رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه صدر سند درخشان برای مهندسین کشور است، گفت: از 20 میلیون جمعیت شاغل، 14 میلیون زائد هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر که قبل از ظهر امروز شنبه 9 آذر ماه با حضور شهردار تهران، جانشین فرمانده سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، جمعی از نمایندگان مجلس و برخی از اعضای شورای شهر چهارم تهران برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که این توفیق را به فرزندان انقلاب عطا کرد تا چنین کارهای با عظمتی با بازوان پرتوان آنها صورت بگیرد و واقعا جای شکرگذاری دارد.

وی افزود: از همه کارگران، مهندسان و همه افرادی که در این پروژه بزرگ سهیم بودند و تلاش کردند سپاسگزاری می‌کنیم و از قرارگاه سازندگی سپاه و از سایر نهادهای ذیربط که در این پروژه تلاش کردند تشکر می‌کنیم.

وی همچنین به گزارش معاون عمرانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: گزارش بسیار مبسوطی بود و ابعاد مختلف این پروژه را نشان می‌داد و این یک سند درخشان برای مهندسین کشور است که می‌توانیم آن را ارائه کنیم.

رئیس مجلس ضمن قدردانی از محمدباقر قالیباف شهردار تهران گفت: آقای قالیباف خیلی کاردان بوده و همچنین پرانرژی هستند و انصافا در سطح کارهای شهری کارنامه ماندگاری ارائه کرده‌اند، چرا که چندی پیش پروژه بزرگراه امام علی افتتاح شد و کار بزرگری بود چرا که بخشی از ترافیک شهر تهران را مرتفع کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه با بیان اینکه پروژه صدر وجه دیگری دارد گفت: این پروژه چند وجهی است و اقدامات مختلفی برای سرانجام رسیدن آن صورت گرفته و این مجموعه بسیار ارزشمند است و در کاهش ترافیک شهر تهران تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: از کارهای بزرگی که در شهر تهران طی سال‌های گذشته صورت گرفته باید از عملکرد شهرداری تهران تجلیل کرد که واقعا همت گماشته و در راستای رفع گرفتگی ترافیک که معضلی برای شهر تهران است اقدامات خوبی صورت گرفت و همین تلاش‌ها باعث تغییر خواهد شد و این اقدامات سرمایه‌ای برای کشور است به طوری که روحیه تلاش شبانه روزی و جهادگری دیده می‌شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور ما پروژه‌های عمرانی زیاد کلنگ زده شده اما یکی از آفت‌های این پروژه‌های عمرانی این است که زمان بسیار طولانی دارد، به طوری که یک پروژه 16 الی 17 سال طول می‌کشد که هم هزینه افزایش پیدا می‌کند و هم کار به صورت کلنگی ارائه می‌شود و این یکی از معضلات کشور ماست.

وی تاکید کرد: مدیریت پروژه صدر نشان می دهد ظرفیت برای رفع این معضل در داخل کشور وجود دارد و باید تدبیری شود تا پروژه‌های عمرانی سریعتر به سرانجام برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به گزارش اخیر رئیس جمهور در مورد عملکرد صد روزه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور گفتند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور شروع شده است.

وی افزود: مگر به پروژه‌های عمرانی ما در قانون بودجه سالانه چه میزان اعتبار تخصیص می‌یابد، نهایت حدود 20 هزار میلیارد تومان، اگر به صورت طبیعی و با احتساب نرخ تورم محاسبه شود آن وقت 40 الی 50 سال طول خواهد کشید تا پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسد بنابراین حضور مردم در پروژه‌های عمرانی ضروری است و این فاصله باید کم شود و باید از برنامه‌های بخش خصوصی در این پروژه‌ها استفاده کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید در بودجه سال آینده کشور به آن توجه شود این است که برای حضور بخش‌های مردمی در پروژه‌های عمرانی برنامه‌ریزی شود و روش‌های منطقی برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم شود و اینگونه پروژه‌ها نشان می‌دهد این ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: پروژه صدر با تدبیر و ساماندهی و طراحی مهندسین ایرانی صورت گرفته است و باید توجه کرد در شرایط فعلی برون رفت اقتصادی ما در همین نکته نهفته است یعنی اگر به ظرفیت داخلی اتکا کنیم، مشکلات مرتفع خواهد شد و شاید این تحریم‌ها باعث رشد ظرفیت داخل شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: همیشه از این نگرانم به محض اینکه گشایشی فراهم شود، بخش‌های دولتی ما به سمت خریدهای کلان خارجی بروند و سرمایه نیروی انسانی داخلی را فراموش کنند.

وی افزود: سال‌هایی بود که صد میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و اگر آن سال‌ها به سمت استفاده از ظرفیت داخلی می‌رفتیم، ظرفیت داخلی رشد پیدا می‌کرد و امروزه به مشکل بر نمی‌خوردیم و این یک تجربه است، سال‌هایی بود که ما ثروت زیادی داشتیم و در حال حاضر دچار مشکل شده‌ایم بنابراین باید از این تجربه استفاده و امروز از ظرفیت داخلی استفاده کنیم و پروژه صدر یکی از این مصادیق است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: استفاده از زمان از دیگر نکات مورد توجه در پروژه صدر است که بسیار ارزشمند است، پروژه‌های این چنینی معمولا زمان زیادی می‌برند و در این مخمصه ترافیک علی رغم مشکلات این پروژه با مدیریت و ساماندهی سریعتر به نتیجه رسید.

لاریجانی در ادامه سخنان خود به گزارشی استناد کرد و گفت: این گزارش که هرچند به راحتی قابل قبول نیست اما به گزارش عملکرد مفید روزانه مسئولان اجرایی اشاره می‌کند.

وی افزود: در این گزارش عمر متوسط عملکرد مفید فعالیت‌های اجرایی یک ساعت و نیم تعیین شده و در بخش صنعت گفته‌اند دو و نیم ساعت! یعنی در سال حدود 800 ساعت کار مفید! ما در بخش توسعه کشورها در رده‌های آخر بعد از عربستان و کویت ما قرار داریم و مابقی کشورها از ما جلوتر هستند.

لارریجانی ادامه داد: این شاخص برای ژاپن 2400 ساعت، برای کره 1900 ساعت و برای ترکیه، چین و آمریکا حدود 1400 ساعت است و اگر ما بخواهیم با همین سرعت یعنی 800 ساعت در سال کار مفید انجام دهیم و اگر ژاپن را با 2400 ساعت کار مفید در نظر بگیریم یعنی از 20 میلیون جمعیتی که شاغل هستند 14 میلیون نیروی زائد محسوب می‌شوند.

لاریجانی تاکید کرد: پروژه صدر نشان می‌دهد می‌شود این موضوع را ساماندهی کرد، یعنی پروژه‌ای به این مهمی و بزرگی در ظرف 2 سال به سرانجام رسانده است بنابراین باید ببینیم مشکل کجاست و این پروژه نشان می‌دهد مدیریت‌ها چقدر نقش دارند، اگر مدیریت کشور تدبیر وجود داشته باشد و انرژی لازم داشته باشد، می‌تواند باعث رشد و توسعه اقتصادی شود.

وی تاکید کرد: راه پرش جمهوری اسلامی در اقتصاد این است که نیروهای کاردار و با انرژی به بخش‌های مختلف کشور تزریق شود و از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی افزود: گزارش دیگری وجود دارد که در خصوص تلفات انرژی است، براساس ترازنامه هیدروکربنیک که گزارش رسمی است، کل تلفات انرژی چه در بخش استخراج ، تولید و توزیع نفت و گاز حدود 432 میلیون بشکه معادل نفت است.

وی افزود: حدود 196 میلیون بشکه از این میزان قابل قبول بوده و معنای آن این است که در سال، 236 میلیون بشکه را هدر می‌دهیم و این تقریبا نزدیک به میزان فروش نفت فعلی است یعنی همین مقدار ما اتلاف منابع انرژی داریم.

رئیس مجلس تاکید کرد: این موضوع در طرح ملی کاهش تلفات انرژی تصویب شده و قانون خاص هم تصویب شده بنابراین مشکل کجاست در قانون برنامه پنج ساله دوم نیز آمده است، بنابراین این کاستی ها نشان می دهد مشکل در بخش اجرایی کشور است.

رئیس قوه مقننه در ادامه به گزارش دیگری اشاره کرد و گفت: این شاخص به شدت انرژی و بهره‌وری انرژی اشاره دارد، شدت انرژی به میزان انرژی مصرفی اشاره دارد که هرچه کمتر باشد بهتر است و بهره‌وری انرژی به میزان تولید ناخالص داخلی است که هرچه بیشتر باشد بهتر است.

وی افزود: برای هر 1000 دلار تولید ناخالص داخلی براساس آمارهای 2008، معادل 4.2 بشکه انرژی مصرف می‌شود، این اعداد برای ترکیه 1 و میانگین جهانی آن 1.4 است.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: این در حالیست در دین ما بحث اسراف یک عمل بسیار ناپسند است، اما ما اسراف می‌کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مدیریت در مسئله انرژی نیز نقش اساسی داشته و می‌تواند مشکلات را حل کند، لذا ما باید قدردان کیفیت کار و مدیریت شهرداری تهران باشیم.

لاریجانی در پایان این مراسم تاکید کرد: مدیریت پروژه صدر یک کار ارزشمند و ماندگار است.

اضافه می‌شود، در این مراسم حسین اسلامی جانشین فرمانده کل سپاه، عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، احمد مسجدجامعی رئیس شورای چهارم تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای کشور، سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس، مهدی چمران، پرویز سروری، الهه راستگو و ناصحی از اعضای شورای شهر تهران، حسین گروسی و چند تن از نمایندگان مجلس و سایر نمایندگان حضور داشتند.

طول رفت و برگشت بزرگراه طبقاتی صدر 19 کیلومتر است.

انتهای‌ پیام/

برچسب ها: رئیس ، مجلس ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار