ديويد آلبرايت کارشناس مرکز علوم و امنيت بين‌الملل توافق هسته‌اي ايران را يک «شروع خوب در جاده‌اي طولاني» توصيف کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دیوید آلبرايت در مصاحبه با پايگاه اينترنتي شوراي روابط خارجي آمريکا گفت: توافق شش ماهه که در ژنو حاصل شد، بسيار چشمگير بود اما هنوز طرفين در برطرف کردن مسائل قديمي با چالش‌هاي جدي روبرو هستند. 

وي گفت: « معامله مذکور در کوتاه مدت دستاوردهاي قابل ملاحظه اي داشته است اما در بلند مدت ،  مسائل متعددي وجود دارد که بايد حل و فصل شوند.در اين دوره شش ماهه ، معامله موجب مي‌شود فرصت براي دستيابي به يک توافق جامع‌تر ايجاد شود. اين معامله ظرفيت‌هاي زيادي دارد. اولين جنبه مثبت معامله ژنو اين است که آژانس بين المللي انرژي اتمي قادر خواهد بود از دو بخش کليدي مجتمع ساخت سانتريفيوژ  بازديد کند. آژانس همچنين بر دو مرکز فردو و نطنز که سانتريفيوژها در آن مونتاژ مي شوند ، نظارت خواهد داشت.

آلبرايت افزود: اين معامله برگشت‌پذير است يعني اين که تحريم‌ها برگشت پذيرند. ايران و آمريکا به مسائل في مابين خود خيلي متفاوت نگاه مي کنند از اين رو قرار بر آن شد که يک توافق موقت حاصل شود و بخشي از فشارها يا فوريت تلاش براي متوقف کردن ايران برداشته و براي مذاکره و رفع مسائل جدي تر زمان ايجاد شود.

آلبرايت در پاسخ به اين سوال که آيا اين توافق به طور کلي خوب است يا نه ، گفت: خوب و بد بودن معامله به اين بستگي دارد که آيا مسائل بلند مدت حل و فصل مي شوند يا نه.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار