مشاور رئیس‌جمهور گفت: گام‌های آغازین توسعه کشور را دیپلمات های ایرانی با تامین کردن نظرات مقام معظم رهبری برداشتند تا با تعاملی مثبت با جهان بتوانیم مسیر توسعه ایران اسلامی را طی کنیم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "اکبر ترکان" دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در همایش مدیریت استرات‍ژیک که در صبح امروز(یکشنبه) سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک موفقیت دیپلماسی کشور در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: برادران ما توانستند در چارچوب دیپلماسی با گفتگوی سازنده و مدبرانه با همکاران خود در ضمن حفظ حقوق مسلم ملت ایران تهدیداتی که موانع زیادی را برای کشور ایجاد کرده بود، مرتفع کنند. 

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه موفقیت دیپلماسی کشور آغازی برای بازسازی چهره ارزشمند نظام است، گفت: آسیب‌هایی که در این چند مدت به چهره ارزشمند ایران اسلامی وارد شده با این موفقیت جبران می‌شود.

وی در ادامه با یادی از شهدای هسته‌ای کشور افزود: با هدایت‌های رئیس‌جمهوری کشورمان و تلاش وزیر امور خارجه توانستیم چنین موفقیتی را به نفع خود و رفع تهدیداتی که در برابر ما بود به دست آوریم، همچنین با این اقدام منافعی که در کشور آسیب‌پذیر شدند و خسارات زیادی برای آن‌ها وارد شده از محدودیت‌ها خارج شده و قطعا راه توسعه ایجاد خواهد شد. 

ترکان با تاکید براینکه هر آن چه در کشور رخ داده ناشی از تحریم‌ها نیست، تصریح کرد: در حال حاضر، اقتصاد ایران در حال رکود تورمی است و بخشی از مشکلات به وجود آمده ناشی از سوءمدیریت، بی‌احتیاطی در حجم نقدینگی و نا به جا مصرف کردن درآمدهای نفتی و بیماری هلندی است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: گام آغازین توسعه کشور را دیپلمات‌های ایرانی با تامین کردن نظرات "مقام معظم رهبری" برداشتند تا با تعاملی مثبت با جهان بتوانیم مسیر توسعه ایران اسلامی را طی کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در هشت سال گذشته تصویر ایرانِ 1404 در غالب سند چشم انداز نظام اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام طراحی و به تصویب "مقام معظم رهبری" رسید که براساس آن ایران 1404 کشوری توسعه یافته با ویژگی‌های مشخص است.

ترکان ادامه داد: برنامه‌های توسعه کشور را با آزمون کردن مناطق آزاد که قطعات کوچک‌تری از جغرافیای ایران هستند، پیگیری می‌کنیم تا خودمان با مشاهده کردن موفقیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف برنامه‌ها را در سطح کلان و تمامی جغرافیای کشور گسترش و تعمیم دهیم که البته چگونگی تحقق راه‌های توسعه منوط به عوامل مختلفی هستند. 

وی گفت: ما باید در اقتصاد به دنبال کسب حلال باشیم و از معاملات ربوی پرهیز کنیم و در این راستا باید با نظام پولی بانکی براساس چارچوب‌های مشخص و آزمون در مناطق کوچک‌تر جغرافیایی کشور در این مسیر گام برداریم.

مشاور رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: توجه به معیشت و آمایش مردم ایجاب می‌کند که ما برای طی کردن مسیر توسعه تصمیمات صحیح بگیریم. 

ترکان بیان داشت: تامین اجتماعی نهادی است که عبارت است از سه بخش درمان، بازنشستگی و از کار افتادگی که باید هر کدام صندوق‌های جداگانه‌ای برای خود داشته باشند و در این میان اگر چنانچه صندوق بازنشستگی از لحاظ بودجه‌ای و مالی دچار کمبود شد نمی‌توان از هزینه‌های درمان برداشت کرد و به عنوان جایگزین برای کسری پول و بودجه در صندوق بازنشستگی استفاده کرد که این مسئله به بخش درمان فشار وارد می‌کند لذا باید اقدام به انجام کارهای دیگری کرد و در مناطق آزاد به آزمون کردن اینگونه سیاست‌ها بپردازیم.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره حوزه مدیریت و استراتژیک‌های مربوط به آن تصریح کرد: ما به دنبال حکمرانی صالح هستیم و این که این حکمرانی در این مناطق چگونه است؟ و عملکرد دولت و برقراری شایسته‌سالاری و اینکه بروکراسی بدون فساد چگونه محقق می‌شود؟ که اگر چنانچه بعد از آزمون کردن موفقیت‌آمیز نبود در سایر مناطق جغرافیای کشور هم نباید عملیاتی شود. 

ترکان در پایان خاطرنشان کرد: در بحث مبارزه با فساد باید شفافیت صورت بگیرد و مسئولان بهتر است که تمامی داد و ستدها و معاملات را در مناطق آزاد با انتشار در سایت‌ در اختیار مردم بگذارند، لذا این یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار است تا بتوانیم به آنچه که در این زمینه می‌خواهیم دست پیدا کنیم و این اطمینان را می‌دهم که تحقق این مسئله را با توجه به تجربه‌ای که در حوززه نفت و گاز کشور داشته‌ام عملی و حتمی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار