پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ نوشت: مادر آگنس ماريام از کشيشان مسيحي در منطقه قلمون در شمال دمشق در سفر اخير خود به آمريکا در جلسات مختلف سخنراني تلاش کرد ضمن انتقاد صريح از فعاليتهاي جانبدارانه رسانه‌هاي آمريکا، مخاطبان خود را از حقايق موجود در سوريه آگاه کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم راب پرينس با عنوان" عوامل پشت صحنه شورشيان در سوريه" نوشت: مادر آگنس ماريام از کشيشان مسيحي در منطقه قلمون در شمال دمشق  اصالتا از آوارگان مسيحي فلسطيني است که در ناصريه به دنيا آمده است. والدين وي پس از 1948 و اعلام موجوديت اسرائيل ناگزير شدند محل زندگي خود را ترک کنند و به لبنان پناه ببرند. مادرآگنس در جامعه ماروني‌هاي لبنان بزرگ شده است.

به گفته شرکت‌کنندگان در مراسم سخنراني آگنس، وي در سخنراني هاي خود در دفاع از مردم سوريه و استقرار صلح در اين کشور حاضران را تحت تاثير کلمات و شخصيت خود قرار داده است. رهايي مردم سوريه از خشونت،رفع تنش هاي قومي، آينده مسيحيان اين کشورو ديگر کشورهاي خاورميانه يکي از بزرگترين نگراني هاي مادرآگنس تلقي مي شود.

عوامل تکفیری امروزه اميدوارند بتوانند نقاط مختلف خاورميانه راکه داراي پيشينه هاي فرهنگي، منابع ثروت فراوان و ميراث متنوع است براساس اعتقادات افراطي خود پيش ببرند. سابقه جوامع مسيحي در سوريه به ظهور مسيحيت باز مي گردد. کليساي سن جيمز که مادرآگنس کمک هاي فراواني براي مرمت دوباره آن کرد ابتدا در قرن پنجم هفتصد سال پيش از آغاز جنگ هاي صليبي ساخته شد.

به گفته راب پرينس، پژوهشگر برجسته سياسي، تحليل هاي مادر آگنس از شرايط کنوني سوريه بيانگر حقايقي است که کمتر موارد مشابه را مي توان در رسانه هاي بزرگ  آمريکا مشاهده کرد. يکي از محورهاي برجسته سخنراني هاي مادرآگنس، رفع خشونت و قتل و غارت از سوي گروه هاي افراطي در سوريه است.از اينرو، به گفته وي يکي از آمال و خواسته هاي بزرگ جامعه مسيحي سوريه، حذف اقدامات خشونت آميز از سوي گروه هاي شبه نظامي در اين کشور است.

به رغم بيان حقايق موجود در جامعه سوريه، برخي از چهره هاي علمي و فرهنگي آمريکا و يا حتي شماري از اعضاي گروههاي طرفدار صلح گويي سرهاي خود را در برف فروبرده اند و با بستن چشم خود به روي پيامدهاي دفاع از گروه هاي شبه نظامي، هنوز به حمايت‌هاي خود از نيروهاي شورشي در اين کشور ادامه مي دهند. لذا جاي تعجب نيست که اين گروه هاي به اصطلاح مدافع حقوق بشرآمريکايي براي مقابله با راه حل صلح آميز برون رفت سوريه از بحران صف‌آرايي کنند.

بسياري از آمريکايي هاي طرفدار گروه هاي شورشي در سوريه نمي توانند دريابند که تاثير مخرب چنين رويکردي، همچون آنچه که در ليبي روي داد، بيشتر از مداخله نظامي قدرت هاي بزرگ در کشورهاي ديگر است.

از سوي ديگر، گروههاي صلح طلب در آمريکا که ادعا مي کنند نگران وقوع فاجعه انساني در سوريه هستند، از اعتراف به جنايت بشري از سوي گروههاي شورشي خودداري مي‌کنند.

کشتار شهروندان بي دفاع سوري و استفاده از سلاح شيميايي توسط شبه نظاميان که اسناد و مدارک آنها موجود است از بزرگترين جنايات بشري در جهان است که با حمايت گروه هاي طرفدار صلح و بشردوستانه آمريکايي در سوريه روي مي دهد.افرادي که به بهانه کمک هاي بشردوستانه به حمايت هاي خود از اقدامات نظامي گروه هاي شبه نظامي در سوريه ادامه مي دهند تلاش مي کنند از يک سو قدرت احزاب مخالف مردمي سوريه را کاهش دهند و يا نابود کنند و از سوي ديگر، قدرت جنجگويان وهابي- سلفي را در منطقه نشان دهند. 

براساس شرايط موجود سوريه ، از آنجا که در آينده جغرافياي سوريه جايي براي شهروندان غيرسني شامل مسيحيان و يهوديان وجود نخواهد داشت، لذا عوامل سلفي تلاش مي‌کنند به کشتار افراد غير سني و تخريب اماکن فرهنگي، ورزشي و مذهبي آنان ادامه دهند. تا کنون صدها مسجد دروزي، علوي و مراکز مذهبي شيعيان و بيش از پنجاه کليسا ، که قدمت برخي از آنها به زمان حضرت مسيح بازمي گردد تخريب شده اند. بطور مثال،کنيسه دوهزار ساله جوبار در دمشق، که اگر نگوييم قديمي ترين کنيسه در جهان، مي توان آن را يکي از کهن ترين کنيسه هاي جهان تلقي کرد.

اقدامات شبه نظاميان سوريه را به نمونه جديدي از موشک هاي کروز در منطقه تشبيه کرده اند.

اگر حملات هوايي نظاميان آمريکا در 1991 سبب تخريب زير ساخت ها و جامعه مدني عراق شد و رفته رفته در سال 2003 اينگونه حملات هوايي عليه تجهيزات و مراکز مهم بغداد تشديد يافت، در سوريه، اين شبه نظاميان افراطي هستند که با حمله به جوامع مدني و  کارخانه ها، مدارس، موسسات و مراکز مذهبي و نيروگاه هاي توليد برق  با همان شدت حملات هوايي آمريکا در عراق، سوريه را تخريب مي کنند.

گروه هاي تکفیری که در سناريوي خود نابودي سوريه را رقم زده اند با حمله به شهروندان بي دفاع و مراکز مهم اين کشور تلاش مي کنند زندگي را براي ساکنان اين کشور به جهنم تبديل کنند و يا آنها را وادار کنند که کشور خود را ترک کنند تا جنگجويان وهابي بهتر بتوانند دمشق را به زانو در آورند.

مادرآگنس در سخنراني هاي خود با ارائه يک پرسش محوري رئيس جمهور آمريکا را به چالش کشيد.

هرچند آمريکا تحت تاثير نگراني هاي منطقه اي و جهاني ناگزير شد سياست خود در خاورميانه را تغيير دهد اما چنين رويکردي آنهم در اوج تهديدات نظامي عليه دمشق تعجب همگان را برانگيخت.

فراتر از آن، در بدنه سياستمداران آمريکا نيز هنوز بسياري از رهبران سياسي اين کشور راز چرخش ناگهاني از " موشک به مذاکره" را درنيافته اند.اکنون پس از تغيير رويکرد نظامي کاخ سفيد به گفتگو و مذاکره در خاورميانه، مادرآگنس اقدام رسانه هاي اين کشور که به بحران سوريه دامن مي زنند را " فضاحت بار" توصيف کرد.

شايد بتوان يکي از دلايل و انگيزه هاي چرخش سياسي کاخ سفيد در قبال چالش هاي موجود در منطقه را احساس نياز بيشتر واشنگتن به حضور در آسيا و همکاري با رهبران اين قاره توصيف کرد، زيرا تغيير رويکرد جنگ طلبي آمريکا به صلح طلبي اين کشور در خاورميانه چشم اندازي ديگري براي سياست خارجه کاخ سفيد در پي خواهد داشت.

از منظر جهاني، نگراني آمريکا از رشد اقتصادي و تاثير سياسي چين در منطقه و جهان سبب شد اين کشور براي محکم کردن جاي پاي خود در شرق آسيا تلاش کند.از اينرو، اوباما چنين نتيجه گيري کرد در شرايطي که کاخ سفيد اهداف کلان خود را در شرق آسيا جستجو مي کند، هرگونه اقدام نظامي در دمشق شايد به يک اشتباه بزرگ راهبردي تبديل شود.از سوي ديگر، به زعم رئيس جمهور آمريکا، نه تحريم ها عليه ايران و نه حمايت از گروه هاي شورشي در سوريه که اغلب مخالف و موافق هاي زيادي دارد در شرايط کنوني شايد تنها ابزارراهبردي براي رسيدن به اهداف کاخ سفيد نباشد.

با توجه به گفتگوهاي شش ماه گذشته رهبران آمريکا و روسيه برسر بحران سوريه و از سوي ديگر، تلاش مقامات کاخ سفيد براي برنامه ريزي هاي دراز مدت در منطقه، به نظر مي رسد رئيس جمهور آمريکا چاره اي ندارد جز اينکه براي حفظ وجهه کشورش براي يک دوره شش ماهه از تلاش براي تغيير رژيم در سوريه دست بردارد.

نابودي مخالفان سوريه:
مادر آگنس ماريام در همه سخنرانيهاي خود در شهرهاي آمريکا به شهروندان اين کشور ضمن تشريح حقايق موجود در کشورش از عملکرد مقامات کاخ سفيد و نبود وحدت رويه براي کمک به جلوگيري از خشونت وخونريزي در دمشق انتقاد کرد.وي در پيامي روشن و صريح به رئيس جمهور اين کشور هشدار داد، تکرار گزينه نظامي و استفاده از اقدام مداخله جويانه عليه هيچ کشوري نمي تواند  راه منطقي براي پايان دادن به مناقشات و تنش هاي اجتماعي  باشد.

ماريام در سخنان خود به گروه هاي باصطلاح طرفدار صلح آمريکايي گفت" شما با پشتيباني و حمايت هاي مالي و آموزش هاي نظامي از افرادي حمايت مي کنيد که کمر به تخريب کشور و زير ساخت هاي آن بسته اند. شما با حمايت از متحدان خود در منطقه همچون عربستان سعودي، قطر و ترکيه بطور غير مستقيم از شبه نظاميان تروريست حمايت مي‌کنيد.

حتي مقامات نظامي و امنيتي اسرايئل و فرانسه نيز به تقويت توانايي نظامي و  مالي شورشيان در سوريه کمک کرده اند و همواره به حمايت هاي خود ادامه می‌دهند.

وي تاکيد کرد دشمنان سوريه در واشنگتن، پاريس، رياض ، آنکارا و دوحه که خواستار نابودي بشار اسد هستند اساسا در محاسبات خود دچار نوعي خطاي راهبردي شده اند. زيرا اسد برسر قدرت باقي خواهد ماند و فقط کاربرد ديپلماسي و گفتگو است که مي تواند اوضاع را تغيير دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار