رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صیانت از سفره‌های "آب زیرزمینی" با پروانه‌دار شدن "چاه‌"ها

کسب مجوز برای پروانه چاه‌ها و نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های آب با کنترل حجم برداشت‌ها می‌تواند از هدر رفت آب جلوگیری کند و روشی مناسب در صیانت آبهای زیرزمینی باشد.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با صیانت از سفرهای آب زیرزمینی با توجه به خشکسالی و کم آبی سالهای اخیر به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در برنامه چهارم و هم در برنامه پنجم یک ماده قانونی داریم که در حوزه آب وزارت نیرو مکلف است که شرایطی را به وجود بیاورد که بارش‌های سازه‌ای و غیر سازی از خشکی این سفره‌های آب جلوگیری کند که تا به امروز با توجه به کمتر شدن حجم بارش‌ها اقدامات صورت گرفته خیلی به چشم نیامده است.  

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: وزارت نیرو برای جلوگیری از این مشکل می‌بایست اقدامات تکنیکی را صورت دهد و در غیر این صورت ما در آینده نزدیک دشت‌های بیشتری را خواهیم داشت که به اصطلاح منطقه ممنوعه می‌شود و این به نفع کشور نیست.  

رجایی عنوان کرد: در مجلس هشتم تصویب شده است که چاه‌های فاقد پروانه نیز مشخص شوند و اگر این قانون به درستی اجرا شود می‌تواند از اتلاف منابع زیرزمینی جلوگیری کرد و مجلس در رابطه با اجرای زود‌تر آن توسط وزارت نیرو تذکراتی را به وزارتخانه داده است.  

این نماینده مجلس مزایای این قانون را اینطور برشمرد که با اجرای این قانون در سطح کشور چاه‌ها بر مبنای ظرفیت دشت و حریم‌های سایر اشخاص مشخص می‌شوند تا به دشت‌های اطراف نیز ضرر وارد نشود و دشت تحت پوش خود نیز آبیاری باید به شیوه آبیاری تحت فشار صورت بگیرد و با این اقدام چاه مزبور به یک چاه پروانه دار در کشور تبدیل می‌شود.  

همچنین وی بیان کرد: چاه‌های موجودی نیز که صاحب پروانه هستند و بعضا به صورت غیرمجاز برداشت دارند و بیش از حد آب برداشت می‌کنند نیز می‌تواند از طریق نصب کنتورهای حجمی که در این قانون تدوین شده کنترل شوند تا بیش از حد مجاز برداشت نداشته باشند.  

رجبی در پایان بیان کرد: اجرای درست قانون اخیر در سطح کشور توسط وزارت نیرو می‌تواند آبدهی مزارع را بالا ببرد و بسیاری از معضلات سفره‌های زیرزمینی را به حداقل برساند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار