جیک جیلنهال: من هنرمندانی را ستایش می‌کنم که همان‌قدر که برای کارشان وقت می‌‌گذارند و ارزش قائلند برای زندگی‌شان هم ارزش قائلند.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ جیک جیلنهال متولد 19 دسامبر 1980، در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده است. پدرش استفان جیلنهال، کارگردان و مادرش نائو می فونر فیلمنامه نویس هستند. خواهر بزرگترش مگی جیلنهال هم از ستاره‌های هالیوود است.
والدین‌اش سعی داشتند به او یاد  دهند که روی پاهای خودش بایستد و اصرار می‌کردند که شغلی نیمه وقت در تابستان داشته باشد بنابراین او شغل‌هایی از قبیل نجات غریق و گارسون رستوران را تجربه کرده است.



جیک جیلنهال بازیگری را از سن ده سالگی شروع کرد. خواهرش مگی در درام موفق علمی – تخیلی دانی دارکو محصول سال 2001 نقش خواهر جیک را بازی کرد. اجداد پدرش سوئدی هستند. مادرخوانده‌اش جیمی لی کرتیس بازیگر است.
اولین بار در سن یازده سالگی در یک فیلم به نام حقه بازهای شهر ساخته ران آندروود بازی کرد. او در این فیلم کمدی وسترن در نقش پسر بیلی کریستال ظاهر شد.
هیث لجر پیش از مرگ، جیلنهال را به عنوان پدرخوانده دخترش معرفی کرد.
قرار بود در فیلم مرد عنکبوتی 2 به جای توبی مگوایر بازی کند مگوایر با تهیه کنندگان فیلم به مشکل برخورده بود. اما در حینی که جیلنهال خودش را برای این نقش آماده می‌کرد، توبی مگوایر به صحنه مرد عنکبوتی بازگشت.
کتاب مورد علاقه جیک جیلنهال کشتن مرغ مقلد است او نام دو سگ اش را از روی کاراکترهای آن کتاب، بو و آتیکوس گذاشته است.
اسطوره‌های هنری‌اش در سینما و موسیقی، بروس اسپیرینگستون ، بونو از گروه U2 شون پن، پل نیومن و آنتونی کویین هستند.
سال 2004 در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.
سال 2006 در نظرخواهی مجله پرومیر درباره 50 فرد قدرتمند سال، رتبه چهل و هشتم را کسب کرد این اولین بار بود که نام  او در یکی از این فهرست‌ها ظاهر می‌شد.
او و خواهرش مگی جیلنهال اولین خواهر و برادری هستند که در قرن بیست و یکم هر دو برای بازیگری نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند.
در کنار مت دیمون یکی از نامزدهای جدی بازی در فیلم آواتار بود اما کارگردان فیلم جیمز کامرون ترجیح داد یک بازیگر ناشناخته تر یعنی سام ورثینگتون به جای آنها در نقش اول فیلم ظاهر شود.



مسیر شهرت
در دهه 1990 فیلم پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی بازی کرده بود که هیچ کدام نتوانستند برایش اسم و رسم چندانی به دنبال بیاورند همه فیلم‌های مشهورش را در دهه اول قرن بیست و یکم بازی کرده است. با دانی دارکو ساخته ریچارد کلی در سال 2001 اولین پله موفقیت را پشت سر گذاشت. به محض موفقیت تبدیل به بازیگر پرکاری شد سال 2001 و 2002 هر سال سه فیلم بازی کرد سال 2004 در فیلم آخر الزمانی روز پس از فردای رولند امریچ بازی کرد فیلمی که به شهرت بیشتری کمک کرد.  اتفاق اصلی سال 2005 برایش افتاد وقتی در درام تحسین شده آنگ لی یعنی کوهستان بروکبک بازی کرد. از همان فیلم بود که با هیث لجر تبدیل به رفقای خیلی خوبی شدند بازی هر دو نفر در فیلم ستایش منتقدان را برانگیخت فیلمی که هم از نقطه نظر بازیگری نقطه عطفی در زندگی جیلنهال بود و همه حاشیه‌های سوژه فیلم نامه او را به عنوان یک ستاره بیشتر مطرح کرد به جز کوهستان بروکبک سال 2005 در دو فیلم دیگر هم بازی کرد که هر دویشان آثار قابل قبول و مهمی هستند برهان ساخته جان مدن که در کنار آنتونی هاپکینز و گوئینت پالترو ظاهر شد و جارهد فیلم مهم سام مندز سال 2006 فیلمی در کارنامه‌ا ش ندارد تا خودش را برای یک سکوی پرتاب بزرگ آماده کند یعنی بازی در فیلم زودیاک دیوید فینچر محصول سال 2007 فیلمی ک نه فقط برای دوستداران فینچز فیلم مهمی بود که توانست وجوه دیگری از استعدادهای جیلنهال را هم به نمایش بگذارد جیلنهال در درام اسرارآمیز فینچز خوش درخشید سال 2010

فیلم های مهم
دانی دارکو 2001، کوهستان بروکبک 2005، زودیاک 2007 و کد مرجع 2011



منبع: مجله دنیای تصویر

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.