نخست وزير سوريه در ديدار با رئيس جمهور ايران ضمن تبريک دستاوردهاي ديپلماتيک ايران در مذاکرات هسته اي ابراز اطمينان کرد اين پيروزي بزرگ بر حل و فصل سياسي بحران سوريه هم تاثير مثبت خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سوريه، وائل الحلقي نخست وزير اين کشور، سفر مهم خود به ايران را با ديدار با "حسن روحاني" رئيس جمهور اين کشور به پايان رسانيد. وي در اين ديدار پيام تبريک "بشار اسد" رئيس جمهور سوريه به رهبري و مردم ايران را به خاطر دستاورد تاريخي و راهبردي اين کشور در مسئله هسته اي به وي ابلاغ کرد.

"رائده وقاف" گزارشگر اين شبکه در گزارشي در اين زمينه گفت دکتر "وائل الحلقي" نخست وزيرسوريه و هيئت همراه، در ادامه ديدارهايشان در تهران با مقامات ايران، با"حسن روحاني " رئيس جمهوري اسلامي ايران ديدار کردند. وي در اين ديدار مراتب تبريک "بشار اسد" رئيس جمهوري سوريه به رهبري و مردم ايران را به خاطر دستاورد تاريخي و راهبردي که هيئت ديپلماتيک ايران در حل و فصل مسئله هسته اي اين کشور به دست آورده است به روحاني ابلاغ کرد. اين پيروزي تجلي نرمش قهرمانانه در مذاکرات با غرب است و بيانگر ثبات رهبري ايران و پافشاري آن بر حفظ خطوط قرمز ترسيم شده خود درخصوص حق مسلم اين کشور در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است که هيچکس حق عبور از آن را ندارد. دکتر الحلقي در ادامه گفت ما هم از موفقيتي که در اين عرصه کسب کرده ايد خوشحاليم زيرا احساس مي کنيم پيروزي شما پيروزي ما است و موفقيت و خوشبختي شما خوشبختي ما است و ما مطمئنيم که اين پيروزي بزرگ بر حل و فصل سياسي بحران سوريه هم تاثير مثبت خواهد داشت. 

نخست وزير سوريه همچنين از رهبري و ملت ايران به خاطر حمايت همه جانبه از سوريه به منظور تقويت توانمنديهاي ملت سوريه در مقاومت و مقابله با اين جنگ ظالمانه گسترده تشکر و قدرداني کرد. وي همچنين با اشاره به پيروزيهاي بزرگي که ارتش سوريه هر روز در مقابل بقاياي گروههاي تروريستي کسب مي کند و امنيت و ثبات را به مناطق مختلف سوريه بازمي گرداند و همچنين پيروزيهاي آشکاري که ديپلماسي سوريه به لطف کمک و حمايت دوستان به ويژه ايران کسب مي کند، تاکيد کرد دولت سوريه در کنار اين دستاوردها، تلاش جدي براي مقابله با جنگ اقتصادي و تامين نيازهاي شهروندان سوري و مبارزه با محاصره اقتصادي ظالمانه و تخريب برنامه ريزي شده ساختارهاي توسعه زيربنايي، خدماتي و اقتصادي به عمل مي آورد. همه اين موارد، مستلزم گسترش افق هاي همکاري مشترک و دوجانبه ايران و سوريه است تا توانمنديهاي اقتصاد ملي و ملت سوريه در مقابله با اين جنگ ظالمانه توسعه يابد و تقويت شود. وي بر تمايل دولت سوريه به تنوع بخشيدن و گسترش روابط اقتصادي و تجاري با ايران به منظور تامين نيازهاي ملت و ارتش سوريه تاکيد کرد. حلقي در عين حال تاکيد کرد امکانات اقتصاد ملي سوريه،  توان اين کشور را براي مقاومت و تعامل با همه چالشها به رغم خساراتي که به آن وارد شده، تقويت کرده است. 

از سوي ديگر، روحاني تاکيد کرد جمهوري اسلامي ايران همواره از ايجاد امنيت و ثبات در منطقه و جهان حمايت مي کند و سفر مهم شما به ايران در همين راستا است و موجب تقويت هر چه بيشتر روابط موفق دو کشور در همه زمينه هاي خواهد شد. وي بر پافشاري رهبري ايران بر تقويت ملت سوريه در مقابل جنگ ظالمانه تحميل شده بر آن و همچنين تامين نيازهاي مردم سوريه براي غلبه بر محاصره اقتصادي تاکيد کرد. روحاني همچنين از موفقيت هاي ارتش سوريه در تحت تعقيب قرار دادن گروههاي تروريستي و تکفيري به منظور بازگردانيدن ثبات و امنيت مردم سوريه که داراي روابط برادرانه و تاريخي مشترک با ملت ايران است ابراز خوشحالي و تاکيد کرد بحران سوريه راه حلي جز گفتگو ميان ملت سوريه ندارد و مردم حق دارند که خودشان بدون مداخله يا ديکته خارجيان سرنوشتشان را تعيين کنند. 
در اين ديدار زمينه هاي همکاري دو کشور در همه عرصه ها و به ويژه در عرصه هاي تجاري و اقتصادي و اهميت برطرف کردن موانع مبادله کالا ميان دو کشور و فعال کردن خط اعتباري و همچنين بيمه فرآورده هاي نفتي و همه نيازهاي شهروندان سوري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
گفتني است دکتر وائل الحلقي در محل اقامت خود در تهران با مهندس عباس آخوندي وزير راه و مسکن و شهرسازي ايران هم ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار درباره زمينه هاي همکاري مشترک ميان دو کشور در عرصه ساخت و ساز و بازسازي و مشارکت شرکت هاي ايراني در احداث طرح هاي خدماتي و عمراني در سوريه گفتگو شد و دکتر حلقي از شرکت ها، تجار و سرمايه گذاران ايراني براي مشارکت در اجراي پروژه هاي عمراني و خدماتي در سوريه به ويژه در مرحله بازسازي اين کشور که به زودي آغاز خواهد شد دعوت کرد و همچنين خواستار استفاده از تجارب و کادرها و شرکت هاي ايراني در اين زمينه شد.
آخوندي هم به نوبه خود بر تمايل و آمادگي کامل شرکت هاي دولتي و خصوصي ايران براي مشارکت در بازسازي سوريه حتي بهتر از سابق و استفاده از همه بخش ها و تخصص هاي ايرانيان براي اين هدف تاکيد کرد.
آخوندي گفت: «ما در اين ديدار تاکيد کرديم هر زماني که دولت سوريه مناسب بداند با مشارکت يکديگر طرحي را براي بازسازي سوريه تهيه کنيم و از هم اکنون آمادگي دولت ايران با همکاري همه شرکت هاي دولتي و خصوصي کشور را براي همکاري در بازسازي سوريه از مرحله برنامه ريزي تا اجراء و تامين سرمايه لازم اعلام مي کنيم. ما با طرف سوري توافق کرديم همواره درکنار يکديگر و دست در دست يکديگر باقي بمانيم تا شاهد ثبات و شکوفايي سوريه بهتر از قبل باشيم.»
رائده وقاف در پايان گزارش خود گفت در ايران متوجه مي شويد که سوريه شکل دهنده تحولات بزرگ و پيروزيها است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار