استان زنجان یکی از مناطقی است که دارای دو نوع آب و هوا می باشد یکی منطقه طارم که دارای اب و هوای گرم و معتدل است و برای زمستان گذرانی استفاده می شود و مابقی مناطق استان که جهت پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال از آن استفاده می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛معاون بهبود تولیدات دامی استان ضمن اعلام اینکه هر ساله عملیات سر شماری در زنبورستانهای استان زنجان انجام می شود گفت :براساس اخرین نتایج حاصل از سرشماری سال 1392 تعداد زنبور ستانهای استان 2351 مو رد بوده که در این زنبور ستانها زنبور داران به پرورش 94935 کلنی زنبور عسل مشغول هستند.

 رستمخانی   با اشاره به اینکه میزان تولید عسل حاصل از این تعداد کلنی را 654 تن  است ادامه داد : شهرستان زنجان با تولید 210 تن عسل  به عنوان  بیشترین  تولید کننده عسل این استان است .

 

 این مقام مسئول یادآور شد:که شرایط آب و هوایی یکی  از عوامل بسیار موثر در میزلن تولید عسل بوده ، لذا به دلیل شرایط اب و هوایی نامساعد حاکم بر استان میزان تولید عسل  سال 92 نسبت  به میزان ان در سال 91 حدود سی درصد کاهش نشان میدهد.

 

رستمخانی  ادامه داد : نژاد عمده ای که در استان استفاده میشود نژاد مدا و نژادهای بومی میباشد و در سالهای اخیر نژادهای اصلاح شده مثل کارنیولا مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

وی خاطر نشان کرد :زنبورداران استان  هم دارای تخصص در زمینه ی پرورش زنبور عسل هستند و هم دارای تجربه به طوری که 124نفر از زنبورداران استان دارای مدرک تحصیلات فوق دیپلم  و بالاتر بوده و مابقی  زنبورداران نیز علاوه بر داشتن تجربه در مراکز ترویجی جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای آموزش های لازم را کسب میکنند./س

برچسب ها: کلنی ، زنبور ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.