"غلامحسین ساعدی" نویسنده فیلمنامه "گاو" کار خود ر ا با روزنامه نگاری آغاز کرد.

حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ "غلامحسین ساعدی" در 13 دی 1314 در تبریز متولد شد او کار خود را با روزنامه نگاری آغاز کرد در نوجوانی به طور همزمان در 3 روزنامه فریاد، صعود و جوانان آذربایجان مطلب می‌نوشت. 

اولین دستگیری و زندان ساعدی چند ماه پس از 28 مرداد 1332 اتفاق افتاد این دستگیری در زندگی او تا زمانی که در ایران بود تکرار شد وی تحصیلات خود را تا درجه دکترای پزشکی گرایش روان‌پزشکی در تهران به پایان رساند.
 
ساعدی با چوبدست‌های وزیل، بهترین بابای دنیا، تک نگاری "اهل هوا"، "پنج نمایشنامه از انقلاب"، "پروازبندان"، "دیکترو زاویه"، و "آی با کلاه آی بی‌کلا" و چندین نمایشنامه دیگر که نوشت وارد دنیای تئاتر ایران شد. 

نمایشنامه‌های ساعدی، هنوز هم از بهترین نمایشنامه‌هایی‌اند که از لحاظ ساختار و گفتگو به فارسی نوشته شده‌اند. او یکی از کسانی بود که به همراه "بهرام بیضایی"، "رحیم خیاوی"، "بهمن فرسی"، "عباس جوانمرد"، "بیژن مفید"، "آربی آوانسیان"، "عباس نعلبندیان"، "اکبر رادی"، "اسماعیل خلج" و... تئاتر ایران را در سال‌های 40-50 دگرگون کرد. 

پس از سال 1357 ساعدی ایران را ترک کرد و در فرانسه اقامت کرد. 

نمایشنامه "اتلو در سرزمین عجایب" را در غربت نوشت. وی روز شنبه دوم آذر 1364 در پاریس درگذشت و در گورستان پرلاشنر در کنار به خاک سپرده شد. 

مجموعه داستان‌های ساعدی،"خانه‌های شهر ری"، "شب نشینی باشکوه"، "عزاداران بیل"، "دندیل"، "گور و گهواره"، "واهمه‌های بی‌نام و نشان"، "ترس و لرز"، "آشفته حالان بیدار بخت" است. 

از رمان‌های وی می‌توان به مقتل "توپ"، "تاتار خندان"، "غریبه در شهر"، "جای پنجه در هوا" اشاره کرد وی همچنین نمایشنامه‌هایی چون "کلاته گل"، "بهترین بابای دنیا، "پروازبندان"، "مادر در معبد"، و "چشم در چشم" را نوشت. 

غلامحسین ساعدی فیلم نامه‌های "فصل گستاخی"، "گاو"، "عافیتگاه"، "مولوس کورپوس" را به رشته تحریر درآورده است "ایلچی"، "خیا و یا مشکین شهر"، "اهل هوا" از تک نگاری‌های ساعدی است.  
انتهای پیام/  ص
 
 

برچسب ها: گاو ، ساعدی ، فیلمنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار