دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نخست دانشگاههای ایران را کسب کرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از بین دانشگاه های برتر جهان در نظام رتبه بندی URAP در سال 2013 میلادی رتبه 161 جهان و با یک پله صعود رتبه یک دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد.

مهراد افزود: رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس عملکرد علمی آکادمیک (URAP) در سال 2009 توسط موسسه انفورماتیک دانشگاه فنی خاورمیانه تاسیس شد و هدف اصلی از به کار گیری URAP توسعه یک نظام رتبه بندی برای دانشگاه های جهان بر اساس معیار های کمی و کیفی نشریات علمی است ، در همین راستا URAP از سال 2010 بیش از 2 هزار موسسه آموزش عالی جهان را به صورت سالانه رتبه بندی می کند.

سرپرست ISC در این خصوص ادامه داد: تعداد 40 دانشگاه از ایران در این نظام رتبه بندی حضور داشته اند که این تعداد نسبت به پارسال 17 دانشگاه افزایش داشته است.

دانشگاه های ایران در این رتبه بندی در سال 2013 میلادی در دامنه 161تا 1960 قرار گرفته اند در صورتی که در سال 2012 میلادی دانشگاه های کشور جمهوری اسلامی ایران در دامنه 170 تا 1874 قرار گرفته بودند.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از بین دانشگاه های برتر جهان در نظام رتبه بندی URAP در سال 2013 میلادی رتبه 161 جهان و با یک پله صعود رتبه یک دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد.

مهراد بیان کرد: دانشگاه تهران جایگاه 330 جهانی و رتبه دوم کشوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه 378 جهانی و رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده اند.

مهراد افزود: دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، شیراز و شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد به ترتیب با کسب جایگاه های 462، 536، 650، 656 ،873، 908 و 926 به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم جهان را در دست دارند.

در رتبه های بعدی، دانشگاه های تبریز، اصفهان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در رتبه های یازدهم تا پانزدهم به ترتیب با جایگاه های جهانی 927، 1120، 1125، 1156 و 1158 قرار گرفته اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: در این نظام رتبه بندی، دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا رتبه اول دانشگاه های برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد گفت : از مجموع 689 دانشگاه برتر اروپا ، دانشگاه آکسفورد رتبه اول را کسب کرده است که در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در جایگاه ششم قرار دارد.

دانشگاه های کمبریج، امپریال کالج ، کالج لندن و کپنهاگ به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را از آن خود کرده اند.

جعفر مهراد گفت: از بین دانشگاه های برتر آسیایی ، دانشگاه توکیو رتبه اول آسیا و رتبه دهم دانشگاه های برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه های کیوتو، سئول، دانشگاه ملی سنگاپور و اوزاکای ژاپن به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم آسیا و در دامنه 25 تا 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

وی افزود: دانشگاه استانبول ترکیه با رتبه 417 جهانی ، رتبه اول دانشگاه های ترکیه را کسب کرده است که پس از آن دانشگاه حاجت تپه با کسب جایگاه 458 جهانی ، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است./س

برچسب ها: برتر ، جهان ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.