سنگ باران کعبه توسط سپاه یزید، وفات استاد «عبدالباسط» قاری شهیر قرآن، روز بزرگداشت «شیخ مفید»، مرگ کاشف واکسن آبله و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۹ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۶ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۳۰ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب تاسیس بانک ملی توسط مجلس شورای ملی (۱۲۸۵ ش)
پس از استقرار مشروطیت، موضوع وامگیری ایران از روسیه وانگلیس باعث به هیجان آمدن احساسات عمومی و مخالفت قاطع نمایندگان مجلس اول با آن شد. از این رو طرح پیشنهاد تاسیس یک بانک ایرانی با سرمایه ایرانیان عنوان گردید و در تاریخ پنجم آذر ۱۲۸۵ ش نمایندگان مجلس، تاسیس یک بانک ملی را از دولت خواستار شدند تا بدین وسیله به دولت وام دهند. سپس طی چند جلسه بحث و بررسی درباره آن، تاسیس بانک ملی برای بینیاز شدن از دریافت وام خارجی در نهم آذر آن سال از تصویب نمایندگان گذشت، این تصویب در بیستم آذر ماه به اطلاع عموم رسید و به بانک ملی اجازه داده شد که به معاملات زراعتی، رهن املاک، خرید و فروش براتهای تجاری داخلی و خارجی و قرض و استقراض مبادرت ورزَد.

 همچنین قرار بر این شد که سرمایهای معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه به بانک ملی تعلق گیرد و حسابهای دولتی که تا آن وقت در بانک شاهنشاهی وابسته به دولت انگلیس تمرکز داشت به بانک ملی انتقال یابد. تاسیس بانک ملی هرچند با کارشکنیهای بانکهای خارجی و اقدامات محمدعلی شاه راه به جایی نبرد، اما جایگاه و اعتبار مجلس را در داخل و خارج برای همگان روشن ساخت. بانک ملی ایران در ‌‌نهایت، ۲۲ سال بعد، در هفدهم شهریور ۱۳۰۷ ش رسماً افتتاح شد و شروع به کار نمود.

صدور و انتشار اعلامیه سران سه کشور متفق در تهران (۱۳۲۲ش)
یکی از وقایع مهم و با اهمیت دوران جنگ جهانی دوم در زمان نخست وزیری علی سهیلی، تشکیل کنفرانس عالی سران سه کشور متفق در تهران است که بیشک در سرنوشت جنگ جهانی دوم و سرنوشت سیاسی ایران بسیار مهم بود. در این کنفرانس که از روز ششم آذر ۱۳۲۲ ش با حضور استالین، چرچیل و روزولت، رهبران اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان و آمریکا برگزار گردید، پیرامون پیروزی جنگ و کوتاه ساختن مدت جنگ تبادل نظر به وجود آمد و تصمیماتی اتخاذ گردید و در روز نهم آذر اعلامیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند. در این اعلامیه، ضمن احترام به استقلال ارضی ایران، موافقت شد که هر نوع مسائل اقتصادی که در پایان جنگ، گریبانگیر ایران شود، از طرف کنفرانس‌ها یا مجامع بینالمللی مورد توجه قرار گرفته و حل شود. ولی علیرغم اینکه طی این کنفرانس موافقت شد تا نیروهای متفق بلافاصله پس از پایان جنگ، خاک ایران را تخلیه کنند، با این حال، این نیرو‌ها به ویژه قوای روس، تا مدت‌ها پس از جنگ، از تخلیه ایران امتناع می‌کردند تا اینکه پس از شکایت ایران به مجامع جهانی، نیروهای خود را از ایران خارج ساختند.

برگزاری مراسم چهلم شهادت آیت‌اللَّه «سیدمصطفی خمینی» (۱۳۵۶ش)
در پی شهادت سیدمصطفی خمینی در اول آبان ۱۳۵۶ش در نجف اشرف، در گوشه و کنار کشور مجالس بزرگداشتی برای ایشان برپا گردید و مجلسی که در مسجد اعظم قم به همین مناسبت برگزار شد، به نوبه خود در شکست سد استبداد و اختناق و بسیج خشم مردم و بهره‌گیری بیشتر از جوّ آزادی‌های نسبی، نقش بسیار موثری داشت و از آن زمان، زبان‌ها باز‌تر و لحن‌ها تند‌تر و مبارزات تشدید گردید. رژیم شاه به تصور اینکه فقدان این شخصیت بزرگ که امید آینده انقلاب اسلامی بود، رهبر انقلاب اسلامی را دچار شکست روحی و نهایتاً آسیب‌پذیر می‌سازد. ناگهان در برابر صلابت امام که در کمال آرامش، بدون آنکه خم به ابرو بیاورد از کنار آن گذشت، دچار سرگیجه شد و با درماندگی دچار اشتباه بزرگ دیگری شد که سرآغاز انقلاب اسلامی در ۱۹ دی ۱۳۵۶ محسوب می‌گردد.

روز بزرگداشت «شیخ مفید»
محمدبن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید در یازدهم ذیقعده سال ۳۳۶ ق در بغداد به دنیا آمد. شیخ مفید از محضر درس استادان بزرگ عصر از جمله: علی بن عیسی رمّانی، جعفر بن محمد بن قولِوِیه و محمد بن عمران مرزبانی بهره برد. جاذبه فوق‌العاده و پشتکار فراوان شیخ مفید، موجب گرایش فاضلان بسیاری به حوزه درس وی گردید و باعث تالیف آثار گران‌ب‌ها و ارزشمند شد. شیخ مفید از یک‌سو، گروه بی‌شماری از دانشمندان مذاهب مختلف را تربیت نمود و مشعل‌های فروزانی چون سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی و نجاشی و ده‌ها نفر را تحویل حوزه‌های علمی ودینی داد و از سوی دیگر قلم به دست گرفت و با این سلاح برق‌آسا و ژرف، تحولی بهنگام، ایجاد کرد. تالیفات شیخ مفید را تا دویست کتاب گفته‌اند که شرح عقاید صدوق، المُقَنَّعَه، الاعلام، امالی، ارشاد و ده‌ها اثر گرانب‌ها از آن جمله‌اند. شیخ مفید از جمله کسانی است که مورد اعتماد خاص حضرت ولی عصر (عج) بوده و نامه‌هایی از جانب امام مهدی (عج) برای شیخ ارسال شده است. سرانجام، شیخ مفید این رادمرد علم و عمل و اسوه تقوا و فضیلت در سوم ماه رمضان سال ۴۱۳ ق در ۷۷ سالگی به دیدار معبود شتافت و پس از اقامه نماز توسط سیدمرتضی، در حرم امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

انجام عملیات محدود «کانی سخت» در منطقه مهران توسط سپاه (۱۳۶۰ ش)

وفات استاد «عبدالباسط محمدعبدالصمد» قاری شهیر قرآن (۱۳۶۷ش)
استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد از استادان برجسته قرائت و ترتیل قرآن مجید در سال ۱۳۰۸ ش (۱۳۴۸ ق) در روستای ارمنت در هفتصد کیلومتری جنوب قاهره به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری قرآن روی آورد و با اشتیاق تمام، کل قرآن را از حفظ نمود. استاد عبدالباسط از ۱۹ سالگی به قرائت در پایتخت مصر، رادیو دولتی این کشور و مناطق دیگر پرداخت و به کشورهای زیادی سفر کرد.

استاد عبدالباسط همچنین رتبه‌های مهمی در مسابقات بین‌المللی قرآن مجید در کشورهای اسلامی کسب نموده است. از این استاد برجسته قرآن، تلاوت‌های زیبا و دلنشین زیادی از قرآن بر جای مانده است. استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد سرانجام در نهم آذر ۱۳۶۷ش در ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرگ «ژاک بنینی بوسوئه» خطیب و نویسنده معروف فرانسوی (۱۷۰۴م)

درگذشت «ژوزف کونیو» صنعت‌گر فرانسوی و پدر اتومبیل (۱۸۰۴م)
ژوزف کونیو، در ۳ سپتامبر ۱۷۲۵م در خانواده‌ای فقیر متولد گردید و بنابراین همواره در تلاش برای معاش بود. وی که به کارهای صنعتی و فنی علاقه داشت بعد از ۱۰ سال تلاش و کوشش موفق شد در ۳۰ اکتبر ۱۷۶۹م اولین وسیله نقلیه بخاری را که به صورت خودرو ارائه شده بود، اختراع نماید. اتومبیلی که کونیو اختراع کرد سه چرخ داشت و با نیروی بخار کار می‌کرد. دیگ بخار این اتومبیل در جلو قرار داشت و سرعت آن پنج کیلومتر در ساعت بود. ژوزف کونیو مخترع بزرگ فرانسوی که پدر اتومبیل نامیده می‌شود، در ۳۰ نوامبر ۱۸۰۴م در ۷۹ سالگی درگذشت.

آغاز قیام ملت مسلمان الجزایر علیه سلطه استعماری فرانسه به رهبری «عبدالقادر» (۱۸۳۲م)
با آغاز استعمار فرانسه در الجزایر، عبدالقادر معروف به هادی، امیرِ مشهور مسلمانانِ الجزایر در ۲۹ نوامبر ۱۸۳۲م در برابر تجاوز بیگانگان قیام کرد و به کمک سلطانِ مراکش و یاری قبایلِ وطن پرست، مردانه از سال ۱۸۳۲ تا ۱۸۴۷م با سپاهیان فرانسه جنگید. اما چون مبارزات او نزدیک به ۱۵ سال به طول انجامید، نیروهای او تحلیل رفتند و سلطان مراکش و امیر تونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه و ضعف و خودخواهی، از یاری عبدالقادر الجزایری خودداری کردند. در نتیجه، این سردار مبارز از فرانسه شکست خورد و پس از مدتی زندان با این شرط آزاد شد که دیگر به کشور خود، الجزایر باز نگردد. عبدالقادر سرانجام در سال ۱۸۸۳م در دمشق درگذشت.

محاصرهٔ مکه و سنگ باران کعبه از سوی سپاهیان یزیدبن معاویه (۶۴ ق)
افشاگری‌های خاندان عصمت و طهارت و طرفداران اهل‌بیت (ع) پس از واقعه عظیم عاشورا، مردم را بر ضد حکومت یزید وادار به قیام نمود. به همین جهت در سال ۶۳ ق شورش‌ها و جنبش‌هایی بر ضد یزید در حجاز به وجود آمد. سرانجام اهالی مکه و مدینه اقدام به مخالفت‌های علنی و درگیری مسلحانه با سپاهیان و عاملان یزید نمودند. در مکه، عبدالله بن زبیر با پرداختن به عبادت و مخالفت با یزیدبن معاویه، مردم را به گرد خود جمع کرد وبه تدریج قوت یافته بود و توانست شهر مکه را از دست عامل یزید بیرون آورد و خود بر آن استیلا یابد. سپاهیان شام به مکه هجوم آورده و آن را در محاصره خویش قرار دادند و بر اهالی آن بسیار سخت گرفتند. آنان بر بلندی‌های اطراف مکه، منجنیق‌ها و سنگ‌اندازهای بزرگی نصب کرده و به وسیلهٔ آن‌ها شهر را سنگ‌باران کردند. عبدالله بن زبیر و بسیاری از مردم به مسجدالحرام پناه آورده تا از شدت سنگ‌باران دشمن در امان باشند، ولی حصین بن نمی‌ر دستور داد که مسجدالحرام و کعبه را نیز نشانه گرفته و زیر ضربات خویش قرار دهند. سپاهیان یزید با این اعمال ننگین خودکاری از پیش نبرده و متقابلاً موجب تقویت عبدالله بن زبیر و قیام او گردیدند. سرانجام یزید در ۱۴ ربیع‌الاول‌‌ همان سال به هلاکت رسید.

تولد «میرزا محمدحسین ادیب آزاد» شاعر ایرانی (۱۲۹۸ ق)
میرزا محمد حسین ادیب آزاد، شاعر ایرانی در شهر تبریز به دنیا آمد. وی پس از آموختن علوم رسمی عصر خود به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت و پس از چندی به سرودن شعر روی آورد. دیوان اشعار ادیب آزاد، شامل اشعار و غزلیاتی است که از او بر جای مانده است. همچنین اثر دیگر او گنجینهٔ ادب نام دارد که شامل منتخب اشعار شاعران قبل و معاصر او می‌باشد.

حمله نیروهای نظامی شوروی به کشور فنلاند در آغاز جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹م)
با شروع جنگ جهانی دوم، دولت شوروی که همواره درصدد فرصت برای گسترش بیشتر قلمرو پهناور خود بود از موقعیت استفاده کرد و در ۲۹ نوامبر ۱۹۳۹ به فنلاند حمله ور شد و نبرد سختی میان ارتش سرخ شوروی و فنلاندی‌ها که سرسختانه از میهن خود دفاع می‌کردند در گرفت. در این جنگ، شوروی با بمباران شدید فنلاند، تعرض خود را ادامه داد تا اینکه در دوم دسامبر ۱۹۳۹ فنلاند به جامعه ملل شکایت برد. نتیجه این شکایت تصمیم جامعه ملل به مداخله در این امر بود اما در ۱۴ دسامبر‌‌ همان سال، شوروی از جامعه ملل خارج گردید و در عین حال به پیش‌روی خود در خاک فنلاند ادامه داد. این مسئله به تسلیم و نیز تجزیه فنلاند انجامید و بخشی از نواحی آن به مالکیت شوروی درآمد.

مرگ «ادوارد جِنِر» پزشک انگلیسی و کاشف واکسن آبله (۱۸۲۲م)
ادوارد آنتونی جنر (به انگلیسی: Edward Jenner) (تولد: ۱۷ می‌۱۷۴۹ مرگ: ۲۶ ژانویه ۱۸۲۳) یک پزشک انگلیسی بود که کاربرد واقعی واکسیناسیون را کشف کرد. او را همچنین پدر ایمنی‌شناسی می‌دانند و گفته می‌شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان‌ها را نجات داده است. ادوارد در ۱۷ ماه می‌۱۷۴۹ در برکلی به عنوان هشتمین بچهٔ خانواده‌زاده شد. به علت موقعیت پدرش توانست از تحصیلات ابتدایی خوبی برخوردار شود و از سن چهارده سالگی به مدت هشت سال تحت تعالیم یکی از جراحان بود.

در سال ۱۷۷۰ وی به بیمارستان سنت جورج رفت و تحت تعالیم جراح جان هان‌تر قرار گرفت. وی به همراه دوستانش حلقه‌ای را بعد‌ها تشکیل دادند که به خواندن مقالات پزشکی و چاپ آنان همت می‌گماشت. وی پسری را در برابر بیماری آبلهٔ گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله ولی کم‌خطر‌تر از آن است. پس از آن جنر میکروب بیماری آبله را به آن پسر تزریق کرد؛ اما چون واکسن آبلهٔ گاوی در وی مصونیت ایجاد نموده بود، به بیماری آبله مبتلا نگردید.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.