يک پايگاه اينترنتي روسي نوشت اسرائيل و عربستان مهمترين دشمنان نزديک شدن ايران و آمريکا هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه ايران با اشاره به اين موضوع که باراک اوباما بلافاصله پس از امضاي توافقنامه بين ايران و گروه 1+5 دو گفتگوي تلفني مهم انجام و با اين کار به روشني تمام نشان داد چه کساني مهمترين نقش آفرينان پشت پرده گفتگوي ايران و آمريکا هستند و مواضع سازش ناپذير چه کساني به منزله مهمترين مانع بر سر راه عادي سازي روابط بين واشنگتن و تهران است، چنين مي نويسد: مهمترين مساله اين است که امروز چه کشوري بيشترين تلاش را به کار مي گيرد تا اين گفتگو انجام نشود. خلاصه اين که نخستين کار باراک اوباما تماس گرفتن با مقامات تل آويو و رياض بود و همانها دشمنان اصلي توافقنامه ژنو و مايل به بي نتيجه گذاشتن تلاشهاي چندين ساله جامعه جهاني با هدف حل مشکلات مربوط به فعاليت هسته اي ايران هستند. نخستين تماس رئيس جمهور آمريکا با بنيامين نتانياهو انجام شده که به گزارش منابع اسرائيلي طي آن به صراحت گفته بايد سياست آمريکا را تاحدودي تغيير دهد چون نتايج خط مشي سياسي کنوني موجب ناکامي خواهند شد.

به عقيده وي اوضاع پيرامون ايران هم به همان صورت پيش خواهد رفت. علاوه براين نتانياهو از قصد خود براي ارسال تيم ديپلماتيک ذيصلاح به آمريکا به منظور تبيين منافع اسرائيل در صورت ادامه گفتگو با ايران و اتخاذ تدابيري با هدف کنترل رعايت توافقهاي ژنو توسط اين کشور خبر داده است. 

دومين تماس رئيس جمهور آمريکا با رياض برقرار شد که مقامات رسمي آن نگراني خود را به خاطر دستيابي ايران به امکان عادي سازي روابط با غرب کتمان نمي‌کنند. نخستين واکنش مقامات بانفوذ خاندان سلطنتي عربستان به امضاي توافقنامه ژنو ابراز تنفر علني بوده است. آنها با حالت احساسي اعلام کردند خاندان سلطنتي خشمگين و آماده است در صورت اقدام مستقل اسرائيل براي مبارزه با برنامه هسته اي ايران هرکمکي در اختيار آن قرار دهد.ولي اين خبر به فاصله يک ساعت از تمامي پايگاههاي اطلاع‌رساني عربستان حذف شد.

به عقيده يکي از مفسران، سعودي ها با درک غيرقابل اجتناب بودن روند تصميم گرفتند به نيمه پر ليوان نگاه کنند و از شدت تندي واکنش خود بکاهند. در خصوص بحرين، قطر، امارات و کويت بايد گفت وزراي امورخارجه آنها نتايج مذاکرات ژنو را گام مهمي در مسير تامين صلح و ثبات در منطقه ناميدند. ولي بايد گفت اظهارات در ظاهر ميانه رويانه رژيمهاي پادشاهي حوزه خليج فارس و به ويژه عربستانه هيچ ارزشي ندارند و اين برخورد نبايد موجب گمراهي شود چون به احتمال زياد فقط بدان معني است که مبارزه با گفتگوي ايران و آمريکا از اين پس به شکل عمليات سري و ويژه ادامه خواهد يافت. 

پايگاه ايران در ادامه مي‌نويسد: در فاصله بين دو دور گفتگو در ژنو ديدار تامير پاردو مدير موساد و شاهزاده بندر بن سلطان رئيس سازمان امنيت اسرائيل در اردن برگزار شد که دومين ديدار آنها در ماه نوامبر بود. ضمن اين که طرفين ديدار را پنهان نکردند. مسلم است که موضوع گفتگو خطر ايران بوده و سعود الفيصل وزيرخارجه عربستان و يکي از بانفوذ ترين سياستمداران به تازگي اعلام کرده با روي کار آمدن حسن روحاني در ايران لحن اظهارات تهران نرمتر شده است.

جالبترين مساله اين است که تا کنون هيچ مدرک موثقي در خصوص دست داشت تهران در قيامهاي شيعيان در شبه جزيره به اصطلاح خوشبخت عربستان يافت نشده است. ايران در اين زمينه خويشتنداري بيش از حدي به نمايش گذاشته و مشکل سعوديها ربطي به نقش افسانه اي اين کشور ندارد بلکه با کوتاه بيني خودشان و اطمينان به اين مساله مربوط مي شود که فقط با سرکوب و آپارتايد اجتماعي و مذهبي مي توان کشور را هدايت کرد. 

به نوشته پايگاه ايران، بدون شک دومين مساله اي که موجب نگراني به خاطرگفتگوي ايران و آمريکا شده سوريه است. برهيچ کس پوشيده نيست که گفتگوهاي مربوط به برنامه هسته اي ايران بايد در ارتباط مستقيم با موضع آن در خصوص سوريه صورت گيرد.

پايگاه ايران در ادامه به ائتلاف ضد ايران تل آويو و رياض و حد و مرز مجاز آن مي پردازد  و چنين مي‌نويسد: رفتار اسرائيل و عربستان در رابطه با گفتگوي ايران و آمريکا نکات اشتراک زيادي دارد که از جمله آنها مي توان به هيستري، ژستهاي نمايشي و تهديد هم عليه دولت اوباما و هم عليه تهران اشاره کرد. هم براي تل آويو و هم براي رياض گرم شدن روابط جمهوري اسلامي و غرب به منزله پايان انحصارطلبي آنها در زمينه تامين امنيت خاور ميانه است که از دهه نخست قرن نوزده شروع شده است. هر دو آنها هميشه از اين حقيقت آگاه بوده اند. وقتي شيمون پرز در سال دو هزارو سه اعلام کرد تجاوز آمريکا به عراق خوب است ولي حمله ناتو به ايران به مراتب بهتر خواهد بود،‌ در واقع از اين مساله خبر داشته است. در سال دو هزارو نه هم وقتي شاهزاده فيصل در ديدار با هيلاري کلينتون اعلام کرده بود خطر ايران مستلزم اتخاذ تدابيري قاطعانه تر از تحريمهاست و ملک عبدالله ضمن اعلام آمادگي براي تامين بخش اعظم هزينه ها از آمريکاييها خواسته بوده سر افعي ايراني را قطع کنند اين مساله برايشان آشکار شده بوده است. 

پايگاه ايران در خاتمه چنين مي نويسد: اگر کسي فعاليت ضد ايراني مشترک اسرائيل و عربستان را ابتکار شخصي خود آنها به حساب بياورد مرتکب اشتباه بزرگي شده است. بعد از انجام گفتگوهاي ژنو پنتاگون از کنگره خواسته با انعقاد قرارداد تسليحاتي با عربستان و امارات موافقت کند که بر اساس آن بمبهاي ضد پناهگاه و موشکهاي ويژه داراي قابليت نابودي تاسيسات زيرزميني و صنعتي به اين دو کشور تحويل داده مي شود.

گفتني است اسرائيل اين تسليحات را در سال 2010 به دست آورده و کاملا مشخص است که هدف اين بمب و موشکها ايران و زيربناهاي آن است. ترديدي نيست که کنگره اين معامله ده ميليارد و هشتصد ميليون دلاري را تصويب خواهد کرد چون پنتاگون و کنگره مسلح کردن رژيمهاي پادشاهي يعني خودکامه ترين رژيمهاي حال حاضر جهان را به منزله بيمه نامه اي براي زماني مي دانند که گفتگوهاي ايران و آمريکا در مسير دلخواه واشنگتن پيش نرود. خلاصه اين که اقدامات تحريک آميز و جنگ اعلام نشده بهترين روش براي به هم زدن هر گونه گفتگويي است و از قرار معلوم دشمنان نزديکي تهران و واشنگتن امروز همين روش را انتخاب کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار