بازیکنان بسکتبال طبق قانون جدید کمیته داوران فدراسیون ایران بعد از دیسکالیفه (اخراج) و یا دو خطای فنی از بازی بعدی محروم نمی شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ طبق تصمیم جدید کمیته داوران و کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال در فصل جدید سوپرلیگ بعد از اخراج بازیکن و یا دریافت دو خطای فنی، یک جلسه محرومیت از بازی بعدی به طور خودکار اتفاق نمی افتد اما کمیته انضباطی در این مورد قدرت بیشتری پیدا می کند و تصمیم در مورد میزان جریمه یا محرومیت بازیکن به گزارش ناظر مسابقه و بعد از آن نظر کمیته انضباطی بازمی گردد.

ورژ آبکاریان رئیس کمیته داوران در این مورد توضیح می دهد: تا سال قبل بازیکنانی که دو خطای فنی می گرفتند به طور خودکار از بازی بعدی محروم می شدند اما با جرایمی که امسال برای بازیکنان در نظر گرفته شد این محرومیت اجرا نمی شود.

البته رئیس کمیته داوران توضیح اضافه ای ارائه می کند که تا سال آینده میلادی در فدراسیون جهانی قانونی تصویب می شود که براساس آن محرومیت یک جلسه ای برای بازیکنی که دو خطای فنی بگیرد در نظر گرفته می شود اما تا زمان تصویب و اجرایی شدن آن قانون، در ایران هم محرومیت بعد از 2 خطای فنی حذف می شود.

قانون دیسکالیفه محلی بود

بحث بعدی در مورد اعلام دیسکالیفه یا اخراج یک بازیکن در بازی است که آبکاریان تاکید می کند: پیش از این در ایران با قانون محلی بازیکنی که اخراج می شد به طور خودکار از بازی بعدی هم محروم بود اما این قانون را هم برابر قانون جهانی تغییر داده و به این ترتیب محرومیت بعد از دیسکالیفه نیز حذف شد. با این شرایط اگر کمیته انضباطی تشخیص دهد یک بازیکن اصلا محروم نمی شود و یا حتی چند جلسه امکان محرومیت با حکم کمیته انضباطی وجود خواهد داشت.

همچنین کمیته انضباطی فدراسیون، جریمه های سنگینی برای مربیان و بازیکنان در صورت اعتراض در نظر گرفته که این جرایم جای بسیاری از محرومیت ها را هم می گیرند.

داور بازی در قزوین حق داشت

آبکاریان که در هفته دوم لیگ شاهد بازی مهرام و هفت الماس قزوین بود در مورد صحبتهای اسلامی سرمربی هفت الماس که اعتقاد داشت اشتباه داوری باعث عصبانیت و شعارهای تماشاگران شد، گفت: یک بند در قوانین داوری جهانی وجود دارد که براساس آن، در صورتی که داور مسابقه تشخیص داد بازی به خاطر حمایت از بازیکن مصدوم قطع شود، مجاز به قطع بازی خواهد بود. البته باید اجازه داده شود که بازی تا جایی پیش برود و بعد از رسیدن به وقت غیرحساس به بازیکن مصدوم رسیدگی شود اما در هر حال تشخیص داور در هر زمانی می تواند صورت بگیرد.

وی با اشاره به مصدومیت سجاد مشایخی در دیدار مهرام و قزوین ادامه داد: سجاد مشایخی بازیکن ملی است و امکان گرفتن جای مهدی کامرانی را دارد بنابراین حمایت از این بازیکن بعد از مصدومیت باید صورت بگیرد. ضد حمله تیم هفت الماس هم زمانی برای رسیدگی به مصدومیت مشایخی نگه داشته شد که توپ همان زمان در زمین دفاعی تیم قزوین ریباند شده و 9 بازیکن هم در همان حوالی بودند با این شرایط موقعیت خاصی از تیم قزوینی گرفته نشد. از طرفی مشایخی هم بعد از نگه داشتن زمان مجبور شد برای مداوا از زمین هم خارج شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار