دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به وضعیت کنونی مصرف دارو‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها، ایجاد تحول در فرهنگ مصرف و تجویز دارو در کشور بسیار ضروری است و باید به طور جدی پیگیری شود.

محمودرضا شاه بهرامی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مقاومت‌های دارویی، سالانه هزینه‌های سنگینی را بر جوامع و نظام‌های سلامت تحمیل می‌کند و در واقع تهدیدی جدی برای توسعه جوامع است. 

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند در زمینه دستیابی به اهداف سلامت مشکلات زیادی را به وجود آورد، تصریح کرد: آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر اینکه توسط افراد جامعه به طور غیر منطقی و بی‌رویه مصرف می‌شود، از سوی پزشکان نیز به صورت غیر منطقی تجویز می‌شود. 

شاه بهرامی تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از بیماران اینطور تصور می‌کنند، پزشکی که داروی بیشتری را تجویز می‌کند پزشک و متخصص بهتری است و در مقابل پزشکی که داروی کمتری را تجویز می‌کند توجه کافی به سلامت بیمار ندارد. 

وی گفت: حتی بسیاری از پزشکان برای اینکه بیمار خود را برای مراجعات بعدی از دست ندهند، اقدام به تجویز غیر ضروری و بی‌رویه دارو می‌کنند. 

شاه ابراهیمی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون اقدام جدی و عملی برای معضل مصرف بی‌رویه دارو‌ها صورت نگرفته است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی مصرف دارو‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها، ایجاد تحول در فرهنگ مصرف و تجویز دارو در کشور بسیار ضروری است و باید به طور جدی پیگیری شود. 

وی یادآور شد: بررسی‌های موجود نشان می‌دهند که مصرف داروهایی نظیر آنتی بیوتیک‌ها در کشور، به مرز هشدار رسیده است و باید برای متوقف کردن مصرف بی‌رویه دارو‌ها، اقدام عملی و جدی صورت گیرد. 

شاه بهرامی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی در بین افراد جامعه و اطلاع رسانی گسترده به مردم و پزشکان در خصوص مصرف و تجویز بهینه ومنطقی آنتی بیوتیک‌ها، موضوعی بسیار مهم است و باید از همین امروز برای آن برنامه ریزی و تصمیم گیری صورت پذیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار