معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالي گفت:از سال 83 تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح 196هزار هکتاراز منابع طبیعی و آبخیزداری استان اجرایی شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،محمد اکبرپورگفت: طی مدت یاد شده 608 هزار هکتار مطالعات مرحله تفصیلی اجرایی آبخیزداری نیزبه پایان رسیده است.

وی عملیات آبخیزداری را در قالب طرح ها ی حفاظت خاک ، کنترل فرسایش و بهره برداری از سیلاب عنوان كرد و افزود: فعالیت های آبخیزداری در چندین شاخه شامل ایجاد سدهای خاکی کوتاه ، سدهای سنگ و ملات کوچک ، بندسارهای توری سنگی ، حفاظت از حاشیه رودخانه ها ، اجرای سیستم های پخش سیلاب ، کپه کاری ، علوفه کاری و عملیات بیومکانیک اجرا می شود.

اکبرپور به اهمیت طرح های مطالعات آبخیزداری اشاره کرد و اظهارداشت: حفاظت از خاک و مهار سیلاب برای امنیت تولید محصولات زراعی ، باغی و دامی حیاتی است.

وی راهکارهای مهم برای حفاظت از خاک را عملیات اصلاحی مکانیکی – بیومکانیکی – بیولوژیکی احیای پوشش گیاهی – حفاظت و مدیریت چرا و مشارکت آبخیزنشینان در توسعه و پایدار سازی این اقدامات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این میان پوشش گیاهی به دلیل محدود کردن پدیده فرسایش و تاخیر در جریان سطحی تاثیر بسزایی در کاهش خسارت و خطرات ناشی از سیلاب را دارد.

اکبرپور تصریح کرد:گستره حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي دو ميليون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از اين وسعت يك ميليون و 400 هزار هكتار مرتع ،بيش از 183 هكتار بيابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است ./

برچسب ها: اجرای ، طرح ، آبخیزداری ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.