در هفته گذشته، در هر شش حوضه آبریز اصلي كشور بارش رخ داده درحالي که درياچه اروميه در بين اين شش حوضه اصلي کمترين بارشها را داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حجم بارش هاي شش حوضه آبريز اصلي كشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، 55 درصد در مقایسه با دوره مشابه متوسط درازمدت افزايش يافته است.
هفته گذشته در هر شش حوضه درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مركزي، مرزي شرق و سرخس به ترتيب 23، 39، هشت، 18، 12 و هفت ميليمتر بارش رخ داده است.

لازم به ذکر است حجم بارش ها در شش حوضه اصلي كشور در مقايسه با سال آبي گذشته 17 درصد افزايش داشته است.

حجم بارش های سال آبی جاری در حوضه دریای خزر در مقایسه با دوره مشابه متوسط درازمدت 12 درصد افزايش و در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته دو درصد كاهش یافته است.

همچنين حوضه خلیج فارس با 92 درصد افزايش در مقايسه با دوره درازمدت و افزایش 38 درصدی بارش در مقايسه با دوره مشابه سال آبي گذشته مواجه است.

بر اين اساس، بارندگی ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز 18 درصد در مقايسه با درازمدت کاهش و 49 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته كاهش یافته است.

در حوضه مرکزی کشور نیز طی سال آبی جاری 87 درصد افزايش حجم بارندگی در قياس با درازمدت اتفاق افتاده است و این میزان در حوضه مرزی شرقی 143درصد مثبت بوده و در حوضه سرخس نیز بارش ها 48 درصد افزايش داشته است.
حجم بارش حوضه هاي درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، مركزي، مرزي شرق و سرخس از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ترتيب 101، 73، 45، 28، 17 و 31 ميليمتر اعلام شده است

*** اسمان باراني استان هاي كشور 

در هفته گذشته آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل به ترتيب 10، هفت و هشت میلیمتر و در استان هاي اصفهان، ايلام و بوشهر به ترتيب22، 40 و 90 ميليمتر بارش رخ داده است.

همچنين در هفته گذشته در تهران، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي و خراسان رضوي به ترتيب 24، 33، شش و سه ميليمتر، در استان هاي خراسان جنوبي، خوزستان و زنجان به ترتيب يك، 34 و 19 ميليمتر و سمنان شش ميليمتر و در استان هاي سيستان و بلوچستان، فارس، قزوين و قم به ترتيب 19، 38، 29 و 27 ميليمتر بارش رخ داده است.
اما استان هاي كردستان، كرمان، كرمانشاه، كهگيلويه و بوير احمد، گلستان و گيلان به ترتيب 13، 11، 19، 76، 10 و 100 ميليمتر بارندگی صورت گرفته است.

بر اساس اين گزارش، در هفته گذشته در استان هاي لرستان، مازندران، مركزي و هرمزگان به ترتيب 29، 34، 39 و 9 ميليمتر و استان هاي همدان و يزد به ترتيب 28 و 11 ميليمتر بارش گزارش شده است
 
***حجم بارش هاي كشور به 48 ميليمتر رسيد 

بارش 48 میلیمتری در سال آبی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته 17 درصد افزايش و در قياس با دوره مشابه درازمدت 55 درصد افزايش يافته است. 

بارش ها در دوره مشابه سال آبی گذشته 41 ميليمتر و دوره درازمدت 43 ساله 31 میلیمتر ثبت شده بود. 

همچنين در هفته گذشته 23 ميليمتر بارش در كشور رخ داده است.

در پایان هفته گذشته بیشترین افزایش بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت به ایستگاه ايلام در دهلران و بیشترین میزان کاهش بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت به ایستگاه مزينان در خراسان رضوي با 92 درصد كاهش اختصاص داشته است.
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار