رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه اگر حضور فقه در قانون غیرحساب شده و یا سراسیمه وار و بدون تآملات کافی باشد به ضرر فقه خواهد بود، گفت: فقه باید همه ظرفیت های خود را برای حضور در عرصه قانون به کار گیرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین ˈاحمد مبلغیˈ پنجشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب ˈ تاملات فقهی در حوزه قانونگذاری ˈ در قم افزود: در صورتی که فقه صرفا در مقام فتواها و عمل مکلفان به شکل فردی بماند صحنه های واقعی و عینی را از دست می دهد و فقه نشسته بر دور دست از قانون، یک فقه منزوی خواهد بود.

وی ادامه داد: قانون در متن زندگی است و با توجه به شکل و جهت دادن به واقعیت های جامعه می تواند توانایی یا ضعف یک نظام حقوقی را ثابت کند، بنابراین فقه نباید از این عرصه خود را دور نگه دارد.

مبلغی با تاکید بر حضور هماهنگ و منسجم فقه در قانون گفت: اگر تنها دو یا چند ماده از فقه در قانون رعایت شود ولی سایر مواد با منطق فقه بیگانه باشد در عمل قانون به ناهماهنگی می افتد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: به دلیل اینکه فقه ظرفیت های بسیار زیادی برای بروز و ظهور در عرصه های عمل دارد وجود شورای نگهبان مغتنم است.

مبلغی گفت: در کنار فرصت مهم نظارت شورای نگهبان در قانون، لازم است مجلس هم کوشش کند آنچه را تصویب می کند فقهی و یا نزدیک به فقه باشد و یا حداقل، اشکالات فقهی آن کمتر باشد.

وی گفت: ابزار مطالعاتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر استفاده از ظرفیت شخصیت های مختلف در حلقه ها و گرفتن نگاه و ایده های آنها و مدیریت آن تا یک فرجام نهایی استوار است.

مبلغی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای فعالیتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آن است که بخشی از بندهای قانون اساسی که هنوز تبدیل به قانون عادی نشده است را شناسایی و کوشش نماید طرح هایی را ایجاد و به مجلس پیشنهاد کند تا در مسیر تبدیل شدن به قانون قرار گیرد و چینن مطالعه ای آغاز شده است.

مبلغی افزود: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نیم نگاهی به قوانین جهان عرب و غرب دارد چرا که گاهی آن کشورها، قوانینی را گذرانده اند که کشور نیاز مبرم به ورود تقنینی در آن حوزه ها را دارد و ما آن تجربه ها، موضوعات، ادبیات حقوقی و قانونی را می گیریم به تناسب آنچه در فقه و فضای کشور وجود دارد، پیشنهاداتی را ارایه خواهیم کرد.

کتاب ˈتآملات فقهی در حوزه قانونگذاریˈ پنجشنبه شب با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس رونمایی شد./
برچسب ها: قم ، حضور فقه ، حساب شده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.