هشدار کنگره آمریکا به شرکت‌های نفتی: زیاد به ایران نزدیک نشوید

نشریه فارین پالیسی طی گزارشی از توافق اعضای کنگره آمریکا برای مجازات سخت شرکت‌های نفتی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند، خبر داد و نوشت: شرکت‌های بزرگ نفتی در صورتی که زودتر از موعد حرکتی انجام دهند، مجازات‌های مالی انتظار آنها را می‌کشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  نشریه فارین پالیسی، در گزارشی نوشت، نمایندگان کنگره آمریکا به شرکت‌های بین‌المللی نفت که به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند هشدار دادند که در صورتی که زودتر از موعد حرکتی انجام دهند، مجازات‌های مالی انتظار آنها را می‌کشد.

این گزارش در ادامه می‌نویسد، جوهر توافق موقتی قدرت‌های جهانی با ایران برای کاهش تحریم‌ها در عوضِ کند کردن برنامه هسته‌ای این کشور، هنوز خشک نشده است.

تحریم‌های اولیه بر تجارت نفت ایران هنوز به قوت خود باقی است، اما این نکات غول‌های بزرگ نفتی نظیر «رویال داچ شل»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت اتریشی نفت و گاز «اُ ام وی» را از تلاش برای بررسی احتمال ازسرگیری فعالیتشان در ایران منصرف نکرده است و این اقدامات خشم نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را برانگیخته است.

مایکل مک کائول رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در این‌باره گفت: «شرکت‌هایی که گزینه‌های از سرگیری روابط تجاری با ایران را بررسی می‌کنند، خیلی که خوشبین باشیم، دارند، بی‌موقع عمل می‌کنند.»

شرکت‌های نفتی اروپایی هفته گذشته در حاشیه نشست اوپک در وین با مقامات ایرانی ملاقات کرده‌اند و در مورد فرصت‌های تجاری که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند گشوده شود، به بحث و تبادل نظر پرداختند. توافق موقتی میان ایران و غرب، دو هفته پیش در ژنو، امیدها در صنعت نفت برای بازگشت نفت ایران به بازارها را افزایش داد.

بر اساس این گزارش، این نشست‌ها و ملاقات‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که برای سیاست‌گذاران در واشنگتن زمان حساسی است.

سیاست‌گذارانی که هنوز در مورد این توافق محتاط هستند و احتمال تصویب محدودیت‌های بیشتر بر تجارت با ایران را سبک و سنگین می‌کنند.

روز جمعه، دموکرات‌های ارشد سنا خواستار توضیح معمول دولت اوباما از نتایج تصویب تحریم‌های اضافی شد و  کمیته بانکداری سنا جلسه استماعی در مورد این توافق موقتی در هفته جاری برگزار خواهد کرد.

سناتور مارک کریک گفت: «دقیقا به همین دلیل است که سنا باید سریعا برای تصویب قانون تحریم‌های جدید درصورت نقض توافق موقتی از سوی ایران اقدام کند و مانع مذاکرات بی پایان شود.»

وی افزود: «شرکت‌های خارجی باید بدانند که اگر این روند به پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران منجر نشود، تحریم‌هایی شدیدتر از هر زمانی به دنبال خواهد داشت.»

به نوشته وال‌استریت ژورنال، شرکت‌های شل، انی و اُ ام وی همگی با وزیر نفت ایران هفته گذشته در وین دیدار کرده‌اند.

پائولو اسکارونی مدیر ارشد اجرایی شرکت انی به فایننشال تایمز گفت: «ما در مورد پروژه‌های خاصی بحث کردیم که سال‌ها پیش از اعمال تحریم‌ها به دنبال آنها بودیم.»

وی اضافه کرد که در مدت 6 ماه آینده که ایران و غرب برای نهایی کردن توافق مذاکره می‌کنند و تحریم‌ها به زودی برداشته خواهند شد، وی به دنبال فرصت‌هایی خواهد بود.

سوزان مالونی یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا گفت: «دیدن این رفتار از شرکت‌هایی مانند انی و توتال که تجربه‌هایی در ایران داشته‌اند، تعجب‌آور نیست.»

درحالی‌که شرکت‌های آمریکایی از داشتن روابط تجاری با ایران بازداشته شده‌اند، شرکت‌های اروپایی اخیرا و پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران مجبور به ترک ایران شده‌اند. شرکت «انی» هنوز در ایران پایگاه دارد که فعالیت‌های محدودی با دریافت معافیت از آمریکا و اتحادیه اروپا انجام می‌دهد.

بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس، شرکت انی سابقه برانگیختن خشم آمریکا به علت داشتن روابط تجاری با ایران را دارد. در اوایل سال 2012، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به این شرکت هشدار داده است که روابط تجاری آن با ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری آمریکا در این شرکت را به خطر بیندازد.

سخنگوی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «نکته‌ای که کنگره در آن توافق دارد این است که هر شرکت بین‌المللی که به دنبال ورود به بازار نفت ایران در 6 ماه آینده باشد، به شدت مورد مجازات قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «تلاش برای ورود مجدد به بازار ایران برای هر شرکت بین‌المللی انرژی  بسیار بی‌موقع است.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.