اهمیت عکاسی می‌تواند صنعت را در سطح بین‌المللی دگرگون کند.

یدالله ولی‌زاده، عکاس و عضو انجمن عکاسان تبلیغاتی کشور و مدرس این حرفه، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران درخصوص تفاوت عکاسی تبلیغاتی با سایر شاخه‌های عکاسی گفت: عکاسی تبلیغاتی برای کارکردهای تجاری انجام می‌شود به این منظور باید کارفرمایی وجود داشته باشد که انگیزه‌های اقتصادی برای آن دارد.
 
در عکاسی تبلیغاتی مجاز به تغییراتی در عکس هستیم و با دخل و تصرف در آن کیفیت را بیشتر از واقعیت نشان می‌دهیم که امکان روش‌های متفاوتی از قبیل خلاقانه یا با استفاده از نورپردازی است.
 
ولی‌زاده با ابراز تأسف از نگاه غیر تخصصی به عکاسی تبلیغاتی به عنوان شاخه‌ای جدا در فن عکاسی اظهار داشت: مردم فکر می‌کنند در عکاسی دوربین حرف اول را می‌زند و عکس را دوربین می‌گیرد و عکاس تنها با فشار یک دکمه می‌تواند دور کاری را که مربوط به عکاسی است در ژنرهای مختلفی از آن انجام بدهد.
 
درحالی‌که در خارج از کشور ایران عکاسی شاخه و تخصصَ‌های جداگانه‌ای دارد، مثلا در موارد غذایی به عنوان شاخه‌ای جدا در عکاسی آموزش داده می‌شود.
 
این همنرمند درخصوص مشکلات این شاخه از عکاسی گفت: ورود عکاسی دیجیتال و گستردگی آن با وجود بالا رفتن پاره‌ای امکانات متاسفانه باعث شده است، اعتماد به نفس‌ها بالا برود و افراد با تصور اینکه روی این نوشته اشراف دارند و خود را ذی صلاح برای ورود به آن بدانند.
 
این عکاس همچنین با اشاره به اینکه از لحاظ سواد بصری بسیار مفید هستیم ادامه داد: مردم ما با تصویر خیلی آشنایی ندارند و یک عده نیز تفاوت بین تصویر خوب و بد را نمی‌دانند.
 
این عکاس رابطه مستقیم با سفارش دهنده‌ها داده اکثر آن‌ها نمی‌دانند که عکس را در کجا و چگونعه استفاده بکنند.
 
عکاسی تبلیغاتی سفارشی و در عین حال کاربردی است ولی این موضوع نباید باعث شود، کارفرما در کار تعیین کننده باشد و عکاس‌ها نباید تسلیم محض سفارش دهندگان باشند، بلکه با هنر وخلاقیت خود سعی بکنند سفارش دهنده را راضی کنند.
 
ولی‌زاده با ابراز تاسف از تبلیغات با سطح کیفیتی پایین در رسانه ملی اظهار داشت: با وجود این تبلیغات در رسانه ملی نمی‌توان انتظار داشت در حوزه‌های پایین‌تر، شاهد تبلیغات خوبی باشیم.
 
این عضو انجمن عکاسان در مورد جایگاه عکاسی تبلیغاتی ایران در بین کشورهای جهان گفت: تفاوت زیادی دیده نمی‌شود، در سایت عکس‌هایی از کشورهای دیگر می‌بینیم که بسیار ضعیف هستند.
 
در کلاس‌های آموزشی که تشکیل دارم، استعدادهای خوبی در این رشته پیدا کرده‌ام و تلاشم برا این هست که به دنبال استعدادهایی که بالقوه هستند بگردم و آنها را بالفعل کنم.
 
تفاوت ما با کشورهای پیشرفته در توانایی اجرا نیست بلکه تفاوت در نگاه مخاطب است و مخاطب عکس را به سمت عکاس خوب یا بد هدایت می‌کند و مخاطبان ما در عکاسی تعیین کننده هستند و آن‌ها با وجود نداشتن سواد بصری اعمال سلیقه می‌کنند و عکاس مجبور می‌شود که جلب رضایت مشتری برود که نتیجه آن هم پایین آمدن کیفیت عکس‌هاست.
 
اعتقاد من بر این است که اگر خودمان را باور کنیم از کشورهای دیگر ضعیف نیستیم و به راحتی می‌توانیم بهتر از آن طرف مرزهای کشورمان کار بکنیم.
 
این هنرمند عکاس با اشاره به وضعیت تدریس این حوزه از عکاسی در دانشگاه‌ها گفت: ما در تدریس در دانشگاه‌های کشور تقریبا دچار فاجعه شده‌ایم. نه تنها در حوزه تبلیغات بلکه در تمام حوزه‌های عکاسی با این مشکل مواجه هستیم.
 
در دانشگاه‌ها، اساتید مرتبط با حوزه‌های مختلف عکاسی به ندرت دیده می‌شود. برای مثال فردی که عکاسی پایه درس میدهد، عکاسی پرتره و نورپردازی هم تدریس می‌کند.
 
در این شرایط چه انتظاری از دانشجو می‌توان داشت.
 
ولی‌زاده همچنین افزود: برخی از اساتید به تکنولوژی‌های جدیدترین نداده‌اند و به شکل‌ها و روش‌های سنتی عکاسی هنوز وفادار هستند.
 
تکنولوژی جدید آمده است که بماند.
 
دانشجوها می‌توانند تکالیف و آموزش‌هایی که از طرف اساتید به آن‌ها داده می‌شود و را در یک لحظه با کامپیوتر انجام بدهند و خیلی وقت‌‌ها جلوتر از استادهایشان هستند.
 
اساتیدی هم که نوگراتر هستند و علاقه دارند دانشجوها را با تکنولوژی جدید آشنا بکنند با مشکل کمبود امکانات و تجهیزات دانشکده‌ها و مدارس عکاسی مواجه هستند.
 
ولی‌زاده با انتقاد از مدرک گرایی در دانشگاه‌ها افزود: مهمترین عامل پیشرفت در این عکاسی تجربه است. افزایش مدرک‌گرایی در دانشگاه‌های ایران بسیار چشمگیر است. بطوریکه از دانشجوهایی با مدرک کارشناسی ارشد ولی بدون تجربه کاری برای تدریس دعوت می‌شود. این رشته مانند رشته‌های مهندسی نیست و در آن تجربیات و درجه استادی حرف اول را می‌زند.
 
وی در پایان به اهمیت این عکاسی اشاره کرد و گفت: یک عکاس حوزه تبلیغات باید بتواند بخشی از جامعه را که مصرف کننده و نیازمند کالایی خاص هستند را با عکسش هدف قرار بدهد و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. حوزه عکاس تبلیغاتی یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های عکاسی ایران است و می‌تواند شغل بسیار خوبی هم برای عکاسان جوان باشد. ما در ارتباط مستقیم با صنعت کشور هستیم و هرچه این توان عکاسی تبلیغاتی بالا برود، صنعت را نیز می‌تواند با خودش بالا بکشد و آن را در سطح بین‌المللی دگرگون کند و ترقی بدهد.
 
برای مثال ابیانه و ماسوله و بسیاری از مکان‌های توریستی و دیدنی کشور با عکس شناخته می‌شوند و این رشته می‌تواند در شناسایی کشور و جذب توریست نیز مفید واقع شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: عکاسی ، تجارت ، ولی زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.