دو مقولهٴ عرفان و حماسه همواره در طول تاريخ از يكديگر جدا نگاه داشته شده، تا يك دست صدا نداشته باشد. انگيزه‌هاي شيطاني فرعونيان و هواهاي نفساني نمروديان، همواره تلاش مي‌كرده تا بين اين دو جبههٴ متحد شقاق ايجاد كند؛ بلكه كوشيده تا اين دو نيروي بالنده را رو در روي يكديگر قرار دهد تا با نيزهٴ عرفان سينهٴ حماسه را بدرد و با تير حماسه قلب عرفان را هدف قرار دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ كتاب «حماسه و عرفان» مجموعهٴ ارزشمندي است كه با همين هدف تنظيم شده، تا ضمن بازشناسي شخصيت‌هاي بي‌نظير جهان اسلام، جايگاه هريك از عرفان و حماسه و تناسب و ترابط بنياني آن دو را تبيين نمايد.

بر اين اساس در اين اثر با مطالب ژرفي همانند هماهنگي آيين اسلام با فطرت، فضيلت حماسه و عرفان، خصال و ويژگي عارفان، عارفان حماسه‌ساز و حماسه‌سازان عارف، امير عارفان و سرآمد حماسه‌سازان، مظاهر عرفان مظاهر عرفان در حادثهٴ عاشورا، جلوه‌هاي حماسي عاشورا، رمز جاودانگي حماسه عاشورا، حماسهٴ امام سجاد (عليه‌السلام) در كوفه و شام و... آشنا خواهيد شد.

به دیگر سخن «حماسه و عرفان» یک دوره فشرده شناخت قیام سیدالشهدا(ع) است. اصل مطالب کتاب، برگرفته از سخنرانی‌های آیت الله در محرم سال1368 است که پس از انجام تغییرات لازم و حذف و اضافات، به چاپ رسیده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «نقش حماسه و تأثیر ستم ستیزی در تعالی روح بشر، زمینة اشتیاق عارفان ناب را به شهادت فراهم کرده و مجاهد کوی حق را با عرفان اصیل آشنا می سازد و این، همان هماهنگی حماسه و عرفان است...جهاد حقیقی بدون عرفان ناب نخواهد بود؛ چنانکه عرفان خالص بدون ایثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. در وصف مجاهدان راستین، نشانه‌های عرفان مشهور است و در رسم عارفان واقعی، علامت‌های مجاهدت مشهود.»

کتاب در سه بخش « هماهنگی آیین اسلام با فطرت، فضیلت حماسه و عرفان و عارفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف» منتشر شده است.
«حماسه و عرفان» اثر ارزشمند حضرت استاد عبدالله جوادی آملی است که به همت انتشارات اسراء به زیور چاپ آراسته شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار