درختان 20 ساله ی ریگان در حال دفن شدن در زیر شنهای روان هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، سیل شن و ماسه در روستای های ریگان در شرق کرمان نخلهای روستاییان را در ارتقاع 10متر به زیر شن فرو برده است.

دسترنج کشاورزانی که در کویر سوزان ریگان سالها زحمت کشیده اند تا اکنون به ثمر بنشیند ، ذره ذره در شن های روان دفن می شوند.

خشکسالی های پیاپی و خشک شدن جنگل های کهور منحصر به فرد منطقه دلیل اصلی هجوم شنهای روان به باغ های نخیلات منطقه است.

شهرستان ریگان با قرار گرفتن بر روی کمر بند خشک جهان ، با بارش نزولات آسمانی به میزان کمتر از یک چهارم متوسط جهانی مواجه شده و به همین دلیل خشکسالی های 14ساله اخیر در این شهرستان جنگل ها و پوشش گیاهی را در معرض تخریب قرار داده است.

به طوری که در این شهرستان 473 هزار و 284 هکتار بیابان وجود دارد که از این میزان 109 هزار و 895 هکتار جزو کانونهای بحرانی با اولویت یک محسوب می شوند.

خشکسالی های پی در پی سبب شده ، جنگل های بالا دست روستاها خشکیده شود و شنهای روان همانند سیلی به سمت روستاها و باغ های نخیلات هجوم آورند که این امر باعث خشک شدن باغ ها و مهاجرت نیمی از روستاییان شده است.

فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: شهرستان ریگان با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعت بیش از 8500کیلومتر مربعی با خشکسالی های پیاپی مواجه شده است و همین امر سبب شده جنگلهای اطراف این شهرستان خشک و شنهای روان همانند سیلی به روستاها هجوم آوردند.

مجید اعتمادی افزود: هم اکنون باغ های نخیلات 20ساله که اکنون بهترین زمان ثمردهی آنهاست در شن فرو رفته اند.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی که در این زمینه اقدامی صورت نگیرد ، بسیاری از روستاها در زیر شنهای روان دفن و خالی از سکنه می شوند.

اجرای طرح بین المللی جف برای احیای اراضی تخریب شده در منطقه

اعتمادی از اجرای بزرگترین پروژه نهال کاری کشور به نام جف توسط اداره منابع طبیعی وآبخیزداری و سازمان فائو در اطراف 80 روستای شهرستان ریگان خبر داد و افزود: با اجرای این طرح بین المللی (احیای اراضی تخریب شده )این روستاها از هجوم شنهای روان در امان خواهند ماند.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه طرح بزرگ جف نخستین بار در ریگان و خراسان در حال اجراست ، تصریح کرد: 85 درصد از اعتبار این طرح از سوی جمهوری اسلامی ایران و بقیه به وسیله فائو تأمین می شود.

وی با اعلام اینکه اجرای این طرح تاکنون در شهرستان ریگان روند خوبی داشته است ، خاطرنشان کرد: در این مناطق باید نهال هایی کشت شوند که بومی منطقه و با آب و هوا ی آن سازگاری داشته باشد.

فرماندار ریگان گفت: درگذشته تعدادی از روستاهای شهرستان ریگان در بخش گنبکی در محاصره شن بودند که با اقدامات منابع طبیعی ، این روستاها احیا و اکنون قطب تولید بهترین محصولات بویژه مرکبات هستند.

اعتمادی افزود: دربخش گنبکی ریگان که 25روستا در محاصره شن قرار داشتند، با اجرای طرح نهال کاری در 6 هزار هکتار و کاشت جنگل از هجوم شنهای روان به منازل و باغها جلوگیری شده است./س

گزارش از : موسی ملائیان

برچسب ها: درختان ، شن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.