امروزه خوددرماني و مصرف بي رويه دارو يکي از معضلات سيستم درماني کشور است ، به طوري که ميزان مصرف دارو در ايران 3 برابر ميانگين جهاني و از لحاظ تعداد در آسيا بعد از چين قرار دارد.

کارشناس دارويي شبکه بهداشت زرنديه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، منظور از خوددرماني را استفاده دارو بدون تجويز پزشک دانست و گفت: يکي از رايج ترين انواع خوددرماني به اين صورت است که فرد يکبار به پزشک مراجعه کرده و بعد از اتمام داروها، بدون نظر پزشک مجددا اقدام به دريافت دارو براي خود يا يکي از اعضاي خانواده مي کند.

اشعه شعار با بیان اینکه خوددرماني علل مختلفي دارد که يکي از مهم ترين علل آن آگاهي نداشتن شهروندان از عوارض جانبي این اقدام است افزود: آنتي بيوتيک ها از جمله داروهایی هستند که مکررا توسط اشخاص و بدون تشخيص پزشک درخواست مي شود و مصرف آن بدون تجويز پزشک در آينده اي نه چندان دور شخص و جامعه را دچار بحران مي کند.

وی گفت: با شروع زمستان تعداد زيادي از افراد به داروخانه مراجعه و بدون نسخه پزشک درخواست آنتي بيوتيک (آموکسي سيلين، آزيترومايسين، سفکسيم و...) مي کنند. مهم ترين دليل اين امر باور غلط در بين افراد است که وقتي گلو درد دارند تصور مي کنند حتما بايد آنتي بيوتيک مصرف کنند. در صورتي که 90 درصد گلودردها ويروسي بوده و از علائم سرماخوردگي است و بعد از چند روز خود به خود بهبود مي يابد و اصلا نيازي به آنتي بيوتيک نيست.

وی افزود: مصرف بدون تجويز پزشک آنتی بیوتیک نه تنها سودي برای بیمار ندارد بلکه منجر به ايجاد مقاومت دارويي در فرد شده و اين مقاومت به ديگر افراد نیز انتقال مي يابد و به دنبال آن، در صورت بروز عفونت هاي بعدي، مصرف اين دارو ديگر موثر نخواهد بود.

اشعه شعار همچنین کورتون هاي تزريقي همچون بتامتازون و دگزامتازون را از ديگر داروهايي عنوان کرد که در اين فصل مکررا توسط بيماران درخواست مي شود.

وی افزود: کورتون هاي تزريقي از داروهاي بسيار پر عارضه است که تنها با تجويز پزشک بايد تزريق شود.

وی با تاکید براینکه اين داروها به دليل تضعيف سيستم ايمني در سرماخوردگي منع مصرف دارد افزود: از آنجا که اين دارو به طور موقت علائم را بهبود مي بخشد، بيماران اصرار به مصرف آن دارند، غافل از آن که این داروها طول دوره درمان را طولاني کرده و به علت تضعيف سيستم ايمني، فرد را مجددا در معرض سرماخوردگي قرار خواهد داد.

اشعه شعار خاطرنشان کرد: پوکي استخوان، افزايش قند خون، افزايش فشارخون، آسيب غده فوق کليوي و...از دیگر عوارض مصرف بی رویه دگزامتازون و بتامتازون است./ز
برچسب ها: خودرمانی ، دارو ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.