کشورهای پیشرفته با ترویج مصرف "پروبیوتیک‌ها" آمار استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را کاهش داده‌اند.

دکتر تاج آبادی رئیس هیات مدیره انجمن پروبیونتیک‌ها و غذاهای فراسودمند در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پروبیوتیک‌ها میکرواروگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف آنها به میزان کافی سبب ایجاد اثرات سلامت بخش در مصرف کننده می شود درواقع میکروفلور طبیعی نقش بسیار مهمی در تامین و حفظ سلامت موجود زنده دارد که هر گونه آسیب به این میکروفلورها باعث می شود که هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام نشود و در نتیجه سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی کاهش پیدا می کند.
 
وی ادامه داد: از مهمترین عواملی که می تواند میکروفلور طبیعی بدن آسیب بزند صرف بی‌رویه آنتی بیوتیک ها، ابتلا به بیماری‌های عفونی، قرارگیری در معرض اشعه، استرس و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد که در این بین مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند سبب ترمیم و تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.
 
تاج آبادی در خصوص منابع پروبیوتیک‌ها عنوان کرد: محصولات غذایی که می تواند دارای پروبیوتیک‌ها باشد شامل پنیر، دوغ، ماست و کفیر و محصولات غذایی غیر لبنی مثل نان، غلات، ماکارونی،شکلات و آدامس است.
 
وی با بیان اینکه امروزه فرآورده‌های پروبیوتیک اعم از مکمل های دارویی و محصولات غذایی فراسودمند در بازار سراسر جهان و ایران وجود دارد تصریح کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته با استفاده از پروبیوتیک‌ها مصرف آنتی بیوتیک‌ها کاهش پیدا کرده است. همین کاهش کلسترول کاهش خطر سکته نیز از فواید مصرف این مواد است.
 
تاج آبادی خاطرنشان کرد:مصرف مداوم محصولات پروبیوتیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که حداقل دوره مصرف 21 روز است و از سوی دیگر لازم است مکمل مورد مصرف اعم از غذایی یا دارویی از نظر ویژگی میکروارگانیسم  به کار رفته در حد سویه و همچنین تعداد و دوز دریافتی در هر وعده بررسی و تایید می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار