چيت چيان گفت:براي پايان عمليات اجرايي 828 طرح آبي در دست اجراي كشور، دست كم 120 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است كه در شرايط كنوني با اعتبار دولتي نمي توان اين طرح ها را به انجام رساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران حميد چيت چيان وزير نيرو در ديدار با نمايندگان مردم استان فارس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در گذشته تامين آب با سرمايه گذاري روي احداث تاسيسات و استحصال آب ميسر بود، اظهار داشت: مشكل منابع آب مختص يك استان نيست و به صورت بحران كلي در كشور خودنمايي مي كند و براي خروج از اين بحران، روش هاي قديمي كارساز نيست.  
 
وي ادامه داد: اجراي روش هاي گذشته مانند احداث سد، ايجاد تاسيسات استحصال آب به دليل اينكه به حد اشباع رسيده است، براي خروج از بحران آبي كشور كارساز نيست و عمدتا بايد روي مديريت مصرف آب سرمايه گذاري كرد.
 
چيت چيان بابيان كشورمان طي 25 سال دوره طلايي، در زمينه احداث سد در كشور به حدنصاب قابل توجهي دست يافته افزود: ايران رتبه سوم سدسازي در جهان را از آن خود كرده است، اما در حال حاضر بيشتر كشورهاي جهان و ايران با بحران و محدوديت شديد منابع آبي مواجه هستند.
 
وزير نيرو ادامه داد: در حال حاضر ميزان آب رودخانه هاي كشور حدود 46 ميليارد مترمكعب است در حالي كه سدهاي احداث شده و يا در دست احداث، ظرفيت ذخيره سازي بيش از 68 ميليارد مترمكعب آب را دارند.

 چيت چيان تصريح كرد:ميزان ظرفيت ذخيره سازي سدهاي كشور،1.5 برابر موجودي آب رودخانه هاي كشور است كه ما را مجاب مي كند تا ثقل كار مديريت منابع آب را از احداث تاسيسات جديد به مديريت مصرف منتقل كنيم.
 
وي با بيان اينكه 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي شود، گفت: با 10 درصد صرفه جويي مي توانيم بيش از كل مصرف آب صنعت و شرب‌، آب استحصال كنيم.
 
چيت چيان با بيان اينكه براي پايان عمليات اجرايي 828 طرح آبي در دست اجراي كشور، دستكم 120 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، اظهار داشت: در شرايط كنوني با اعتبار دولتي نمي توان اين طرح ها را به انجام رساند لذا بايد با كمك بخش خصوصي و تشويق اين بخش به سرمايه گذاري در طرح هاي عمراني، اين پروژه ها را پيگيري كرد.
 
وزير نيرو افزود: فارس از استان هاي پرظرفيت كشور است كه با توان اقتصادي بالاي موجود در اين استان، با روش هاي مختلفي مي توان نسبت به برطرف كردن مشكلات آن اقدام كرد.
 
وي اضافه كرد: تامين برق صنعت در اين استان بدون هيچ محدوديتي انجام مي شود و براي حل ساير مشكلات، نيازمند همكاري استانداري و نمايندگان مجلس هستيم تا بتوانيم با كمك بخش خصوصي در طرح نيروگاه شمال استان، انتقال آب از خليج فارس، استفاده از سرمايه گذاري به روش BOO و BOT در بخش فاضلاب و همچنين خريد آب با نرخ تضمين شده ازطريق بيع متقابل‌،‌ استفاده از فاينانس به ويژه فاينانس چين و ساز و كار عرضه اوراق مشاركت، مشكلات موجود را برطرف كنيم.
 
پيش از سخنان وزير نيرو، نمايندگان استان فارس درخصوص مشكلات حوزه انتخابيه خود در بخش آب، برق و فاضلاب به تفكيك سخن گفته و پيرامون آن بحث و تبادل نظر كردند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آب ، منابع ، اعتبار ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار