تشکیل نخستین کنفرانس متفقین، پایان نبرد تانک‌ها میان آلمان و شوروی، آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی هنر دینی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۶ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۳ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت دکتر «سید صادق گوهرین» پژوهشگر برجسته عرفان اسلامی (۱۳۷۴ ش)
دکتر سید صادق گوهرین در سال ۱۲۹۳ ش به دنیا آمد. در اوان نوجوانی در مدرسه‌های علمیه، به روش سنتی به تحصیل صرف و نحو عربی پرداخت. سپس وارد دوره‌های ابتدایی و متوسطه گردید و در رشته‌های ادبیات فارسی و فلسفه از دانشسرای عالی لیسانس گرفت. وی از آن پس، ضمن تدریس در دبیرستان‌ها، در دوره دکترای ادبیات فارسی به ادامه تحصیل پرداخت و در مقطع دکترا، کتاب «فرهنگ لغات و تعبیرات مثنوی» در ۹ جلد را به عنوان پایان‌نامه به نگارش درآورد.

استاد گوهرین در این رساله که شاید مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثر او به حساب آید، به ترتیب الفبا، لغات، اصطلاحات، تعبیرات عرفانی، مَجازات، اصطلاحات نجومی، طبی، قرآنی و حدیثی و... را که در مثنوی معنوی مولوی آمده‌اند شرح کرده و هر ترکیب را در محل دقیق آن بیان داشته است. برخی دیگر آثار او از این قرارند: پیر جنگی، داستان بهرام گور، شرح اصطلاحات تصوف و شیخ صنعان. سرانجام مرغ جان این وارسته مرد عرصه عرفان وادب، پس از عمری تکاپو در ۶ آذر ۱۳۷۴ش در ۸۱ سالگی از قفس تن به درآمد و به سوی هستی مطلق پرواز کرد.

تشکیل نخستین کنفرانس متفقین در جریان جنگ جهانی اول در تهران (۱۳۲۲ش)
در ششم آذر ۱۳۲۲ش، کنفرانس سران سه کشور متفق در جنگ جهانی دوم، در حالی در تهران آغاز به کار کردکه ایران به اشغال نظامی این سه کشور درآمده بود. کنفرانس تهران، پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه ارتش آلمان، برپا شد. در این کنفرانس، روزولت رییس جمهور آمریکا، چرچیل نخست وزیر انگلستان و استالین رهبر شوروی، درباره شیوه‌های مبارزه با ارتش آلمان و کمک به جبهه‌های جنگ با این کشور، با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان کنفرانس تهران که چهار روز به طول انجامید، اعلامیه مشترکی توسط سه کشور صادر شد که در آن به انهدام نیروهای نظامی آلمان و چگونگی انجام عملیات در جبهه‌های جنگ اشاره شده بود. همچنین توافق شد که پس از پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین، خاک ایران را ترک کنند.

تعطیلی حوزه‌های علمیه ایران در اعتراض به حکم اعدام روحانیون ضد بعثی در عراق (۱۳۵۳ ش)
در اعتراض به تصمیم دولت بعث عراق مبنی بر اعدام پنج نفر از روحانیون مبارز شیعه، حوزه‌های علمیه قم و مشهد تعطیل شد. همچنین در این روز، حضرات آیات: سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، سیدمحمدرضاگلپایگانی و دیگر مراجع تقلید قم و آیت‌اللَّه میلانی در مشهد، درس‌های خود را تعطیل کردند. مدتی قبل، رژیم بعثی عراق به ریاست حسن البکر، یکصد و پنجاه نفر از روحانیون مبارز و طلاب علوم اسلامی عراق را دستگیر و پس از آن پنج نفر از آنان را به اعدام محکوم کرد.

آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی هنر دینی در تهران (۱۳۷۴ش)

رحلت عالم خدمتگزار حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی شرقی» (۱۳۷۷ش)
حجت‌الاسلام محمدعلی شرقی در سال ۱۳۰۳ش در یکی از روستاهای اطراف مراغه به دنیا آمد. وی پس از طی دروس مقدمات در تبریز، راهی قم شد و با تکمیل سطوح، به درس خارج حضرات آیات: سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و سیدحسین بروجردی راه یافت و بهره‌های فراوانِ فقهی و اصولی برد. ایشان پس از رحلت آیت‌اللَّه بروجردی به ارومیه رفت و به خدمات دینی اشتغال ورزید. با پیروزی انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام شرقی به امامت جمعه شهرستان مراغه انتخاب شد و مدت ۱۷ سال در این سنگر مشغول خدمت بود. ایشان در خرداد ۱۳۷۷ به امامت جمعه مامقان برگزیده شد و تا زمان وفات در این سمت فعالیت کرد. حجت‌الاسلام شرقی در طول این سالیان علاوه بر تدریس، به تالیف کتب نیز اهتمام ورزید که قاموس نهج‌البلاغه در ۴ جلد، قیام حق در ۷ جلد و اصول وافی در ۲ جلد از آن جمله‌اند. این عالم بزرگوار سرانجام در ششم آذر ۱۳۷۷ش برابر با هشتم شعبان ۱۴۱۹ق در ۷۴ سالگی بدرود حیات گفت و در گلشن زهرای مراغه به خاک سپرده شد.

تولد «ویلیام بِلِیک» شاعر و نقاش برجسته انگلیسی (۱۷۵۷م) 

پایان نبرد تانک‌ها میان آلمان و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۱م)
نبرد تانک‌ها که در جریان جنگ جهانی دوم، میان آلمان و شوروی رخ داده بود، در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۱م با شکست آلمان به پایان رسید. در این نبرد، نیروهای آلمانی تلاش کردند مسکو پایتخت شوروی را که از یک ماه پیش محاصره کرده بودند، تصرف کنند.

این شکست آلمان، حادثه مهمی در جنگ جهانی دوم بود و نقطه آغاز شکست آلمان را در جبهه شوروی رقم زد. جنگ آلمان با شوروی در نزدیکی مسکو به علت آنکه دو طرف از تعداد زیادی تانک استفاده کرده بودند، به عنوان نبرد تانک‌ها، معروف گردید.

تولد «تئودور مومزن» مورخ معروف آلمانی (۱۸۱۷م)
تئودور مومزن مورخ و محقق آلمانی، در ۲۷ نوامبر ۱۸۱۷م به دنیا آمد. معروف‌ترین اثر او تاریخ مفصل روم قدیم نام دارد که یکی از کامل‌ترین کتب تاریخی درباره روم است. مومزن، این اثر را طی سه سال و در سه مجلد منتشر ساخت که شرح ظهور و سقوط جمهوری دوم است. پس از آن مومزن ادامه تاریخ دوران امپراتوری را ننوشت. اما پس از گذشت سه دهه، شرحی عالی در مورد ایالت‌های حکومت امپراتوری نگاشت. با این حال تاریخ روم تنها اثرِ عالمانه‌ای است که در آنْ نویسنده به ابراز احساسات خود می‌پردازد و داوری‌های شخصی را در کنار شرح واقعیات عینی قرار می‌دهد. این کتاب بیشتر مسائل سیاسی روم را مطرح می‌نماید تا دیگر جنبه‌های این تمدن. به علاوه مومْزن رسالات ارزشمندی درباره ضرب سکه و حقوق جنایی روم تألیف کرد. شخصیت دلخواه وی کسی بود که مردِ عمل باشد و بتواند سر گردن‌کشان را فرود آورد. این مورخ آلمانی، جایزه نوبل ادبی را در سال ۱۹۰۲م به خود اختصاص داد و یک سال پس از آن، در ۱۴ اوت ۱۹۰۳م در ۸۶ سالگی درگذشت.

تعیین خطوط مرزی جدید در اروپا و خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی اول (۱۹۱۹م)
پس از پایان جنگ جهانی اول و امضای قرار داد صلح وِرسای، قراردادهای دیگری نیز برای تعیین تکلیف امپراتوری‌های اتریش - مجارستان و عثمانی و کشور بلغارستان امضا شد که هر یک متضمن شرایط سنگین و پرداخت غرامت از طرف این کشور‌ها به فاتحین بود. در این میان، کنفرانس پاریس با تعیین خطوط مرزی جدیدی برای اروپا و کشورهای خاورمیانه، نقشه جهان را به کلی تغییر داد. در همین راستا، در ۲۷ نوامبر ۱۹۱۹م، پس از آنکه امپراتوری اتریش - مجارستان متلاشی شد و از بطن آن کشورهای مستقل تازه‌ای به وجود آمدند، کشور چکسلواکی از سرزمین شمالی اتریش و بخشی از جنوب آلمان به وجود آمد و سرزمین مجارستان یا مجارستان به همین نام به صورت مستقلی پابه عرصه وجود نهاد. از دو کشور مغلوب دیگر جنگ جهانی اول، بلغارستان قسمتی از اراضی خود را به نفع یونان و یوگسلاوی از دست داد و بخش اروپایی ترکیه به نیمه اروپایی استانبول و حومه آن محدود شد. امپراتوری عثمانی هم مانند امپراتوری اتریش - مجارستان متلاشی گردید و فقط ترکیه امروزی از آن بر جای ماند. از متصرفات عثمانی در بین النهرین و شرق مدیترانه، پنج کشور عراق، اردن، سوریه، لبنان و فلسطین ایجادشدند که نخست تحت قیمومیت جامعه ملل یا تحت الحمایه انگلیس و فرانسه بودند و به تدریج استقلال یافتند. طرح تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین، طی سال‌هایی که این سرزمین تحت قیمومیت انگلیسی‌ها بود شکل گرفت و در سالیان پس از آن رژیم صهیونیستی نیز اعلام موجودیت کرد.

پایان حکومت نظامیان در «اروگوئه» (۱۹۸۴م)
کشور اروگوئه از سال ۱۹۳۳م به بعد شاهد چندین کودتای نظامی بوده و قریب پنجاه سال متناوباً به وسیله دولت‌های نظامی اداره شده است. فشار و اختناق حاکم بر اروگوئه در دهه ۱۹۶۰م به آغاز یک شورش مسلحانه و جنگ‌های چریکی در این کشور انجامید و نظامیان سرانجام در سال ۱۹۸۰م به رفراندومی برای تدوین یک قانون اساسی برای اروگوئه رضایت دادند. قانون اساسی جدید اروگوئه در ۲۷ نوامبر ۱۹۸۴م به حکومت نظامیان پایان داده و از سال ۱۹۸۵م به این طرف یک حکومت غیر نظامی در این کشور زمام امور را به دست گرفته است. اروگوئه کشوری است در ساحل شرقی امریکای جنوبی که بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته و وسعت آن ۱۷۶/۲۱۵ کیلومتر مربع می‌باشد. این کشور پس از تجربه یک دوره طولانی حکومت‌های دیکتاتوری، در دهه ۱۹۸۰م به دموکراسی بازگشت و نظام سیاسی جمهوری را برگزید.

درگذشت «یوجین اونیل» نویسنده معروف امریکایی (۱۹۵۳م)
یوجین اونیل، نویسنده بلندآوازه امریکایی در ۱۶ اکتبر ۱۸۸۸م در نیویورک متولد شد. اونیل برای نخستین بار در سال ۱۹۱۶م دو نمایشنامه کوتاه نوشت که بر روی صحنه رفت. در ادامه، نخستین نمایشنامه بلند خود با عنوان آن سوی افق را نگاشت که آن نیز با استقبال عمومی مواجه گردید. این پیشرفت در کار به آنجا انجامید که در سال ۱۹۲۲، جایزه ادبی پولیتزِر را نصیب وی ساخت. او علاقه فراوانی به تئا‌تر داشت و به همین دلیل او را فرزند تئا‌تر نامیدند.

اونیل در ادامه کارهای ادبی خود، رمان‌های مشهوری به رشته تحریر درآورد که در ‌‌نهایت به اخذ جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۳۶م نائل آمد. وی سه بار موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد و شهرتی جهانی یافت. سفر دور و دراز به وطن، روزهای بی‌پایان، تشنگی، اخطار و مِه و طناب و... از جمله آثار اوست که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های دیگر از جمله فارسی ترجمه شده‌اند. یوجین اونیل سرانجام در ۲۷ نوامبر ۱۹۵۳م در ۶۵ سالگی درگذشت. وی درباره زندگی گفته است که سرنوشت درون آدمی جای دارد، نه در خارج از وجود او.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
۱۸۱۵: منطقه «کراکو» خود را جمهوری آزاد لهستان اعلام کرد تا در جریان تقسیم تصرفات ناپلئون به روسیه داده نشود.
۱۸۶۸: سه سال پس از پایان جنگ داخلی، ارتش ایالات متحده (آمریکا) حملات خود به سرخپوستان قبیله «شیان» را که پذیرفته بودند به اراضی محدود (رزرویشن‌ها) قانع شوند آغاز کرد!.
۱۹۱۲: کشور مراکش (مغرب) تحت الحمایه اسپانیا قرار گرفت.
۱۹۱۶: برای نخستین بار (در جریان جنگ اول جهانی) شهر لندن مورد حمله هوایی آلمان قرار گرفت.
۱۹۸۳: یک جمبو جت (بوئینگ ۷۴۷) در نزدیکی فرودگاه مادرید سرنگون شد و ۱۸۳ سرنشین آن کشته شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار