نام اصلی او "جرارد جیمز باتلر" است که ترجیح می دهد با اسم مستعار "گری" صدایش بزنند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، باتلر در خانواده‌ای اسکاتلندی در پیسلی اسکاتلند بزرگ شد با این وجود ریشه‌ی ایرلندی نیز دارد.

وقتی کوچک بود والدین‌اش از هم جدا شدند واو مجبور شد به همراه خواهر وبرادرش با مادر زندگی کنند تا سن 16 سالگی هیچ ارتباطی با پدر نداشت تا این که پس ازآن رابطه‌ای صمیمانه بین‌شان برقرارشد اما در آستانه 20 سالگی پدرش از دنیا رفت.

درهمان سال‌ها به دانشگاه گلاسکو رفت و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت.

زمانی که در لندن مشغول گذراندن دوره‌کارآموزی وکالت بود، در یک کافی شاپ با استیون برکوف بازیگر و کارگردان انگلیسی روبه رو شد اودر یک برنامه تلویزیونی نمایشی به نام کوریو لانوس نقشی به جرارد دادواو هم تصمیم گرفت حقوق را رها کندوبه بازیگری بپردازد.

در ابتدا نتوانست موفقیت چندانی در به دست آوردن نقش پیدا کند به همین دلیل به هرکاری دست زد. از جمله پیشخدمتی در رستوران تا فروشندگی محصولات مخابراتی اما به هر حال موفق شد.

اولین نقش بزرگ خود را در فیلم خانم براون در سال 1997 به دست آورد. او در این فیلم نقش برادر کوچک‌تر بیلی کانلی را بازی می کرد. در جریان فیلمبرداری این فیلم در اسکاتلند اتفاق جالبی افتاد. جرارد که به همراه مادرش در حال گشت‌و گذار کنار رودخانه" تی" بودند، جرارد درآب شیرجه زد وپسر را نجات داد این کار او باعث شد تا از انجمن حقوق بشر سلطنتی، نشان شجاعت دریافت کند.

او در سال2005 به عنوان جذاب‌ترین چهره سال از سوی مجله هلو انتخاب شده است همچنین مجله امپایر در سال 2007 او را در بین 100 بازیگر جذاب تاریخ سینما در رتبه 10 جای داد.

در سال 2001 شایعه شده بود که پس از پیرس برازنان او " جیمزباند" بعدی سینما خواهد بود.

باتلر از هواداران سرسخت تیم "سلتیک گلاسکو" اسکاتلند است ودر سال 2011 دریک بازی خیریه در برابر منچستر یونایتد برای آن‌ها به میدان رفته است.

او در امور خیریه هم فعال است در سال 2010 از کمپی که توسط شون پن برای زلزله‌زدگان تاهیتی ترتیب داده شده بود، به همراه دمی مور بن استیلر سوزان ساراندون و پل هگیس کارگردان بازدید کرد.
بازیگر مورد علاقه‌اش کریستین بیل است.

*** مسیر شهرت

مسیر جدی بازیگری جرارد باتلر با حضور در نقش‌های کوچک آغاز شد که از مهم ترین آن ها به فیلمی از جیمزباند به نام فردا هرگز نیم میرد محصول سال 1997اشاره کرد.

درسال 2000 در دو نقش ساختار شکن شرکت کرد اولی در نقش " آتیلا" فرمانروای خونخوار روم، در مینی سریال آتیلا بود او مجبور بود برای این لهجه غلیظ اسکاتلندی خود را کنترل کند که از عهده‌ی این کار به خوبی برآمد نقش دیگری که باعث شد او کم کم شناخته شود،"دراکولا" در داکولای 2000 بود دو نقش بعدی او عبارت بودند از "گریدی" در حکمرانی آتش" 2002" و "تری شریدان" در مهاجم مقبره ی لاراکرفت "2003" که با آنجلینا جولی هم بازی بود اما فیلمی که او را مورد توجه فیلمسازان وتماشاگران قرارداد اقتباس سینمایی از داستان مایکل کرایتون یعنی برنامه‌ی زمانی " 2003" بود.

بازی در درام موزیکال روح اپرا توجه جهانی را به او بیش از پیش کرد او در این فیلم هر روز چهار ساعت زیر گریم بود تا برای فیلمبرداری آماده شود.

حضور در اقتباس سینمایی از کمیک استریپ " فرانک میلر" با نام 300 ، در نقش " لیونیداس" پادشاه اسپارت‌ها، از باتلر یک ستاره ساخت. او با صدا پیشگی در انیمیشن چگونه اژدهای خود را تعلیم دهیم"2010" این عرصه را هم تجربه کرده است.

***خصوصیات برجسته

لهجه اسکاتلندی او بسیار غلیظ بوده، که برای نقش‌هایی رفته رفته آن را کنترل کرده است، هیکل مناسب وچهره اسطوره‌ای او برای ایفای نقش‌های تاریخی و افسانه‌ای کاملاً مناسب می نماید در فیلم های اخیرش کاملاً مسلط خود را به فنون نشان داده است.

***فیلم‌های مهم  

فردا هرگز نمی میرد(1997)، گل‌های هریسون(1999)، دراکولا2000(2000)، مهاجم مقبره لاراکرفت: گهواره زندگی (2003)300(2006)، درضمن: دوستت دارم(2007)، راک اند رول(2008)، چگونه اژدهای خود را تعلیم دهیم(صدا پیشگی،2010 ) و فوپاشی المپ (2013).

***جایزه ها

جایزه ام تی وی برای بهترین مبارزه برای فیلم300(2007)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای 200(2007)، نامزد دریافت جایزه محبوب‌ترین ستاره اکشن از جوایز انتخاب مردمی ایالات متحده(2010)، بهترین ستاره اکشن سال از جوایز جهانی بدلکاران (2007)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر آکادمی فیلم‌های ترسناک، فانتزی و علمی تخیلی ایالات متحده برای 300(2007).

*** پروژه‌های آینده

قسمت دوم انیمیشن چگونه اژدهای خود را تعلیم دهیم در حال ساخت است وباتلر دوباره در آن به جای پدر "هیککاک" شخصیت اصلی داستان حرف زده است این فیلم برای اکران در سال 2014 برنامه ریزی شده است. فیلم دینامو در مرحله پیش تولید قراردارد وبرای اکران در سال 2014 ساخته می شود ضربه تندر فیلمی درباره جنگ عراق است وجرارد در آن نقش یک افسر عالی رتبه ارتش ایالات متحده را بازی می کند.

منبع:‌ماهنامه دنیای تصویر
انتهای پیام/ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
توفیلم ۳۰۰هم بازی کرده وازسربازای اسراییل حمابت کرده.به جای این بازیگردرباره مل گیبسون ومارلون براندووگری الدمن بنویسید.این بازیگرواقعانفرت انگیزه.اصلا هم بلدنیست فیلم بازی کنه
آخرین اخبار