پايگاه اينترنتي نشريه "هندوستان تايمز" روز يکشنبه در گزارشي به قلم ياشوانت راج از واشنگتن نوشت: ميزان محبوبيت باراک اوباما در دوره دوم رياست جمهوري به اندازه محبوبيت جورج دابليو. بوش، کاهش يافت.


 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌طبق نتايج يک نظرسنجي که اخيرا توسط دانشگاه کوينيپياک (Quinnipiac) صورت گرفت، براي اولين بار در همه سال‌هاي فعاليت باراک اوباما به عنوان رئيس جمهور آمريکا، اکثريت مردم اين کشور-- 52 درصد-- اعلام کردند وي درست‌کار و قابل اعتماد نيست.

طبق نتايج نظرسنجي ديگري که توسط موسسه سياسي هاروارد و در ميان جوانان 18 تا 29 ساله-- حاميان اصلي اوباما-- برگزار شد، ميزان محبوبيت رئيس جمهور با 11 درصد کاهش نسبت به ماه آوريل به 41 درصد رسيد.

بسياري از نمايندگان حزب دموکرات-- حزب باراک اوباما-- از ظاهر شدن در کنار رئيس جمهور در انظار عمومي خودداري و سعي مي‌کنند فاصله خود را با وي حفظ کنند.

در اين حال، کارشناسان و تحليل‌گران بر اين باورند که اوباما هنوز براي جلب حمايت مردم فرصت دارد و هنوز مي‌تواند دوره دوم رياست جمهوري خود را نجات دهد.

يکي از موضوعات اصلي مشکل‌آفرين در دوره دوم اوباما اصلاحات در قوانين خدمات درماني بود. اوباما قوانين درماني را در اوايل دوره اول رياست جمهوري خود و در زماني مطرح کرد که دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس نمايندگان را در دست داشتند؛ اما اين لايحه از آن زمان چندين بار به راي‌گيري گذاشته و با چالش‌هاي قانوني متعددي رو به رو شد و حتي تا مرز شکست پيش رفت.
اما اين قانون روز اول ماه اکتبر و در حالي به تصويب رسيد که دولت اوباما براي نجات از مشکلات بودجه که به تعطيلي 16 روزه دولت منجر شد، تلاش مي‌کرد.

اصلاح قوانين مهاجرتي يکي ديگر از مشکلات و يکي از اولويت‌هاي اوباما در دوره دوم رياست جمهوري محسوب مي‌شود و پس از آن نيز مي‌توان به اصلاح قوانين کنترل مالکيت اسلحه اشاره کرد که پس از کشتار جمعي در مدرسه ابتدايي واقع در شهر نيوتاون، مطرح شد.

سناي آمريکا ماه گذشته لايحه‌اي قانوني را به تصويب رساند که طبق آن، 11 ميليون مهاجر غير قانوني مي‌توانند حق شهروندي در آمريکا را دريافت کنند. اجراي اين لايحه همچنين تشديد تدابير امنيتي در مرزها را در پي خواهد داشت. اما اين قانون در مجلس نمايندگان حمايت کافي به دست نياورد.

تلاش براي اصلاح قوانين کنترل مالکيت اسلحه نيز بدون هيچ پيشرفتي با شکست مواجه شد و رئيس جمهور خشمگين از نمايندگان در پي شکست در تصويب اصلاحيه قانون انتقاد و آنها را به تسليم شدن در مقابل فشار لابي‌گري توليدکنندگان اسلحه متهم کرد.

اوباما تا انتخابات آينده نمايندگان کنگره در ماه نوامبر آينده فرصت خواهد داشت تا دوره دوم رياست جمهوري خود را نجات دهد و حمايت مردم آمريکا را به دست آورد. پس از آن دوره نهايي دولت اوباما شروع و جستجو براي يافتن جانشين وي آغاز مي‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار