دويلپن: گفتگوهاي ژنو فرصتي مناسب براي امضاي توافقنامه هسته‌اي با ايران است

دومينيک دويلپن در گفتگو با شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه گفت، گفتگوهاي امروز ژنو فرصتي مناسب براي امضاي توافقنامه هسته‌اي با ايران است و از سوي ديگر، اگر اين توافقنامه به امضا نرسد، احتمال حمله‌ اسرائيل به ايران بيشتر خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، دومينيک دويلپن، نخست وزير سابق فرانسه، در گفتگوي اختصاصي با مجري شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه درباره مذاکرات هسته‌اي ژنو که قرار است در روز چهارشنبه ميان ايران و شش کشور قدرتمند جهان برگزار شود گفت، سؤال اصليِ اين است که آيا ما (غربي‌ها) تا چه حد حاضريم ريسک امضاي اين توافقنامه (با ايران) را بپذيريم؟ 

وي تأکيد کرد، به نظر من براي ارزيابي اهميت اين توافقنامه ما بايد درک کنيم اين يک صرفاً روندي (جاري) است. از همين رو، ما قادر نخواهيم بود از همان بدو امر، يعني در همين روز چهارشنبه، به توافقنامه «نهايي» با ايران دست پيدا کنيم. با اين حال ما مي‌توانيم از امروز وارد روندِ دستيابي به توافقنامه شويم و در همين راستا، توافقنامه‌اي موقتي و گذرا امضا کنيم و در پي آن، قادر خواهيم بود به سوي توافقنامه نهايي که قطعاً بهتر خواهد بود، پيش برويم. از اين رو به عقيده من، اين (گفتگوهاي امروز ژنو) فرصتي مناسب است و ما بايد از اين فرصت استفاده کنيم زيرا امضاي اين توافقنامه به نفع تمامي منطقه خواهد بود. علت اين امر اين است که دستيابي به اين توافق با ايران تاثيرات و تبعات قدرتمند و شگرفي بر اوضاع سوريه، لبنان و حتي روند صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان خواهد گذاشت. اين مسئله ممکن است تمامي تحولات منطقه را تحت تأثير قرار دهد و آن‌ها را بهبود بخشد. 

دويلپن در خاتمه افزود‌ در مقابل، اگر ما اين توافقنامه را امضا نکنيم، و از اين همه فرصت‌هاي مغتنم براي امضاي آن بهره نبريم، آنگاه ممکن است با پيامدهايي قدرتمند روبرو شويم که شامل حمله احتمالي اسرائيل به ايران خواهد بود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: دویلپن ، ژنو ، فرصت ، هسته ای ، فرانسه ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار