در حاشیه چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهر سازی : تازه های نشر شرکت عمران و بهسازی شهری ایران رونمایی می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حاشیه چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته، تازه‌های‌ نشر شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران رونمایی می‌شوند.

علاقنمدان می‌توانند برای شرکت در رونمایی کتاب‌های «مقتدرسازی ساکنان سکونتگاه‌های تصرفی: دولت‌های محلی، جامعهٔ مدنی و کاهش فقر شهری» و «نوسازی محلات و بازار مسکن» با ترجمه دکتر کیانوش ذاکر حقیقی، استادیار گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و کتاب «ارتقای کیفیت زندگی در مناطق فرسوده شهری» ترجمه و تالیف سیروان شاهوی و فریکا فاروقی در تاریخ ۱۰ آذر ماه به غرفه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درنمایشگاه مراجعه کنند.

براساس این گزارش در معرفی کتاب «نوسازی محلات و بازار مسکن» آمده است؛ طی دو دهه اخیر علاقه به موضوعات مطرح در مورد توسعه شهر‌ها، نوسازی بافت‌های مسکونی و مناطق صنعتی قدیمی درون‌شهری، و همچنین موضوعات مطرح در حوزه قومیت و‌نژاد، جدایی‌گزینی‌های اجتماعی و نابرابری‌های فضایی در شهر‌ها سبب شده است این موضوعات در صدر مباحث دانشگاهی و سیاست‌گذاری در سراسر اروپا و آمریکای شمالی قرار گیرد.

 در حالی که مباحث طولانی پیرامون این موضوعات تاکنون در هر دو سوی اقیانوس آرام مطرح شده، اما مقایسه تطبیقی و درنظرگیری ملاحظات دوسویه کمتر مورد توجه قرار گرفته و فرایندهای خصوصی‌سازی و تغییر ساختار شهر‌ها با خروج صنایع از آن‌ها اهمیت پرداختن به این موضوعات را روزافزون نموده است.
 
همچنین کتاب «نوسازی محلات و بازار مسکن» تلاش می‌کند نقشی عمده در تبیین این مباحث ایفا کند و موضوعات خاص برای درک مباحث مطرح در حوزه مسکن، نوسازی و توانمندسازی اجتماع درانگلستان و آمریکا را بررسی نماید.

این کتاب مقالات اصیل پژوهشی از نویسنگان برجسته در هر دو کشور را ارائه می‌کند و با این اقدام، بستر لازم برای انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف و بحث در مورد موضوعات مشابه مطرح در هر دو سوی اقیانوس آرام را آماده می‌نماید.
 
براساس این گزارش در معرفی کتاب «مقتدرسازی ساکنان سکونتگاه‌های تصرفی» آمده است: با رشد سریع فقر شهری در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، در اغلب شهرهای جهان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت ساکن زاغه‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند. حقوق مدنی و سیاسی این افراد یا نادیده گرفته می‌شود یا همواره مورد تجاوز قرار می‌گیرد. آن‌ها با محرومیت‌های متعددی مواجه هستند که شامل گرسنگی، ساعات طولانی کار در ازای دستمزدی اندک، و مریضی، آسیب‌دیدگی و مرگ زودرس ناشی از شرایط نامناسب زیست، و عدم یا کمبود دسترسی به آب آشامیدنی، خدمات بهداشتی و مراکز درمانی می‌شود. بسیاری از این افراد همواره در معرض خطر دائمی تخلیه و دیگر انواع خشونت قرار دارند. هیچ‌یک از این مشکلات را نمی‌توان بدون تغییرات محلی رفع کرد.
 
همچنین کتاب «مقتدرسازی ساکنان سکونتگاه‌های تصرفی» بیان می‌دارد که فقر شهری با شکست دولت‌ها و سازمان‌های حامی در حمایت از فرایند‌های محلی تحکیم شده است.

بنابراین اقدام ضروری در این زمینه، سوق دادن حمایت‌ها به سمت سازمان‌های محلی دولتی، غیردولتی و یا پایه است. این کتاب شامل نمونه‌های موردی از سازمان‌های دولتی خلاق (در تایلند، مکزیک، فیلیپین و نیکاراگوئه) و فرایندهای ایجادشده در سطح اجتماعات (در هند، آفریقای جنوبی، پاکستان و برزیل) است که رویکردهای مؤثرتری را برای کاهش فقر شهری به‌تصویر می‌کشند.

برگزاری مسابقه عکس نقاشی در نمایشگاه وزرات راه وشهرسازی

براساس این گزارش در حاشیه چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهر سازی و صنایع وابسته مسابقه نقاشی کودکان با هدف تشویق کودکان، به خلق آثار هنری، پرورش قدرت تخیل و خلاقیت کودکان و بالا بردن سطح درک آنان از بافت‌های فرسوده شهری و اثرات آن بر زندگی انسان‌ها برگزار می‌شود.
 همچنین دراین نمایشگاه آثار شرکت کننده در مسابقه عکاسی با عنوان «محرم و حیات شهری» که از سوی دفتر پایگاه مقامت بسیج شرکت بمنظور آشنایی شهروندان با فرهنگ عاشورایی، بسط و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی از منظر حیات شهری، آئین و آداب ویژه محرم در محله‌های شهری، تبیین باز‌شناسی فرهنگ عاشورایی اعلام گردیده، دریافت می‌شود.

گفتنی است شرکت کنندگان مسابقه عکاسی می‌توانند عکاس‌های گرفته شده با موبایل و یا دوربین عکاسی خود را از طریق سی دی با قید مشخصات فردی به غرفه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در نمایشگاه وزارت راه و شهر سازی تحویل دهند.

همچنین نشست‌های تخصصی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایشگاه ، راه ، شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار