۲۵ میلیون نفر در کشورمان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند که ۸ میلیون آن‌ها مبتلا به چاقی و ۱۷ میلیون نفر دیگر نیز با اضافه وزن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر فریدون عزیزی، رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: علت اینکه چاقی به عنوان بیماری خاص مد نظر قرار می‌گیرد شیوع فزاینده آن در دنیا و ایران است تا قبل از جنگ جهانی اول بیشتر انسان‌ها از کم وزنی رنج می‌بردند ولی بعد از جنگ جهانی دوم با توسعه شهرنشینی و ماشینی شدن و افزایش تولید مواد غذایی و یک اصل بسیار مهم که بی‌تحرکی است کل دنیا را به سمت چاقی برد. 

وی افزود: از بین رفتن بیماری‌های واگیر دار مانند بیماری‌های عفونی نیز باعث شد که انسان‌ها عمر طولانی تری پیدا کنند و چاقی نیز شدت پیدا کرد. 

عزیزی با بیان اینکه ۲۵ میلیون نفر در دنیا با اضافه وزن و چاقی مواجه هستند، تصریح کرد: از این ۲۵ میلیون ۸ میلیون نفر به چاقی و ۱۷ میلیون نفر با اضافه وزن مواجه هستند، افراد بالای ۲۰ سال را نیز را بررسی کردیم مشخص شد که ۴۴ درصد مردان و ۵۷ درصد زنان دچار اضافه وزن و چاقی هستند. 

دکتر فریدون عزیزی اظهارکرد: چاقی شکمی که تجمع چربی در داخل احشا و ناحیه شکم است، عوارض قلبی عروقی و مشکلات چاقی را تشدید می‌کند. نکته مهم چاقی این است که درصد دیابت را در جامعه افزایش داده است و یک اپیدمی از چاقی و دیابت در دنیا رخ داده است. 

وی افزود: از نظر عواملی که وجود دارد عامل ژنتیک اگر چه مهم است ولی اگر عوامل محیطی نباشد چاقی نیز شیوع پیدا نخواهد کرد. عوامل محیطی که سبک زندگی و شیوه زندگی است که با تغییر آن می‌توان از چاقی نیز پیشگیری کرد. اصلاح سبک زندگی به عنوان پیشگیری اولیه در چاقی باید در نظر گرفته شود. 

عزیزی گفت: در زمینه افراد بسیار چاق تمهیداتی وجود ندارد و بیشتر داروهایی که در زمان‌های مختلف تولید شدند معمولا با عوارض همراه بوده و قوی‌ترین آن‌ها فقط تا ۸ کیلو وزن را کم می‌کند. دارو‌ها در درمان چاقی خیلی موثر نبوده و روند درمان چاقی مفرط به سمت جراحی می‌رود. 

وی ادامه داد: بسیاری از مسایلی که مربوط به افزایش فعالیت بدنی است، تمهیداتی است که دولت باید بیاندیشد، دولت از ۱۵ سال پیش شروع به تغییر روغن‌های خوراکی کرد بررسی‌ها نشان داد که میزان چربی افراد کاهش یافته است، تمهیدات دولت می‌تواند در پیشگیری از عوامل خطر بسیار موثر باشد. در بسیاری کشور‌ها تمهیداتی برای دوچرخه سواران وجود دارد در کشورمان به خصوص شهر تهران این تمهیدات در حال افزایش است ولی در دسترس مردم نیست و با پستی‌ها و بلندی‌هایی که در تهران وجود دارد امکان دوچرخه سواری خیلی محقق نمی‌شود. 

رییس پژوهشکده غدددرون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد: یکی از نکات مهم که رسانه‌ها می‌توانند کمک کننده باشند، مسئله آموزش است، آموزش در مورد مسائل مربوط به چاقی در کشورمان کمرنگ است. 

وی عنوان کرد: آمار جهانی چاقی در کشورهای مختلف متفاوت است، برخی کشورهای افریقایی و آسیایی هنوز از کمبود وزن رنج می‌برند و در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا درصد چاقی آن‌ها مانند کشورمان است. یعنی ۷۰درصد جمعیت آن‌ها اضافه وزن دارند. 

عزیزی بیان کرد: فردی که توده بدنی بالای ۴۰ پیدا می‌کند تا ۳ برابر افراد دیگر شانس مرگ و میر بالاتری دارد. اگر افراد نتوانند با اصلاح شیوه زندگی چاقی مفرط را بهبود دهند باید به سمت اعمال جراحی بروند. میزان مرگ ومیر ناشی از چاقی را نمی‌توان تخمین زد به دلیل اینکه مرگ به علت بیماریهایی است که چاقی ایجاد می‌کند به عنوان مثال مرگ ومیر ناشی از بیماریهای قلبی ۱۵ درصد به دلیل چاقی است. 

وی خاطرنشان کرد: سابقه داروهای لاغری اینگونه بوده است که زمانی وارد بازار دارویی می‌شوند ولی بعد از چند سال عوارض آن‌ها شناخته شده و ازچرخه بازار خارج می‌شوند. داروهایی که در ماهواره و از مراکز غیر مجاز به فروش می‌رسند علاوه بر اینکه عوارض بسیار زیادی دارند و وزن را سریع پایین می‌آورند ولی ثباتی در وزن کم شده وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.