فرهاد اصلاني، بازيگر سينما كه فيلم «به خاطر پونه» با بازي او به تازگي روي پرده سينما رفت ، از بايد و نبايدهاي فيلمسازي در سينماي كوتاه مي‌گويد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فرهاد اصلاني، بازيگر پركار سينما، در كنار بازي در فيلم‌هاي بلند سينمايي، به عنوان بازيگر در تعداد قابل توجهي فيلم كوتاه هم بازي داشته. به نظر او فكر حضور بازيگران حرفه‌اي سينما در فيلم‌هاي كوتاه كارگردانان جوان، تاثير زيادي در بهبود وضعيت سينماي كوتاه و موفقيت جوانان در اين عرصه دارد. به نظر اصلاني، ساز و كار درستي براي ارائه فيلم كوتاه تعريف نشده است.
 
اصلاني حضور بازيگر حرفه‌اي سينما را در موفقيت فيلم كوتاه اينگونه مي بيند:به نظر من ميزان تاثير‌گذاري‌اش نسبي است اما من اگر در اين مديوم فعاليت كردم بر حسب وظيفه بود. دوست داشتم همان‌طور كه ديگران براي من فرصت مناسبي ايجاد كردند من هم بتوانم به زعم خودم با حضور در فيلم جوان تر‌ها اثرگذار باشم. فكر مي‌كنم اين لطف نيست بلكه وظيفه بازيگراني است كه به‌طور حرفه‌اي كار مي‌كنند. زماني كه خودم در ابتداي راه بازيگري بودم آرزو داشتم فيلمسازان حرفه‌اي به من اعتماد كنند و فرصتي بدهند تا بتوانم خودم را نشان دهم. الان كه حرفه‌اي‌تر كار مي‌كنم وقتي به گذشته خودم رجوع مي‌كنم و به ياد مي‌آورم كه چطور به اين جايگاه رسيده‌ام، خودم را موظف به كار كردن با دوستان جوانتر مي‌بينم. بنابراين اگر فيلمساز جواني كاري از من بخواهد كه از عهده‌اش بر بيايم حتما قبول مي‌كنم.
 
او معيار خود را براي انتخاب فيلم‌هاي كوتاهي كه در آن حضور پيدا مي‌كنيد را موضوع فيلم دانست و گفت: موضوع فيلم در تصميمم اثر دارد و اگر خوب باشد از آن استقبال مي‌كنم. عوامل چندان اهميتي ندارد چون قطعا كارگرداني كه جوان و كم تجربه است با عواملي هم رديف خودش كار مي‌كند. نكته ديگر، شيوه كارگرداني فرد است كه بايد با تعريف فيلم كوتاه هماهنگ باشد.
 
فيلمنامه بايد شخصيت فيلم كوتاه را داشته باشد و كارگردان هم بتواند در زمان كوتاهي كه براي فيلم در نظر گرفته شده آن را به درستي به سرانجام برساند و نكته اصلي فيلم را مطرح كند. موجز بودن خصوصيت اصلي فيلم كوتاه است كه بايد در اين مديوم حتما وجود داشته باشد اگر در كنار آن نوآوري هم باشد قابل تقدير است.
 
البته بعضي از بازيگران حرفه‌اي هم از ديده نشدن فيلم‌هاي كوتاه استفاده مي‌كنند و براي تجربه اتودهاي جديد در بازيگري در اين مديوم كار مي‌كنند.
 
اصلاني ادامه داد: درست است كه فيلم كوتاه، هم تجربي است و هم كمتر ديده مي‌شود اما قطعا كار فيلمسازان فعال در آن مديوم حداقل براي خودشان جدي و حرفه‌اي است. بايد در فيلم كوتاه هم با اصول حرفه برخورد كرد نه اين‌كه فكر كنيم فيلم كوتاه فقط محلي است براي تجربه و اتود زدن است. بازيگري كه با چنين اعتقادي در فيلم وكوتاه كار مي‌كند به آن فيلم خيانت مي‌كند.
 
وي در پاسخ به اين سئوال كه عده‌اي از بازيگران هم معتقدند حضور بازيگر حرفه‌اي در فيلم كوتاه به‌خصوص اگر سازنده آن حرفه‌اي نباشد، به كار لطمه مي‌زند، چون عوامل فيلم به اندازه بازيگر حرفه‌اي نيستند و مخاطب وقتي بازيگر حرفه‌اي در كار مي‌بيند انتظار دارد فيلمي حرفه‌اي ببيند. از طرفي هم بازيگر حرفه‌اي ممكن است حرف اصلي فيلم را تحت‌الشعاع قرار دهد گفت: من زياد به اين موضوع اعتقاد ندارم. فكر مي‌كنم به كار و ساختش بستگي دارد. اگر فيلم كوتاه مستند يا داستاني، واقع‌گرايانه باشد بهتر است از بازيگر حرفه‌اي استفاده نشود. بارها به من قصه‌هايي پيشنهاد شده كه به نفع فيلم در آن بازي نكردم. من بيشتر به اثر وفادارم و معتقدم آن فيلم بايد به بهترين نحو ممكن ساخته شود. حتي اگر در فيلم بلند هم كارگردان محبوبم به من پيشنهاد كار دهد برايش بازي كنم اول از خودم مي‌پرسم آيا من به درد آن نقش مي‌خورم يا نه! حتي گاهي پيش آمده نقشي به من پيشنهاد شده كه احساس كردم فلان بازيگر خيلي بهتر مي‌تواند آن را اجرا كند و نظرم را به فيلمساز منتقل كردم.
 
انجمن سينماي جوان مي‌تواند 10 فيلم كوتاه با موضوعيت يكسان را در قالب لوح فشرده در مراكز فروش فيلم توزيع كند
 
او در خصوص اينكه چرا جايگاه فيلم كوتاه نسبت به فضاي كلي سينما دورتر مانده است گفت:الان با دوربين‌ها و امكاناتي كه در دسترس علاقه‌مندان به فيلمسازي قرار دارد، فيلم‌هاي كوتاه بسياري ساخته مي‌شود اما اتفاقي كه بعد از ساخت بايد بيفتد مهم است. متاسفانه سازوكار درستي براي ارائه فيلم كوتاه تعريف نشده در حالي كه فيلم كوتاه قابليت جذب مخاطب را دارد. انجمن سينماي جوان مي‌تواند 10 فيلم كوتاه با موضوعيت يكسان را در قالب لوح فشرده در مراكز فروش فيلم توزيع كند تا هم درآمدي از اين طريق كسب شود و هم فيلم كوتاه بتواند مخاطبان خود را پيدا كند. من به تماشاي فيلم كوتاه علاقه دارم اما جايي براي پيداكردن فيلم كوتاه را نمي‌شناسم. اين فيلم‌ها فقط در جشنواره اكران مي‌شود و من هم فرصت رفتن به جشنواره را هميشه ندارم.
 
ما هنوز تكليفمان با سينما روشن نيست. نمي‌دانيم چه مي‌خواهيم. حتي در تعريف كلي سينما هم تنوع عقيده وجود دارد. گاهي سينما در حد يك وعظ پايين مي‌آيد، گاهي هم در خدمت يك ارگان قرار مي‌گيرد و مجري فرامين آن ارگان مي‌شود. اما به نظر من سينما مستقل است و خودش حرف مي‌زند. در دوره مديريت‌هاي مختلف گاهي كاملا دولتي مي‌شود و گاهي آن‌قدر آزاد كه از آن طرف بوم مي‌افتد. وقتي نمي‌دانيم از سينما چه مي‌خواهيم طبيعي است كه از اروپا و آمريكا دور بمانيم. ما در مديوم فيلم بلند هم مشكلات بسياري از گرفتن مجوز تا مميزي‌هاي مختلف داريم، با اين شرايط ديگر فيلم كوتاه محلي از اعراب ندارد. وقتي مديوم كوتاه مي‌تواند رشد كند كه سينماي حرفه‌اي خيلي‌خيلي جلو باشد.
 
 اصلاني در پاسخ به اين سئوال كه بسياري از علاقه‌مندان به سينما، فيلم كوتاه را پلي ارتباطي براي رسيدن به سينماي بلند حرفه‌اي مي‌دانند و به اميد رسيدن به آن جايگاه وارد اين مديوم مي‌شوند. با توجه به اين‌كه امكان ديده شدن فيلم كوتاه بسيار كم است، فكر مي‌كنيد چنين اتفاقي امكان‌پذير است ادامه داد:در هر صورت گاهي پيش آمده فيلم‌هاي كوتاهي از فيلمسازان جوان به دستم رسيده تا نظرم را درباره اثرشان به آن‌ها بگويم. بعضا در اين فيلم‌ها بازي‌هاي درخشاني ديده‌ام و لذت برده‌ام، نام بازيگر را مي‌پرسم تا اگر شرايطي پيش آمد و همكاري براي نقشي خاص از من همفكري خواست، آن بازيگر را به او معرفي كنم. اين هم راهي براي رسيدن به سينماي بلند است اما اگر تصميمي مبني بر توزيع مناسب فيلم كوتاه گرفته شود قطعا بيشتر شاهد وارد شدن بازيگران با استعداد به سينماي حرفه‌اي خواهيم بود.
 
من واقعا تفاوتي بين بازيگري فيلم كوتاه و بلند نمي‌بينم، بازيگري بازيگري است. هم در فيلم كوتاه و هم بلند بازيگر بايد كاراكتري را به نمايش بگذارد اما در فيلم كوتاه تم اهميت بيشتري از بازيگري دارد.
 
در فيلم كوتاه بيشتر از اين‌كه شخصيت‌پردازي اهميت داشته باشد، تم آن اهميت دارد. كار كوتاه ظرفيت اين را ندارد كه بتواند شخصيت‌پردازي آنچناني داشته باشد. مگر اين‌كه استثنا كل موضوع روي يك كاراكتر خاص باشد. فيلم كوتاه، ايده محور است و پرسوناژ در خدمت ايده قرار مي‌گيرد. حتي در فيلم‌هاي بلند هم به ابعاد شخصيتي يك يا دو پرسوناژ پرداخته مي‌شود، بقيه فقط براي پيش بردن قصه حضور دارند.

انتهای پیام/ص
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.