باغداران قمی داغدار از بین رفتن محصولات خشکسالی، بی‌آبی، سرمازدگی و از این دست واژه‌ها گرچه به آسانی از زبان و قلم می‌گذرد ولی کشاورزان و باغداران قم در سال‌های اخیر داغدار از بین رفتن محصولات تولیدی خود هستند.

 
به گزارش خبرگزاري باشگاه خبرنگاران   قم؛   با آمدنت شهر سپیدپوش شده بود. همه خوشحال بودند، به ویژه کوچک‌ترها، دعا می می‌کردند هیچ گاه به پایان نرسی. صدای قهقهه و برف بازی و ضرب المثلی که هر که بامش بیش برفa بیش، در بین بچه‌ها جولان می‌داد. اما این بار آدم برفی قصه ما با خود به جز شادی، غم هم آورده بود؛ غمی که بر قلب سپید یاقوت‌ها نشسته بود و پالتوی قرمز رنگ لطیف آنها را خشک و سیاه کرده بود.

صاحبان صد دانه یاقوت‌ها که دعایشان بی‌ثمر بود مجبور شدند تمام هستی یک ساله را بسوزانند و با غم سرمازدگی درختان چند سالی دست و پنجه نرم کنند.

در سال 76 با بارش سنگین برف، درختان انار و انجیر که محصول اصلی تعداد زیادی از روستاهای قم بودند را سرما زد و کشاورزان این روستاها به دلیل سرمازدگی درختان تا به امروز محصول 

مرغوبی نداشته‌اند و با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند. کشاورزان و باغداران این روستاها در گفتگو با خبرنگار ما از درد دل‌های خود می‌گویند.

مشکل کم آبی

عباس لطفعلی خانی یکی از باغداران روستای طایقان از وضع درختان انار این روستا می‌گوید: مشکل کم آبی از سال 89 تا امسال درختان انار این روستا را از پای در آورده است.

وی اظهار کرد: سرمازدگی نهال درختان انار در سال 91 هم باعث شد درخت‌ها را کف‌بر و از روی خاک بسوزانیم.

لطفعلی خان به برف سنگین و سرمازدگی درختان در سال 76 اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از ضرر سرمازدگی درختان، به سختی از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کردیم و در کنار 

کشاورزی دامداری انجام می‌دادیم و تعدادی از گاوها را فروختیم تا از ضرری که این سرما به سرمایه‌هایمان زده بود جلوگیری کنیم.

این کشاورز، کم آبی را مشکل اصلی کشاورزان و باغداران روستاهای قم ذکر کرد و افزود: از سال 91 دو بار در سال به مدت 10 تا 15 روز از زیر سد 15 خرداد به صورت سنتی آب باز می‌شود و رودخانه‌ها پر می‌شوند اما به دلیل تعداد زیاد روستاها این کار چندان فایده‌ای ندارد.

درخت‌های سرمازده، سال 91 سبز شده بودند اما با آمدن دوباره برف در اسفندماه همان سال، گل اول درخت را سرما زد و انار مرغوبی در آن سال به دست نیامد.

لطفعلی خانی افزود: 2 میلیون متر مکعب آب در مردادماه امسال از سد 15 خرداد باز شد که سهم آبرسانی به هر روستا 10 روز بود اما به دلیل اینکه روستای طایقان در انتها قرار دارد از این 

10 روز 4 روز آب به این روستا رسیده است.

وی تصریح کرد: مسئولان مربوطه امید داده‌اند در پاییز و زمستان امسال سد 15 خرداد آب‌گیری می‌شود و در سال 93 مشکل کم آبی نخواهیم داشت.

کاهش محصولات

حسنعلی میرزایی طایقانی یکی دیگر از کشاورزان این روستا با اشاره به مشکل کم آبی در زمینه کشاورزی گفت: باغ‌های انار باید هر 6 روز یک بار آب بخورند اما در این روستا باغ‌ها هر 24 روز یک بار آبیاری می‌شوند به همین دلیل انارهای این روستا رشد خوبی ندارند.

وی معتقد است که با بازشدن آب از سد 15 خرداد مشکل کشاورزان این روستا به نسبت بهتر می‌شود.

این کشاورز به بیمه باغ‌های انار اشاره کرد و گفت: یک هکتار باغ انار باید 30 تن انار بدهد اما با وجود کم آبی و سرما زدگی، هر هکتار باغ انار در طایقان 5 تن انار می‌دهد که اداره بیمه در ازای خسارت 25 تن انار، به کشاورزان یک میلیون تومان می‌دهد.

از بین رفتن شغل کشاورزی

حسین جعفری، عضو شورای اسلامی طایقان نیز اظهار کرد: کشاورزان در روستای طایقان درآمد خوبی ندارند و امور زندگی خود را نمی‌توانند از این راه بگذرانند و باید به فکر شغل دیگری باشند.

وی افزود: روستای طایقان تنها روستایی در بخش سلفچگان است که اهالی آن به جای دیگر مهاجرت نکرده‌اند.

عضو شورای اسلامی طایقان نسبت به نابودی شغل کشاورزی در این روستا هشدار داد و گفت: با وجود کم آبی و نبود تسهیلات و نابودی باغ‌ها، شغل کشاورزی و باغداری در این روستا از بین رفته است.

علت بی‌آبی سد 15 خرداد

رضا سیار مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به هدف ساخت سد 15 خرداد اظهار کرد: این سد با هدف تامین آب شرب و تنظیم آب کشاورزی مردم در سال 74 ساخته شد. اما اقداماتی 

که در خارج از استان در بالادست سد 15 خرداد انجام می‌گرفت باعث شد این سد در حجم خودش پر نشود و بیشترین آبگیری این سد مربوط به سال 85 است.

به گفته وی 147 میلیون متر مکعب برای آبگیری و 220 میلیون متر مکعب برای ذخیره سازی آب شرب و کشاورزی، حجم پیش بینی شده برای این سد بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان علت پرنشدن سد 15 خرداد را استفاده غیرمجاز آب و اقدامات حوزه بالادست این سد دانست و گفت: با ساخت سدهای کوچک و توسعه کشاورزی، سد 15 خرداد نتوانست کامل آبگیری و سرازیر شود.

به گفته سیار، وضع سد 15 خرداد روز به روز بدتر می‌شود و این سد تاکنون پر نشده است.

وی ادامه داد: اقدامات آب و خاک بالادست سد 15 خرداد در حال تکمیل شدن است و با تکمیل هر طرح و بندی که می زنند از سیلاب و آب این سد کاسته می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در 3 سال اخیر کاهش نزولات آسمانی هم اتفاق ناگواری بود که باعث شد سد 15 خرداد به پایین‌ترین حد آبگیری خود در این سال‌ها برسد.

وی افزود: در دو سال گذشته 11 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است  که این میزان با روز اول احداث سد برابری می‌کند و به بدترین شرایط خود رسیده است.

سیار با اشاره به اینکه اصلا آبی در سد 15 خرداد موجود نیست که بشود مدیریت کرد افزود: در مرداد امسال 3 میلیون مترمکعب آب از سد رها شد تا درختان از مرگ حتمی و خشک شدن نجات پیدا کنند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه نمی‌شود برای سد 15 خرداد اقدامی انجام داد، اظهار کرد: امیدواریم در پائیز و زمستان امسال بارندگی بیشتر شود تا سد 15 خرداد آبگیری و ذخیره سازی و مشکلات کشاورزان برطرف شود./س

برچسب ها: قم ، انار ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.