مطبوعات و جشنواره‌ها می‌توانند پشتوانه‌ی خوبی برای داستان‌نویسان باشند.

ضحی کاظمی نویسنده‌ی مجموعه داستان "کفشاتو جفت کن" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: مجلات و روزنامه‌ها با طیف گسترده‌ای از مخاطبان روبرو هستند و نویسندگان از این طریق، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبانی که محدود به تیراژ کتاب نمی‌شوند را دارد.
 
وی افزود: یک نویسنده می‌تواند ابتدا در روزنامه و مجلات، داستان‌هایی با حجم مشخص و محدود خود را چاپ کند، در جشنواره‌ها شرکت دهد و بعد در قالب مجموعه داستان به چاپ برساند. رسانه‌ها و مطبوعات سکوی پرش مناسبی برای نویسندگان داستان کوتاه هستند.
 
وی ادامه داد: برخی ناشران با توجه به نوع مخاطب داستان کوتاه، به حمایت و انتشار مجموعه داستان‌های خوب می‌پردازند، اما بیشتر ناشران به خواست بازار و شرایط مالی توجه دارند. آنها به سراغ ژانری مخاطب پسند و عام می‌روند.
 
کاظمی ادامه داد: داستان کوتاه جای خود را به خوبی در بین نویسندگان معاصر باز کرده است و شاهد مثال آن هم، آلیس مونرو(نویسنده‌ی کانادایی)، معروف به استاد داستان کوتاه معاصر و برنده‌ی جایزه نوبل است.
 
این نویسنده درخصوص نوشتن داستان کوتاه بیان کرد: رمان برای حجیم بودن، بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار است تا داستان کوتاه، اما همه‌ی رمان نویسان قابلیت قلم زدن در حوزه‌ی داستان کوتاه را ندارند، امثال فاکنر وگلشیری که در هر نوع داستان، خوب بدرخشند بسیار اندک هستند.
 
وی اظهار داشت: داستان کوتاه بیشتر به آدم‌های حاشیه‌ای می‌پردازد و موقعیت و وضعیت خاصی را بررسی می‌کند، ولی بیشتر رمان‌نویسان، جهان کامل داستاهن را در ذهن تصور می‌کنند و این، مانع نوشتن داستان کوتاه می‌شود.
 
کاظمی درخصوص جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌های زیادی هستند که داستان‌های کوتاه را مورد بررسی قرار می‌دهند. مانند: ترنج، بیهقی، دفاع مقدس و... که به آنها می‌توان به دید حمایت از داستان کوتاه نگریست. حتی در بخش کودک و نوجوان هم جشنواره‌ی "شازده کوچولو" به پشتیبانی از نویسندگان این گروه سنی می‌پردازد.
 
انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود نریمانی
۱۹:۲۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
برای انتشار داستان کوتاه باید از کجا شروع کنم.
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۸:۴۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام. من نویسنده هستم و به تازگی هم کتابی چاپ کردم. و علاقه به نوشتن داستان کوتاه برای مجله ها دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
نوشا
۱۴:۲۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام
من نیاز به راهنمایی در زمینه نوشتن داستانهای کوتاه را دارم اگر خودم داستان کوتاه بنویسم میتوانم از شما کمک گرفته وبعد در روزنامه یا مجله ایی چاپ شود .
ممنون خواهم شد از راهنمایی شما.
Iran (Islamic Republic of)
نوشا انصاری
۰۱:۴۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
سالهاست قطعه و ،متنهای ادبی شعر یک بیتی و داستانهای کوتاه کار کرده و دارم
از شما میخواهم مرا در این زمینه راهنمایی کنید
سپاس گذارم از شما
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۲:۵۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام من یک نویسنده هستم و نیاز به کمکتون دارم لطفا نگذارید مثل برخی از صاحب نظران استعداد های مارا کور کند ممنون میشم راه فرستادن ایمیلاتونو بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۴:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۶
من دوست دارم برای مجلات و روزنامه ها داستان بنویسم بعضی اوقات هم چیزایی می نویسم میشه راهنمایی م کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
نرگس نيازپور
۱۶:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۶
ممنونم از مطلب خوبتون.
ولي چطوري بايد مطالبمون رو براي مجلات بفرستيم؟
لطفاً راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
با سلام مدتهاست چند داستان کوتاه نوشته ام و می خواهم یکی را در بوته ی نقد بگذارم و اگر کسی حمایت کند و تایید شود چاپ شود لطفا راهنمایی بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۶:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
من تلاش زیادی کردم تا داستانامو برای مجله یا روزنامه ای بفرستم اما متاسفانه این روزا کسی حمایت نمی کنه. شما چه مجله ای رو سراغ دارید که بتونم براشون داستان هامو ارسال کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضايى
۰۱:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
به چه ادرسى بايد بفرستيم. ايميل هم ميشه ايا؟؟ لطف كنيد يه راهنمايي كاملتر كنيد. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۳۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
با سلام. لطفا میتوانید مرا راهنمایی کنید که چطور می توانم داستانهای کوتاه خود را ارائه به مجلات و یا روزنامه ها دهم. با سپاس فراوان در انتظار پاسخ شما عزیزان خواهم بود
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۲:۱۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
دوست عزیز شما داستان هاتون را برای مجله همشهری داستان ارسال و شانستون را امتحان کنید .
آخرین اخبار