معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد كشاورزي استان چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه 250 هزار تن شیر در دامداری های این استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  شهرکرد:
 برزو هیبتیان با اشاره به اینکه 20 هزار تن از این میزان تولید، شیر گوسفند و بز در شش ماهه نخست سال، و 230 هزار تن دیگر شیر گاوداری ها تا پایان سال است، گفت: شیر گوسفند و بز فقط در شش ماهه اول سال تولید می شود.
وی گفت: این استان نسبت به برنامه 5 ساله پنجم جلوتر است و پیش بینی می شود در سال جاری 20 هزار تن افزایش تولید شیر داشته باشیم.
هیبتیان با اشاره به اینکه در سال 60 تن از این شیر توسط گوساله ها مصرف می شود، افزود : از 250 هزار تن شیر تولیدی در سال 65 درصد این تولید در دامداری های روستاها و  35 درصد در گاوداری های صنعتی تولید می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد كشاورزي استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه این استان علیرغم وسعت و جمعیت کم آن، هر ساله 6/2 درصد شیر مصرفی کشور را تولید می کند، افزود: روزانه 740 تن شیر در استان تولید می شود که 140 تن آن در استان مصرف و 600 تن دیگر به صورت شیر و انواع لبنیات به استان های تهران، اصفهان و خوزستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
هیبتیان گفت: میانگین تولید شیر توسط هر گاو در استان چهارمحال و بختیاری از 25 کیلوگرم به 35 کیلوگرم رسیده است، افزود: نژاد گاوها در استان چهارمحال و بختیاری " هلشتاین " است که یکی از پر تولید ترین گاو های دنیا می باشد.
وی اصلاح نژاد گاوهای پر تولید، تغذیه مناسب، مدیریت صحیح گاوداری ها و رعایت بهداشت و موارد فنی را از مهم ترین دلایل افزایش تولید عنوان کرد.
در حال حاضر، 400 واحد دامداری با 200 هزار رأس گاو در استان چهارمحال و بختیاری فعال است که از این آمار،  35 هزار رأس صنعتی، 50 هزار رأس بومی و 115 هزار رأس گاو دورگه است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.