با گذشت ۳ و سال و نیم از شروع برنامه ۵ ساله توسعه بسیج تاکنون ۱۲۰۰ سالن ساخته شده و در هفته بسیج با افتتاح ۱۰۰۰سالن، این عدد به ۲۰۰۰ سالن رسید.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، جوانان یکی از روستاهای دور افتاده شهر الیگودرز در استان لرستان، فکرش را هم نمی کردند درشرایطی که از کمترین امکانات محرومند، یک سالن ورزشی برای آنها ساخته شود تا ورزش کنند اما این رویای آنها چند وقتی است به واقعیت تبدیل شده، جوانان این روستا شادی شان را نمی توانند پنهان کنند و از اینکه محلی برای ورزش دارند خوشحالند.

البته این جوانان روستای دور افتاده شهرستان الیگودرز تنها نیستند که از چنین امکاناتی برخوردار شده اند، آنها تنها یک نمونه از هزارن روستا و شهر کوچکی هستند که در ایران برای ورزش کردن سرپناهی پیدا کرده اند، رویایی که بسیج آن را بر آورده کرده است. از سه سال پیش بود که سازمان بسیج مستضعفین برای گسترش ورزش همگانی، ساخت سالن های ورزشی در مناطق مختلف کشور را در برنامه هایش گنجاند تا در طی 5سال، 3000 سالن ورزشی در نقاط مختلف ایران احداث کند، هدفی که مورد استقبال مردم قرار گرفته تا بسیج مانند همیشه در این میدان هم مانند سایر میادین سرافراز باشد.

*بسیج پیش قراول توسعه ورزش همگانی با ساخت اماکن ورزشی
سال 89 در تنظیم برنامه 5 ساله توسعه فعالیت های بسیج، یک بند مهم گنجانده می شود، ورود به عرصه زیر ساخت های ورزشی و ساخت سالن های ورزشی در مناطق محروم، با تاکید سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین مقرر می شود در عرض 5 سال، 3هزار سالن ورزشی در سراسر کشور برای استفاده عموم مردم ساخته شود.

سردارنقدی  برنامه های ورزشی را از جمله اصلی ترین فعالیت های این نهاد مردمی می داند و تصريح کرد: نزدیک به 3 هزار سالن ورزشی در طول 5 سال در بسیج ساخته می شود که بر خلاف پروژه های اداری، بسیاری از این سالن های ورزشی زودتر از موعد افتتاح می شوند و علت این امر نیز آنست که وقتی کسی از بسیج می آید همه مردم به صحنه آمده و تمام دستگاه ها نیز خود را از بسیج و بسیج را نیز از خود می دانند. لذا همه به صحنه مشارکت می آیند.

هدف بسیج عملی کردن رهنمود مقام معظم رهبری درباره توسعه ورزش همگانی است، نکته ای که سردار یزدانی رئیس سازمان ورزش بسیج بسیج به آن اشاره می کند: بسیج در امر توسعه ورزش همگانی تأثیرگذار است و پیش قراول این حرکت محسوب می‌شود. بسيج در سراسر كشور داراي چهار هزار حوزه است كه يك هزار حوزه در شروع برنامه پنج ساله بسيج مستضعفين داراي سالن ورزشي بودند و اين سازمان متعهد شد تا پايان برنامه سه هزار سالن ورزشي براي حوزه با نام سالن هاي ورزشي صالحين بنا كند.

سردار کاظم یزدانی می‌افزاید: اگر نواحي، حوزه ها و مراكز بسيج از نظر فضا و زمين مشكلي نداشته باشند اين سازمان امكانات تيراندازي بادي خفيف، جنگي و تراپ را براي آنها راه اندازي خواهد كرد و بر همين اساس تا پايان برنامه چشم انداز ۲۷۰ سالن تير اندازي نيز در سراسر كشور راه اندازي خواهد شد.در کنار ایجاد فضاهای مناسب به دنبال تربیت مربیان با تجربه هستیم و تا کنون پنج‌هزار مربی آماده فعالیت هستند و تا پایان سال نیز این تعداد به هشت هزار نفر می‌رسند.

وی در خصوص استفاده سایر بخش ‌ها از امکانات بسیج هم می گوید: بخش عمده این سالن‌ها خارج از مقرهای نظامی است و دسترسی همه مردم به آنها به آسانی صورت می‌گیرد و کسانی که در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند دراولویت استفاده از این امکان قرار دارند.

*ساخت 3هزار سالن در 5سال
با گذشت 3 و سال و نیم از شروع برنامه 5 ساله توسعه بسیج تاکنون 1200 سالن ساخته شده و در هفته بسیج با افتتاح 1000سالن، این عدد به2000 سالن رسید.

جانشین رئیس سازمان ورزش با اشاره به فعالیت های بسیج در حوزه ورزش های همگانی می‌گوید: با توجه به تاکیداتی که آیت الله خامنه ای در سال 89 در زمینه توسعه ورزش همگانی داشته اند ، باید این مسئله مورد توجه همه ارگان های مرتبط با ورزش قرار بگیرد، ما هم در بسیج با توجه به تجربه 8 ساله ای که زمینه ورزش داریم می توانیم تجربیاتمان را در این زمینه در اختیار وزارت ورزش و سایر ارگان های قرار دهیم.

حسین فارسیان می‌افزاید: در بسیج کار بسیار عظیمی در راستای گسترش فرهنگ سازی ورزش های همگانی انجام داده است، ورزش همگانی در برنامه 5 ساله توسعه مورد تاکید قرار گرفته و باید تبدیل به یک فرهنگ شود، به همین خاطر با اقدامات بسیج و همکاری سایر بخش ها، این هدف می تواند سریعتر به نتیجه برسد.

او با اشاره به اینکه در زمینه سخت افزاری وامکانات ورزشی در بسیج کارهای عظیمی صورت گرفته ادامه می دهد: واقعا کار بی سابقه ای در عرصه زیر ساخت های ورزشی شروع شده که به جرات می توانم بگویم در تاریخ ایران نمونه ای مثل این حرکت را نمی توانید پیدا کنید. ساخت 1200سالن ورزشی 420 متری صالحین و سالن های 9 دی با مساحت 1200 متر از این جمله است.سالن های صالحین برای حوزه های مقاومت ساخته می شود و سالن های 9دی که چند منظوره است برای نواحی مقاومت.علاوه بر این، ساخت 600 سالن دیگر را هم در برنامه داریم تا بیشتر حوزه های مقاومت داری سوله ورزشی باشند.

همچنین وی اعلام می کند که برای اداره این سالن ها، در برنامه توسعه 5 ساله بسیج، تربیت تربيت و جذب بيش از 17 هزار مربي، داور و مدير براي هدايت و نگهداري سالن هاي ورزشي پیش بینی شده است.

*احداث سالن ورزشی در دورافتاده ترین مناطق ایران
 نکته قابل توجه، ساختن سالن های ورزشی توسط بسیج در مناطق دور افتاده و محروم است، مناطقی که شهرداری و وزارت ورزش با وجود وظایف خدمات رسانی شان در امر ورزش، هیچ گونه زیر ساختی را برای مردم آن منطقه آماده نکرده اند و این بسیج بود که در این عرصه وارد شده و کم کاری سایر نهادها را جبران کرده است.

فارسیان در این باره می گوید:سالن های ورزشی بسیج حتی در دور افتاده ترین روستاها هم احداث می شود تا گام بزرگی در عرصه فرهنگ سازی ورزش همگانی برداشته شود. سال گذشته در روستای ازنایک ، بسیج یک سالن ورزشی را افتتاح کرد، در حالی که اداره ورزش و جوانان در آن بخش هیچ امکانات ورزشی را در اختیار اهالی آن قرار نداده بود و امکانات آنها صفر بود.

جانشین رئیس سازمان ورزش بسیج استقبال مردم را بسیار خوب عنوان می کند و می گوید عموم مردم می توانند از سالن های ورزشی ساخت بسیج استفاده کنند و محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

*لزوم همکاری وزارت ورزش و سایر نهادهای متولی ورزش با بسیج

در حالی بسیج در بخش ساخت و ساز اماکن ورزشی پیش قدم شده که مسئولین این نهاد مردمی از وزارت ورزش، آموزش و پرورش و شهرداری به عنوان متولیان اصلی ورزش، انتظار همیاری دارند تا این اهداف زودتر به نتیجه برسد.

فارسیان درباره همکاری وزارت ورزش با بسیج در این زمینه می‌گوید: هدف ما همان طور که اشاره کردم ارتقای ورزش همگانی است و نهادهای درگیر در این امر مانند وزارت ورزش، شهرداری و آموزش و پرورش اگر در کنار بسیج قرار بگیرند به طور حتم می توانیم فرهنگ سازی ورزش همگانی را با سرعت بیشتری گسترش دهیم، امری که می تواند نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

البته در همین زمینه در هفته دفاع مقدس، در بازدید محمود خسروی وفا، معاون ورزش همگانی وزارت ورزش از سازمان ورزش بسیج، دو طرف به توافق هایی برای همکاری های مشترک در این زمینه رسیدند.

 خسروی وفا در این بازدید با تقدیر از فعالیت های بسیج در این حوزه گفت :امیدوارم بتوانم کار خود را دربخش ورزش همگانی از بسیج شروع کنم و ورزش همگانی با محوریت خانواده می باشد وبا اهداف منویات مقام معظم رهبری خواستم قدم بردارم و خوشحالم که حضورم در بسیج با روز و هفته دفاع مقدس تقارن پیدا کرده و پتانسیل خیلی خوب در ورزش بسیج وجود دارد و مبنا را بر تعامل گذاشتیم وباید از تمام ظرفیت های بخش های مختلف کشور استفاده کنیم.

معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان  در ادامه با اشاره به گسترش همکاری های با بسیج در حوزه ورزش در پايان خاطرنشان کرد: این بازدید را به فال نیک میگرم که کار در بخش ورزش همگانی را در هفته دفاع مقدس از بسیج شروع کردم.به دنبال تفاهم نامه و کارگروه با محوریت تعامل هستیم ومهمترین بخش بحث فرهنگی و زیرساخت می باشد که ورزش بسیج خودش دارای این ظرفیت ها می باشد.ورزش همگانی محوریتش و بستر آن خانواده است و امیدواریم در این بخش بتوانیم حرکت خوبی را شروع کنیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جوانان ، بسیج ، اماکن ، ورزشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار