آغاز اجلاس اتحادیه اروپا بدون امید توافق با اوکراین

تظاهرکنندگان اوکراینی به تصمیم دولت برای امضا نکردن توافق با اتحادیه اروپا اعتراض می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی، اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در ویلنیوس تحت الشعاع تصمیم ناگهانی اوکراین برای رد موافقتنامه تجارت آزاد این اتحادیه آغاز شده است.
 
قرار بود امضای این موافقتنامه تجاری یکی از دستاوردهای این اجلاس باشد که می خواهد روابط خود را با کشورهای اروپای شرقی تقویت کند.

ویکتور یوکوشنکو، رییس جمهوری اوکراین خواستار کمک های اقتصادی بیشتر اتحادیه اروپاست و احتمالا باید سئوالهای دشوار رهبران این اتحادیه را درباره رد موافقتنامه پاسخ دهد.
 
تظاهرات حامیان پیوستن به اتحادیه اروپا در شهرهای مختلف اوکراین ادامه دارد و تظاهرکنندگان به تصمیم دولت برای امضا نکردن توافق با اتحادیه اروپا اعتراض می کنند.
 
شرط اتحادیه اروپا برای امضای این قرارداد آزادی یولیو تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین بود و رییس جمهوری آن را نپذیرفته است.
 
مقامات اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای نارضایتی خود را از فشارهای مقامات مسکو بر اوکراین اظهار کرده‌اند.
 
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته است که روسیه نباید رابطه بین یکی از جمهوریهای سابق اتحاد شوروی و اروپا را تهدیدی علیه خود تعبیر کند.
 
وی گفته است که باید بر تفکر یا با آنها با ما غلبه کنیم. او تاکید کرده: "جنگ سرد تمام شده است."
 
مرکل که قرار است روز جمعه با رییس جمهوری اوکراین ملاقتت کند در ابتدای ورود به ویلنیوس گفت "این بار هیچ امیدی به امضای توافقنامه ندارد اما هنوز فرصت باقیست."
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اتحادیه اروپا را به "باج خواهی" متهم کرده است.
 
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز قرار است درباره تردد آزاد افراد در اتحادیه اروپا صحبت کند. بریتانیا می خواهد از دو ماه دیگر که محدودیت تردد نیروهای کار در اتحادیه اروپا از میان می رود دسترسی مهاجران تازه از رومانی و بلغارستان را به کمک های مقرر در نظام رفاهی خود محدود کند.
 
اجلاس دو روزه در ویلنیوس "اجلاس سوم مشارکت شرق" نام گرفته و در پایتخت لیتونی برگزار می شود که در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
 
پنجشنبه شب گفتگوهای غیررسمی رهبران در ضیافت شام برگزار می شود و کار اصلی اجلاس روز جمعه انجام می شود.
 
انتظار می رود در روز جمعه آذربایجان و اتحادیه اروپا با امضای توافقنامه ای تسهیلاتی را برای دریافت ویزای شنگن توسط شهروندان آذربایجان فراهم کنند.
 
با این همه توافقنامه اصلی این اجلاس قرار بود با اوکراین امضا شود .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار