برخی از نشریات علمی کشور برخلاف آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات عمل کرده و در ارائه متغیرها کوتاهی می‌کنند.

جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، گفت: کتاب بررسی، شناسایی و ارزیابی ویژگی‌ها و روند انتشار و نشریات علمی معتبر که توسط محمدرضا قانع تالیف شد و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری آن را منتشر کرده است، بسیاری از نشریات علمی رغم کسب رتبه‌های پژوهشی یا ترویجی برخی از متغیرهای سنجش و اندازه‌گیری اعتبار را تغییر داده، یا از لحاظ کردن برخی از این متغیرها کوتاهی نموده و برخلاف آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور عمل می‌کند.

وی افزود: این کتاب نشریات علمی و پژوهشی و علمی ترویجی مربوط به وزارت علوم، وزارت بهداشت را از جنبه‌های ویژگی‌های نشر مورد بررسی قرار داده است.

مهراد در ادامه به کتاب واژه‌نامه برگردان نام و نام خانوادگی نویسندگان خارجی (نوشته شده با حروف انگلیسی) به فارسی با استفاده از تحلیل رخداد محور گفت: این کتاب توسط محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی در 251 صفحه و توسط مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی isc منتشر شده است.

وی اظهار داشت: این کتاب در نظام‌های اطلاعات علمی به ویژه اسامی جهت بازیابی‌های درست حائز اهمیت است، اما متاسفانه مترجمان، ناشران، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعات علمی ایران اسامی خارجی را به دلخواه و برحسب سلیقه آوانویسی می‌کنند که در این مورد بسیاری از اطلاعات نویسندگان نامی در سیستم‌های اطلاعاتی به خاطر اشتباه در آوانویسی و برگردان اسامی بازیابی نمی‌شود.

مهراد خاطرنشان کرد: این کتاب به کاربران، نمایه‌سازان، دانش‌آموزان، مترجمان و نویسندگان در یکدست سازی قرائت‌ها و یا دست کم، کاستن از میزان تنوع یاری می‌رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.