خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مسکو به قلم «نیکلا میلتیچ» نوشت مخالفت اوکراین با امضای توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا در روز جمعه پیروزی ولادیمیر پوتین محسوب می شود که خواست خود را بر کیف و بروکسل تحمیل کرد اما به گفته کارشناسان این مسئله بردی کوتاه مدت دارد و منافع آن نیز مورد تردید است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ نیکلای پتروف استاد مدرسه عالی اقتصاد مسکو می گوید:« این پیروزی بسیار پرهزینه و کوتاه مدت پوتین بر اتحادیه اروپا و همچنین پیروزی قدرت سخت روسیه بر قدرت نرم اروپایی ها است .» به گفته پتروف ، کرملین فقط توانست نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا را به تعویق اندازد و نتوانست کیف را به پیوستن به اتحادیه گمرکی متقاعد کند.اتحادیه گمرکی ، ائتلافی اقتصادی با حضور شمار زیادی از جمهوری های سابق شوروی است که اطراف روسیه گردهم آمده اند.این تحلیلگر می افزاید:« این پیروزی می تواند برای بودجه روسیه بسیار گران تمام شود و علاوه بر این هیچ نفع راهبردی ندارد.»

ماریا لیپمن از مرکز کارنگی مسکو می گوید:«ما نمی دانیم مسکو چه چیزی را در این ماجرا به دست آورده است. تردیدهای جدی وجود دارد که به سبب روابط فرهنگی ، تاریخی و اقتصادی که کیف هم با مسکو و هم با اروپا دارد ، اوکراین به طور کامل وارد مدار روسیه شود.»

وی می افزاید:« علاوه بر این موازنه بین روسیه و اتحادیه اروپا برای رئیس جمهوری اوکراین حیاتی است.»این کارشناس روس می گوید:«این مسئله برای یانوکوویچ بقای سیاسی است . یک انتخاب قطعی هرچه می خواهد باشد ، موضع او را تضعیف خواهد کرد . به این سبب او نه با اتحادیه گمرکی و نه با اتحادیه اروپا توافقنامه ای امضا نخواهد کرد. تنها راه حل برای او به تعویق انداختن زمان انتخاب نهایی است.»

یانوکوویچ جمعه در ویلنیوس اعلام کرد اوکراین قصد دارد در آینده ای نزدیک توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا امضا کند بدون آنکه تاریخ دقیق آن را مشخص کند و همچنین چندین خواسته خود را در قبال اتحادیه اروپا ، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اعلام کرد.فدور لوکیانف از شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه اعلام کرد:«این قطعا پیروزی روسیه محسوب می شود اما سئوال اینجا است که روس ها چه چیزی به دست آوردند.»ولادیمیر پوتین دست کم به طور موقت از نزدیکی کیف با اتحادیه اروپا جلوگیری کرد اما این کار به بهای بدتر کردن روابط خود با بروکسل انجام شد.

درحالی که اتهامات دو طرفه فشار بر کیف بین اتحادیه اروپا و روسیه پس از اعلام اوکراین در تعلیق گفتگوهای مربوط به توافقنامه ای تاریخی با اتحادیه اروپا افزایش یافته است، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان چهارشنبه خطاب به مسکو اعلام کرد:« جنگ سرد پایان یافته است.»هرمان فان رومپوی رئیس شورای روسای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده بودند با قدرت این موضع و اقدامات روسیه را تقبیح می کنندن.ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز اتحادیه اروپا را به «اعمال تهدید و باج خواهی علیه اوکراین متهم کرده بود.»

لوکیانف می گوید:« روابط روسیه با اروپا همین طوری است ، چیزی وجود ندارد که بخواهد خراب تر شود. گفتگوها درباره آزاد سازی روادید ؟ این مسئله پیشرفت نکرده است و باز هم پیشرفت نخواهد کرد.»به گفته این کارشناس ، بحران بین اتحادیه اروپا و روسیه در خصوص اوکراین به معنای پایان برنامه مشارکت شرقی است و بروکسل را وادار خواهد کرد که در سیاست اتحادیه اروپا به سمت شرق تجدید نظر کند.

مشارکت شرقی سال 2009 برای برقراری ثبات و همگرا کردن شش جمهوری سابق شوروی 
( اوکراین ، بلاروس ، مولداوی ، گرجستان ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان ) با اتحادیه اروپا 
ایجاد شد.روابط اتحادیه اروپا از چند سال پیش با بلاروس که تحت رهبری الکساندر لوکاشنکو قرار دارد در نقطه صفر قرار دارد.

ارمنستان ،اوایل سپتامبر از اتحادیه اروپا روی برگرداند و اعلام کرد به زودی وارد اتحادیه گمرکی تحت رهبری روسیه خواهد شد.جمعه در ویلنیوس، تنها گرجستان که از زمان جنگ سال 2008 روابط پرتنشی با روسیه دارد و همچنین مولداوی که تحت رهبری دولتی طرفدار اروپایی است توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا را امضا کردند. این توافقنامه در مقایسه با توافقنامه ای که با اوکراین ، بلند پروازی های کمتری دارند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار