دیلی‌تلگراف امروز در گزارشی نوشت: در حاليکه گروههاي سکولار در سوريه کنترل جناح مخالف را از دست مي‌دهند، متحدان غربي‌شان سعي دارند بين آنها و گروههاي تندرو ارتباط برقرار کنند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه امروز دیلی‌تلگراف در اينترنت با درج اين مطلب در گزارشي به قلم «ريچارد اسپنسر» نوشت: انگليس و متحدان غربي آن  براي اولين بار گفتگوهاي رو در رو با جناح‌هاي شورشی که با بشار اسد در سوريه در جنگند، از جمله گروههاي شبه‌نظامي که خواهان تشکيل يک دولت تندرو اند، برگزار کرده اند. اين در حالي است که نيروهاي سکولاري که قبلا تحت حمايت غربي‌ها بودند، کنترل امور را از دست مي‌دهند.

به گفته مقامات رسمي، اين ملاقات در آنکارا پايتخت ترکيه برگزار شد.

دولتهاي غربي به طور فزاينده نگران قدرت گرفتن جناح‌هاي مرتبط با القاعده در سوريه‌اند. دولتهاي غربي اميدوارند گروههاي وابسته به القاعده به هدفي مشترک با ارتش سکولار آزاد سوريه و ائتلاف ملي سوريه که تحت حمايت غرب است، با وجود اختلافات عميق ايدئولوژيکي دست يابند. اما غربي‌ها قبلا از حمايت از برخي از اين گروهها خودداري کرده‌اند چون از آن بيم دارند تسليحاتي که براي گروههاي ميانه‌رو ارسال مي شود، به دست افراطيون بيفتد.

برخي از اين گروهها نيروهاي خارجي را از جمله از انگليس در خود جاي داده‌اند. بدين ترتيب، تصميم به تشکيل اين اتحاد جديد امري حساس و برخلاف موضع قبلي غربي‌ها مبني بر اتکاء صرف به نيروهاي طرفدار غرب است. اما انگليس، آمريکا و ديگر کشورهاي غربي از تجهيز تسليحاتي مستقيم هر يک از اين گروههاي شورشي خودداري کرده‌اند و در نتيجه کمکهاي مالي خصوصي دولتهاي خليج فارس به گروههاي اسلامخواه منجر به تسلط آنها بر جبهه جنگ شده است.

گفته مي شود، ائتلاف جديد قرار است حدود نيمي از کل نيروهاي شورشي در جنگ در سوريه را شامل شود، نه بيشتر و بقيه نيروها عمدتا متشکل از گروههاي وابسته به القاعده‌اند.

عربستان سعودي از ائتلاف جديد حمايت کرده است و گفته مي‌شود از آن پشتيباني مالي و تسليحاتي به عمل مي‌آورد، گرچه يکي از افسران ارشد شورشيان در گفتگو با ديلي‌تلگراف اين مسئله را رد کرد و گفت سعوديها سعي دارند پس از اين اين رويداد نفوذشان را گسترش دهند.

نشست آنکارا با هماهنگي ترکيه و قطر برگزار شد که هر دوي آنها شاهد کاهش نفوذشان در ميان شورشيان در ماههاي اخير بوده اند درحاليکه سعوديها موضع تهاجمي‌تري داشته اند.

طرف غربي در اين گفتگوها شامل انگليس، آمريکا، ترکيه، قطر و کشورهاي ديگري بود که جزو گروه موسوم به «دوستان سوريه» اند و از اوايل سال گذشته از شورشيان حمايت کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار