کارشناس ارشد ژنتیک سازمان انتقال خون عنوان کرد: خون برای زندگی انسان حیاتی است و هیچ جایگزین مصنوعی برای آن وجود ندارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مجید نظامی٬ با بیان این‌که خون برای زندگی انسان حیاتی است و نیازهای ضروری همه بافت‌ها و اعضای بدن به وسیله آن تأمین می‌شود، گفت: بدون وجود خون بافت‌ها و اعضای بدن از بین می‌روند و در حال حاضر هیچ جایگزین مصنوعی برای خون وجود ندارد.

وی با تأکید به این مطلب که می‌توان با اهدای خون، زندگی را به دیگران هدیه کرد، اظهارکرد: در مواردی مثل جراحی‌های مختلف، ضربه‌های شدید، خونریزی‌های گوارشی و زایمان، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی و افراد مبتلا به تالاسمی ماژور برای جبران کم خونی، نیاز به تزریق خون دارند.

نظامی با اشاره به این‌که کلیه داوطلبان اهدای خون، پیش از اهدا، توسط پزشکان سازمان انتقال خون بررسی می‌شوند تا شرایط لازم را داشته باشند، تاکید کرد: این شرایط شامل سن بین 18 تا 60 سال، وزن حداقل 50 کیلوگرم، نبض بین 50 تا 100 و هم‌چنین نداشتن رفتارهای پُرخطر در فرد اهداکننده است.

نظامی با بیان این‌که رفتارهای پُرخطر از قبیل مصرف مواد مخدر تزریقی، تماس جنسی کنترل نشده، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، خالکوبی، حجامت، طب سوزنی و غیره می‌باشد، گفت: مردان تا چهار بار و زنان تا سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، خون ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.