مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تولید کمپوست تاکنون 220 واحد از دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی مجوز تولید گرفتند اما از این 220 واحد تنها 18 واحد توانستند به بهره‌برداری برسند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ حیدرپور در نخستین همایش کودهای آلی و ارگانیک کشور در بابلسر افزود: ‌نزدیک به 16 میلیون هکتار از اراضی کشور ‌زیرکشت ‌باغات و زراعت است و از این مقدار حدود 12 میلیون هکتار آن مربوط به کشت سالانه زراعت است.

وی تصریح کرد: آب و خاک دو عنصر ویژه برای تولید است اما به دلیل درست استفاده نکردن در معرض خطر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خاک موجودی زنده و بستری برای تولید است اما رفتار ما با خاک نامناسب بوده و با استفاده از ماشین‌آلات و ابزار تولید لطمه‌های زیادی به خاک وارد می‌کنیم.

حیدرپور گفت: امروز کشاورزی حفاظتی که تکنولوژی جدیدی برای تولید محصولات کشاورزی توصیه می‌کند، تاکید بر سه اصل دارد و دنیا این سه اصل را پذیرفته و به آن عمل کرده است.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صورت استفاده درست از خاک و کم به هم زدن آن، هم هزینه تولید کاهش می‌یابد و هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

حیدرپور گفت: در کشاورزی حفاظتی یا کشاورزی پایدار برای زراعت پاییزه با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف حداقل دو تا سه هزار متر مکعب می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی حفظ بقایای گیاهی را نوع دیگر کشاورزی حفاظتی برشمرد و افزود: یکی از راه‌هایی که می‌شود به تقویت مواد آلی خاک پرداخت استفاده از بقایا است که در خیلی جاها اقدام به آتش زدن بقایای خاک می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: امیدوارم از خاک حمایت بیشتری شود تا هم خاک را تجدید حیات و احیاء کنیم و هم حاصل‌خیزی خاک را افزایش دهیم.

مدیر استراتژیک غلات،حبوبات و نباتات کشور با تاکید بر سلامت جامعه و اصلاح خاک اذعان داشت: نمی‌توانیم کودهای شیمیایی را حذف کنیم ولی به عنوان مکمل می‌توانیم از کودآلی استفاده کنیم./س
/انتهای پیام
برچسب ها: مجوز ، تولید ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.