فرانس24 گزارش داد:

نطق‌هاي تاريخي در سازمان ملل: از شکستن تريبون توسط رئيس جمهور شوروي تا نطق چهار ساعته کاسترو + تصاوير

شبکه فرانس بيست و چهار در گزارشي به بررسي نطقهاي جنجالي در مجمع عمومي سازمان ملل پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، سازمان ملل از بدو تاسيس در سال 1945 همواره صحنه لحظات تاريخي مهمي بوده است. ابتدا جنگ سرد در اين مجمع بازتاب پيدا کرد.

"نيکيتا خروشچف" رئيس جمهور شوروي در سال 1960  با خشم از تريبون سخنراني کرده بود  و حتي ضربه اي محکم به تريبون زده بود که باعث شکستن آن شد .


نطق سفير آمريکا در سازمان ملل در سال 1962 در آستانه جنگي هسته اي در جهان، نيز در خور توجه بود. ادلاي استيونسون گفته بود: آيا شما تکذيب مي کنيد که شوروي موشکهاي ميان برد در کوبا مستقر کرده است؟ منتظر ترجمه نمانيد و فقط بگوييد بله يا خير؟

پس از جنگ سرد، بحران خاورميانه نيز در مجمع عمومي سازمان ملل متحد بازتاب پيدا کرد.


در سال 1974 ياسر عرفات رئيس سازمان آزاديبخش فلسطين از تريبون سازمان ملل سخنراني کرد. مسئله فلسطين براي اولين بار بحث روز شده بود. وي گفته بود : من با شاخه اي زيتون در يک دست و با تفنگ انقلابي در دست ديگر به اينجا آمده ام. اجازه ندهيد شاخه زيتون از دستم بيافتد.


در اواخر سال 2002 جرج دبليو بوش تلاش کرده بود از تريبون سازمان ملل اقدامي نظامي را مشروع جلوه دهد. وي مي کوشيد جامعه بين الملل را متقاعد کند که صدام سلاحهاي کشتار جمعي دارد. جرج بوش گفته بود: صدام همه مدارک را عليه خود ايجاد کرده است. 


"اما دومينيک دوويلپن" وزير خارجه اسبق فرانسه در نطقي تاريخي از جانب فرانسه به مخالفت با جنگ برخاست. وي در چهاردهم فوريه 2003 گفته بود: به همه آنهايي که با اضطراب مي پرسند کي و چگونه تسليم جنگ مي شويم، پاسخ مي دهم، هيچ چيز هيچ گاه در شوراي امنيت اجازه نمي دهد، به طور شتابزده و باعدم درک عمل کنيم يا تسليم ترديدها و ترس شويم.


سه سال بعد، هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا به بوش و استکبار آمريکا حمله کرد و گفت: روز گذشته شيطان اينجا بود. اين محل هنوز بوي گوگرد مي دهد.


محمود احمدي نژاد رئيس جمهور جنجال برانگيز ديگري بود که از سازمان ملل سخنراني کرد. 

قذافي در سال 2009، براي اولين بار در مجمع عمومي سخنراني کرد. وي مدت دو ساعت به حمله به شوراي امنيت روي آورد و نهايتا منشور سازمان ملل را به زمين انداخت. 


طولاني ترين نطق به سخنراني فيدل کاسترو در سال 1960 مربوط مي شود. رهبر کوبا در آن زمان چهار ساعت سخنراني کرده بود. 

اين نطقها لحظات تاريخي سازمان ملل بوده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Afghanistan
قاسم
۱۳:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۳
فیدل کاسترو از جمله آن سیاستمدارانی بود که هرگز تکرار نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
نطق سفیر آمریکا جالب بود
آخرین اخبار