معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: سهم این شهرستان از تولید امسال زعفران با توجه به افزایش 37 درصدی تولید، حدود 11 تن زعفران خشک بوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مهندس «سیدغلامرضا نبوی‌نامقی»، افزود: امسال سطح زیرکشت گیاه ارزشمند زعفران در نیشابور به 3400 هکتار افزایش یافت که این میزان شامل 3100 هکتار بارور و 300 هکتار غیر بارور و جوان بود.

وی ادامه داد: این محصول اغلب در مناطق مرکزی، میان‌جلگه و زبرخان کشت می‌شود و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 500 هزار نفر در روز، میزان درآمد ناخالص کشاورزان را به مبلغی بالغ بر 434 میلیارد ریال رسانده است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: در سال زراعی جاری، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، به‌طور متوسط از هر هکتار سه‌ونیم کیلوگرم زعفران برداشت شده است.

نبوی گفت: تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، ارائه‌ی راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی، در اختیار گذاردن دستگاه‌های هیتر به‌منظور خشک کردن زعفران، احداث مزارع و طرح‌های آرمانی از اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی شهرستان از زعفران‌کاران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های الگویی و تحقیق و بررسی پیرامون روش‌های مطلوب کاشت و استفاده‌ی بهینه از نهاده‌ها و امکانات به برداشت محصول بهتر و بیشتر منجر شده به‌طوری که با رعایت رهنمودهای کارشناسان، برخی کشاورزان زعفران‌کار موفق به برداشت 10 تا 12 کیلوگرم زعفران از هر هکتار مزرعه خود شده‌اند.

نبوی یادآور شد: گل‌های زیبا و فیروزه‌فام گیاه ارزشمند زعفران با توجه به ویژگی‌های خاص به آبی کمتر، درآمد بیشتر و کمترین مدیریت را نیاز دارد و پهنه‌ی اراضی نیشابور را نیز در برگرفته و کشاورزان در این شهرستان از این موضوع استقبال زیادی داشتند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.