مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت مدیریت و نبود بودجه کافی می‌باشد که وزارت بهداشت برای حل این چالش وارد عمل شده و شدت مشکلات را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، برنامه نبض به بررسی مشکلات حوزه سلامت و راهکارهای رفع آن پرداخت. 
دکتر حریرچی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه نبض ضمن اعلام اینکه حوزه سلامت در کشور دارای مشکلات بسیاری می‌باشد، گفت: چالش‌های اصلی این بخش در دو مورد نبود مدیریت و تولیت و بودجه کافی خلاصه می‌شود. 

وی در ادامه افزود: مدل سلامت کشور مدل بازار آزاد و بدون کنترل است که بهترین شیوه اجرا شدن آن در آمریکا بوده که شکست خورده است. 

همچنین نبود بودجه کافی مشکل دیگر حوزه سلامت می‌باشد، در سال‌هایی که بودجه کافی در اختیار "دولت" بوده و درآمد نفتی بالا بوده تعداد نیروهای "وزارت بهداشت" بیش از یک و نیم برابر شده و از ۲۳۰ هزار نفر به ۴۱۱ هزار نفر رسیده که معاونت نظارت راهبری ریاست جمهوری تنها ۲۷۰ هزار نفر از آن را قبول دارد. 

حریرچی همچنین افزود: وزارت بهداشت برای حل این چالش‌ها وارد عمل شده و شدت مشکلات را مورد بررسی قرار داده و همانطور هم که در جامعه مشخص است مشکلات دارو تا حد زیادی کمتر شده و از فشار وارده به مردم کاسته شده است. 

تشکیل کار گروه جدید متشکل از اعضای درگیر در "حوزه سلامت" برای رفع مشکلات نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده، مضاف بر اینکه پیش بینی شده تا بودجه کافی در سال ۹۳ برای پروژه‌های در دست ساخت وزارت بهداشت و اعتبار کافی برای این وزارت خانه تخصیص داده شود. 

فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و یکسان نبودن مبنای ورودی بیمه‌ها مشکل عدم تجمیع صندوق‌های بیمه 

دکتر محسنی بندپی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، در برنامه نبض گفت: هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای بوده که این از سال ۱۳۹۱ تاکنون چندان موفق نبوده و مشکلاتی را برای آنکه به موفقیت بیانجامد همراه دارد. 

وی گفت: دو قلمرو در هنگام تاسیس سازمان در نظر گرفته شده که یکی خرید راهبردی خدمت و دیگری ارائه خدمت می‌باشد. مورد اول از وظایف سازمان بیمه سلامت ایرانیان و مورد دوم از وظایف وزارت بهداشت می‌باشد. 

محسنی بندپی در ادامه گفت: ۲۲ جامعه شهری و ۵. ۵ درصد جامعه روستایی فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند که میانگین این درصد‌ها ۱۶. ۶ درصد و معادل ۱۳ میلیون نفر می‌باشد که یکی دیگر از اهداف تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تحت پوشش قرار دارد این افراد است. 

وی در ادامه افزود: البته در تجمیع صندوق‌های بیمه تاکنون موقق نبوده‌ایم و این مساله دارای دو مشکل اساسی می‌باشد که یکی از آن‌ها فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و دیگری یکسان نبودن مبنای ورودی بیمه‌های می‌باشد. 

برای یکسان سازی مبنای ورودی بیمه‌ها پیشنهاد شده تا این مبنا برای کلیه کارکنان لشکری و کشوری به ۷ درصد بدون سقف برسد و قطعا پس از انجام این کار در سال ۱۳۹۳ می‌توان امید زیادی به موفقیت طرح تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای داشت.

حوزه تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی دچار مشکلات متعدد و آشفتگی‌های بسیاری می‌باشد

دکتر موسوی در برنامه نبض ضمن با بیان اینکه وزارت بهداشت تنها عهده دار ۲۵ درصد مسائل حوزه سلامت در کشور می‌باشد،گفت: ۷۵ درصد دیگر مسائل به بیرون از این وزارتخانه مربوط می‌شود. البته فشارهایی مانند آلودگی هوا، تصادفات و حوادث نیز از بیرون به وزارت بهداشت وارد می‌شود. 

وی افزود: حوزه تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی دچار مشکلات بسیاری می‌باشد و با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد داروی کشور توسط سازمان تامین اجتماعی به دست بیماران می‌رسید، نمی‌توان انتظار داشت این سازمان با طرح تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای موافقت کند. 

موسوی گفت: باید مدیریت و تولیت تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای مشخص شود و این با تعریف تعرفه‌ها به یکسان سازی این صندوق‌ها سرعت بخشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار