوق
جمهوري اسلامي ايران يكي از كشورهايي است كه همواره موي دماغ استكبار جهاني و تماميت خواهان بوده. به همين جهت استكبار و استعمار جهاني به بهانه‌هاي مختلف سعي كرده ايران را به اصطلاح خود تنبيه كند.يك روز به بهانه هسته اي و ديگر روز به بهانه نقض حقوق بشر.

 از سال 2003 به بعد كه مسئله هسته اي كشورمان در مجامع بين المللي مطرح شد غرب به رهبري دشمن شماره يك جمهوري اسلامي ايران يعني امريكا تمام تلاش و امكانات خود را بسيج كردند تا مانع به ثمر نشستن برنامه هسته‌اي كشورمان شوند. اما حاصل تمام اين  تلاش‌ها و سنگ‌اندازي ها چيزي جز شكست براي غرب و پيروزي و پيشرفت برنامه هسته اي كشورمان نبود.

امريكا و متحدانش كه نتوانستند با توسل به انواع ترفند ها -از تهديد به حمله نظامي گرفته تا ترور دانشمندان و اختلال در تاسيسات هسته اي كشورمان- جلوي پيشرفت برنامه هسته اي ما را بگيرند به تحميل  انواع تحريم هاي ظالمانه  و حتي غير انساني متوسل شدند از تحريم  نفتي گرفته تا تحريم‌هاي بانكي ، فناوري، دارويي و پزشكي و... تا به اصطلاح خود با  فشار به مردم عادي و ايجاد نارضايتي عمومي  ايران جمهوري اسلامي را وادار به تسليم نمايند.


اما تحريم ها نيز امريكا و ايادي استكبار را به خواسته اش نرساند و آنها مجبور شدند گزينه ديپلماسي و مذاكره را انتخاب كنند. پس از چندين دور نشست و ساعت ها مذاكره و چانه زني سرانجام ايران و گروه 1+5 در ژنو سوئيس توافقنامه موقتي را امضا كردند. توافقنامه اي كه براي هريك از دو طرف وظايفي را تعيين كرده است.طبق اين توافق ايالات متحده حق ندارد حداقل تا شش ماه تحريم جديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران تحميل كند.

 اما ظاهرا اين توافقنامه به مذاق زورگويان  خوش نيامده و آنها كه آسودگي ايران را برنمي تابند در تلاش هستند به بهانه ديگري تحريم هاي جديدي عليه مردم ايران وضع كنند.
 

*** تحریم ایران به بهانه نقض حقوق بشر
طي چند هفته اي كه از توافق هسته‌اي ژنو مي گذرد اخباري از امريكا به گوش مي رسد  مبني بر اين كه  نمايندگان كنگره كه از سر سپردگان صهيونيسم جهاني هستند در اين فكر هستند كه، حال كه نمي‌توان ايران را به بهانه هسته اي تحت فشار گذاشت و تحريم هاي جديدي عليه تهران اعمال كرد مي توان به بهانه نقض حقوق بشر از سوي جمهوري اسلامي  ايران مجازات هاي جديدي را عليه اين كشور تحميل كرد.

امريكا در حالي جمهوري اسلامي ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي كند كه خود يكي از ناقضان اصلي حقوق بشر است و اگر قرار باشد گزارشي از موارد نقض حقوق بشر توسط اين كشور منتشر شود بايد صدها صفحه را سياه كرد.



جالب اين جا است كه نطفه امريكا با نقض حقوق بشر شكل گرفته و  پايه‌هاي اين كشور بر نقض حقوق بشر استوار گشته است:
تعدادي از انگلوساكسون‌هاي مهاجر با هدف قرار دادن ساكنان اصلي قاره آفريقا، به سرخپوستان حمله مي كردند و آنچه رقابت جنگي آنها را شكل مي داد، كشتن تعداد بيشتري از سرخپوستان در منطقه بود؛ آن سوي ديگر، تاجران و دريانوردان آمريكايي نيز با سفر به سواحل آفريقا به فكر ربودن تعداد بيشتري از مردان قوي هيكل آفريقايي بودند تا آنان را به نام 'برده' به قاره جديد خود منتقل كنند. به اين ترتيب پايه هاي امپراتوري آمريكا بر خون سرخپوستان و عرق ناشي از بيگاري آفريقايي ها بنا شد. 


*** سعي داريم در اين گزارش به برخي از موارد نقض حقوق بشر در امريكا طي سال هاي اخير اشاره كنيم تا خود به مثابه "مشتي از خروار" باشد.

 آمریکا در سه مقطع زمانی جنگ سرد، رخدادهای یازدهم سپتامبر و در مقطع کنونی به طور گسترده از حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی برای تضعیف و مبارزه با مخالفان و دشمنان خود استفاده کرده است.

آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد به طور کامل از حقوق بشر به عنوان یک ابزار جنگی علیه شوروی بهره بردند و بارها بلوک شرق را متهم به نقض حقوق بشر می‌کردند و حتی پس از پایان جنگ سرد، این گونه تبلیغ کردند که پیروزی آنها به دلیل ارائه ارزش‌های بهتر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نسبت به بلوک شرق بوده است.

هرچند آمريكا با ادعاي دفاع از حقوق بشر بيشترين دخالت را در مسائل ساير كشورهاي جهان داشته، اما پرونده داخلي آن در اين خصوص بسيار وحشتناك است زيرا بيشترين موارد نقض حقوق بشر در پرونده داخلي اين كشور سنگيني مي كند.

 نهاد ها، خبرگزاري ها و سازمان هاي دفاع از حقوق بشر مستقل بارها در گزارش هاي خود موارد فراواني از نقض حقوق بشر در امريكا ارائه كرده اند.

 "اسكات كريستياستون" در كتاب خود تحت عنوان "500 سال از زندان هاي آمريكا" از اين حقيقت پرده برداشت كه آمريكا پس از روسيه دومين كشوري است كه بيشتر شهروندان آن پشت ميله‌هاي زندان به سر مي برند. 

 تازه‌ترين مورد از نقض حقوق بشر توسط امريكا شنود مكالمات شهروندان است اين در حالي است كه  ماده 12 اعلاميه جهاني حقوق بشر تصريح مي كند"هیچ‌کس نباید در معرض مداخلهٔ خودسرانه در زندگی شخصی، خانواده، خانه یا مکاتبات خود قرار گیرد و یا این‌که شرف و آبروی او مورد تعرض قرار گیرد. هرکس حق دارد که از حمایت قانون در برابر چنین مداخله‌ها و تعرض‌هایی برخوردار گردد". اما همين چند وقت پيش بود كه تشت رسوايي آژانس امنييت ملي امريكا از بام افتاد و مشخص شد اين نهاد نه تنها  مكالمات امريكاييان بلكه مكالمات سران كشور هاي جهان هم را هم شنود مي كرده است.

اگر باز هم بخواهيم به مورد روتين نقض حقوق بشر توسط امريكاييان اشاره كنيم بايد كشتار غير نظاميان بي گناه و بي پناه پاكستان،افغانستان،يمن و سومالي توسط پهپاد هاي امريكايي را عنوان كنيم.




همانطور كه عنوان شد موارد نقض حقوق بشر توسط امريكا به حدي است كه در گزارش محدودي مانند اين نمي گنجد. اما اگر فهرست‌وار بخواهيم به آنها بپردازيم مي توانيم موارد زير را ذكر كنيم:
نقض قوانين بين المللي : پرونده آمريكا در خصوص استفاده از حق وتو در شوراي امنيت بي اساس بودن ادعاهاي آن مبني بر ميانجيگري بين كشورها و يا حمايت حقوق بشر در جهان را به خوبي نشان مي‌دهد. 

در موضوع فلسطين اشغالي، آمريكا  صدها بار از حق وتو براي خنثي كردن قطعنامه هاي مربوط به حقوق اساسي مردم فلسطين ، استفاده كرده است.

از زماني كه آمريكا افغانستان را اشغال كرد تاكنون 600اسير بدون اتهام و يا دادگاهي در زندان گوانتانامو كوبا در اسارت به سر مي برند و واشنگتن بر خلاف معاهده ژنو آنان را زندانيان جنگي نمي داند و يا ساير حقوق آنان بنابر معاهده هاي بين المللي در خصوص حقوق بشر را به رسميت نمي شناسد.

اين در حالي است كه بند هاي 9 و 10 منشور سازمان ملل به صراحت مي گويند:
ماده 9) هیچ‌کس را نباید خودسرانه دستگیر، توقیف یا تبعید کرد.
ماده 10) هرکس حق دارد با مساوات کامل ازامکان دادرسی منصفانه و علنی توسط یک محکمه مستقل و بی‌طرف برای تعیین حقوق و تکالیف خویش و یا اتهامات جزایی وارده بر خود برخوردار شود

 علاوه بر اين‌ها آمريكا كه خود را قهرمان دفاع از حقوق بشر مي داند، مهم ترين توافقنامه هاي حقوق بشر از جمله توافقنامه بين المللي حقوق اقتصادي، اجتماعي، حقوق شهروندي و سياسي، توافقنامه بين المللي مبارزه با تمام انواع تبعيض نژادي، توافقنامه حقوق كودكان، توافقنامه بين المللي لغو مجازات اعدام و مبارزه با شكنجه و همچنين توافقنامه ويژه اوضاع پناهندگان را امضا نكرد و از توافقنامه مبارزه با توليد مين و استفاده از آن ضد مردم و نيز توافقنامه مبارزه با سلاح شيميايي و بيولوژيك خارج شد.

-موضوع اسلام هراسي مانند اظهارات اخير اسقف (تري جونز) در مورد روز جهاني قرآن‌سوزي در آمريكا به خصوص بعد از 11 سپتامبر.


-موضوع برده‌داري جنسي در آمريكا ازجمله تجاوز به بوميان مناطق مختلف آمريكا به خصوص در منطقه آلاسكا.


*** نقض حق حيات سياهان و اقليت‏‌ها:
 ـ تبعيض در خصوص دست‏يابي به شغل و بررسي آمار بيكاري در ميان اقليت‌هاي نژادي

ـ تبعيض در خصوص دست‏يابي به خدمات آموزشي

-تبعيض در ميزان درآمد سرانه و فقر رنگين پوستان در مقايسه با سفيدپوستان آمريكايي



- تبعيض در ميزان برخورداري از خدمات اجتماعي و رفاهي رنگين پوستان و مقايسه با سفيدپوستان آمريكايي

ـ ميزان ابتلا به بيماري‏هاي خطرناك به‏ خصوص ايدز رنگين پوستان و مقايسه با سفيدپوستان آمريكايي

- نفي آزادي بيان و نقض حقوق زنان و كودكان

- برپايي و استقرار زندان‏هاي سيا در خارج از مرزهاي آمريكا و مستندات مربوط به عدم تعطيلي زندان گوانتانامو با توجه به وعده‌هاي انتخاباتي اوباما (ابوغريب، گوانتانامو، ديه گوكارسيا).


***  زندان‌هاي مخفي آمريكا و زندانیان 7 ساله: 

سازمان جهاني حقوق بشر، از وجود تعداد زيادي بازداشتگاه و زندان سري در كشورهاي مختلف خبر داد كه مراكز جاسوسي آمريكا اداره آن را به دست دارد و در آن شديدترين و زشت‌ترين شكنجه‌ها اعمال مي‌شود. 

سازمان‌هاي جهاني حقوق بشر خواستار فاش شدن اين زندان هاي مخفي شدند و اعلام كردند كه در بين زندانيان،‌ كودكاني هستند كه هفت سال بيشتر ندارند و اين به نوبه خود بر شدت جنايت‌هاي آمريكا و نقض حقوق بشر توسط اين كشور مي افزايد.

- اخبارهاي مرتبط با دست‏گيري ايرانيان در تمامي حوزه‌ها.
- رفتار وحشيانه پليس آمريكا با زندانيان - شامل تيراندازي بي دليل به قربانيان، حمله و كتك شديد، خفه كردن آنان و رفتارهاي مشابه بود كه با منشورهاي حقوق بشر در تناقض است.



- جذب عوامل خطرناك  و نقض حقوق بشر در آژانس اطلاعات مركزي اين كشور
تبعيض در رفتار پليس با شهروندان آمريكا از جمله سرخ‌پوستان و اسپانيش تبارها و آزار و اذيت زندانيان.


*** ظلم و فساد قضايي : 
براساس آمارها، سياه پوستان كه 12درصد ساكنان آمريكا هستند، 42درصد زندانيان را تشكيل مي دهند. آنان فقيرترين و مظلوم ترين گروه جمعيتي آمريكا هستند و تبعيض عليه آنان در سيستم قضائي به خوبي نمايان است زيرا سياهپوستان و مهاجران در دادگاه ها با مجازات هاي شديد روبه رو مي شوند. 


- حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به برخي از كشورها ازجمله پاكستان و كشتار بيگناهان و جنايت جنگي توسط نظاميان اين كشور در كشورهاي تحت اشغال

ـ نقض فراوان حقوق شهروندي در آمريكا از قبيل شنود گسترده مكالمات تلفني و اينترنتي مردم


*** نقض حقوق مسلمانان در آمريكا : 

مسلمانان در غرب به ويژه در آمريكا با موارد نقض حقوق انساني رو به افزايش، روبه رو هستند با اين تفاوت كه اين نوع نقض حقوق بشر به شيوه خشونت بار و خونبار نبوده و به نوعي پنهاني و غيرعلني اعمال مي شود.البته پس از حوادث 11سپتامبر 2001 از اين اقدامات پرده برداشته شد، اين حوادث به مثابه بهانه اي براي دشمني آشكار با آن گروه از كشورهاي اسلامي بود شوراي روابط آمريكايي - اسلامي از افزايش 64 درصدي حوادث ضد مسلمانان در سال 2002 در مقايسه با يك سال پيش از حوادث 11سپتامبر خبر داد.



اين گزارش موارد اصلي تبعيض، خشونت و سختگيري محدوديت هايي عليه مسلمانان آمريكا را شامل مي شود و از افزايش آن حكايت دارد. 

بر اساس اين گزارش تعداد زيادي از مسلمانان پس از حوادث 11سپتامبر بازداشت و مورد بازجويي قرار گرفتند و از خدمات عمومي محروم شدند و تاجران مسلمان نيز هنگام انتقال سرمايه خود به خارج، آشكارا با محدوديت هايي روبه روشدند تا جايي كه از آنان خواسته شد مداركي ارائه دهند كه ثابت كند، تروريست نيستند.

جنگ آمريكا پس از 11سپتامبر به عنوان جنگ دروغين عليه تروريست، با اشغال افغانستان در نوامبر 2001 آغاز شد كه حمله به عراق در آوريل 2003 را به دنبال داشت.

۵۲ درصد از مسلمانان در آمریکا می گویند تحت نظارت شدید دولت هستند .  ۲۸درصد نیز می گویند با آنها مانند یک مظنون رفتار می شود .

-هفت موسسه خیریه آمریکایی طی یک دهه گذشته ۴۲ میلیون و۶۰۰ هزار دلار را صرف ایجاد دشمنی و نفرت علیه جوامع اسلامی کرده اند.


***  نابرابري زنان
- زنانی که کاری شبیه مردان را در آمریکا انجام می دهند اغلب حقوق کمتری دریافت می‌کنند.


- بیش از ۱۷ میلیون زن آمریکایی در سال ۲۰۱۰ ، در فقر زندگی کرده اند.

-تحميل خسارت‌هاي ناشي از جنگ عراق و افغانستان بر مردم اين كشورها و همچنين ملت آمريكا آن هم در دوراني كه بحران اقتصادي زندگي مردم را در تنگنا قرار داده است


***  استفاده از انسانها به عنوان موش آزمايشگاهي:
در يك مورد خاص مردم گواتمالا قرباني اين اقدام ضد انساني شدند
گزارشي هولناك حاكي از آن بود كه  آمريكا براي كسب تجارب پزشكي آزمايشات پزشكي خطرناكي را بر تعداد زيادي از مردم گواتمالا انجام داده است. انتشار اين گزارش آمريكا  را در وضعيت دشواري قرار داد تا جايي كه باراك اوباما ناچار شد از رئيس جمهور اين كشور در آمريكاي مركزي عذرخواهي كند. 

سوء استفاده‌هاي دولت آمريكا از اينترنت تحت لواي شعار آزادي اينترنتي جهت دست‏يابي به اهداف سلطه طلبانه خود در كشورهاي جهان و هدايت جريان فتنه در سال 88 و دخالت‏هاي آشكار آمريكا از شبكه‌هاي اجتماعي به خصوص تويیتر




***  سخن پایانی:
ايالات متحده براي دستيابي به اهداف سلطه طلبانه خود و به بهانه‌هاي مختلف  تحريم هايي را عليه كشورهاي مختلف جهان از جمله  كوبا،ايران، عراق ،كره شمالي ، سوريه و گروههايي مانند حزب الله  تصويب كرده و در اين بين حتي به طور ناجوانمردانه با تحريم دارو سلامت انسان‌ها را نشانه رفته كه خود به عنوان جنايت جنگي محسوب مي‌شود.


همانطور كه مشاهده مي‌شود ايالات متحده خود از ناقضان اصلي حقوق بشر است اما با هياهويي كركننده و هوچيگري و با استفاده از پروپاگانداي رسانه‌اي تلاش مي كند ديگران را به نقض حقوق بشر متهم كرده و دامن خود را از هرگونه آلودگي مبرا سازد.

گزارش از عسگری



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار