ذرت يك محصول بسيار مهم و آب بر بوده كه به دليل خشكسالي در استان همدان سطح زير كشت آن كاهش چشمگيري يافته است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ ذرت به علت موارد مصرف زياد و كيفيت و ارزش غذايي بالا در سطح وسيعي از جهان و نيز ايران كاشته مي‌شود و نظر به اهميت و ارزش غذايي و اقتصادي فراوان به سلطان محصولات كشاورزي معروف است كه اين محصول مهم به دليل كمبود آب در استان با آينده‌اي مجهول مواجه شده است.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در استان همدان سه هزار و 434 هكتار زير كشت ذرت علوفه‌اي قرار دارد كه 14 هزار و 800 تن در سال زراعي 92 توسط كشاورزان استان توليد شده است.
محمدشهرام پرورش ادامه داد: 9 هزار و 198 هكتار از اراضي استان نيز زير كشت ذرت دانه‌اي قرار دارد كه 77 هزار و 263 تن در سال زراعي 92 توسط كشاورزان استان همدان توليد شده است.
وي افزود: ذرت يك محصول آب بر است و در سطح زير كشت به صورت ميانگين آب زيادي را مصرف مي‌كند.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي تصريح كرد: ذرت دانه‌اي در صنعت دام و طيور و ذرت علوفه‌اي در جيره غذايي گاوداري صنعتي و نيمه صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
وي تصريح كرد: بنا بر محدوديت منابع آبي و خشكي منابع زيرزميني و چاه‌هاي كشاورزي سطح زير كشت ذرت را محدود نگاه داشته و محصولاتي كشت مي‌شود كه به ميزان كمتري آب نياز داشته باشند.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي بيان كرد: سعي ما حركت بر مبناي برنامه پنجم توسعه است و بنابراين به دنبال كشت بيشتر ذرت در استان نيستيم.
پرورش تأكيد كرد: استان همدان استعداد لازم براي كشت ذرت علوفه‌اي و دانه‌اي را دارد و علاوه بر اين كشت ذرت يك تناوب بسيار مطلوب براي كشاورزان محسوب مي‌شود كه به دليل مشكل كمبود آب سطح زير كشت آن محدود شده است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: در كشور نهاده‌ كافي براي مصرف مرغداري‌‌ها وجود ندارد و ما مجبور به واردات نهاده‌ها هستيم كه بايد گفت مشكلي در تهيه اين نهاده‌ها در زمان وضع تحريم‌هاي اقتصادي بين المللي وجود ندارد.
محمد نظرپور ادامه داد: خوراك مرغداري‌ها شامل ذرت دانه‌اي و سويا بوده به گونه‌اي كه 60 درصد آن را ذرت و 35 درصد آن را سويا تشكيل مي‌دهد.
وي تصريح كرد: براي تهيه خوراك دام‌ها مجبور به واردات 80 درصد سويا و ذرت از خارج كشور هستيم.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان ادامه داد: ذرت علوفه‌اي خوراك گاوداري‌هاي شيري بوده كه در استان همدان توليد و نيازي به واردات آن نیست
يك توليدكننده ذرت دانه‌اي در فيروزان شهرستان نهاوند كه براي رعايت اصول فني در كشاورزي به عنوان كشاورز برتر شناخته شده است، در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در سال 91 موفق به توليد 16 تن ذرت دانه‌اي در 30 هكتار شدم و عنوان كشاورز نمونه براي رعايت اصول فني را به خود اختصاص دادم.
مسعود صمدي ادامه داد: تمام اين زمين به آبياري تحت فشار مجهز است كه 15 هكتار آن توسط تسهيلات دولت و 15 هكتار ديگر با آورده شخصي به اين سيستم مجهز شده است.
وي تشريح كرد: اما آب چاه‌هاي عميق ما هر چند سال يكبار خشك شده و هر بار با تقبل هزينه‌هاي سنگين مجبور به ايجاد چاه‌هاي عميق جديدي هستيم.
اين كشاورز فيروزاني افزود: هرچند اين مزرعه مجهز به سيستم آبياري تحت فشار است اما خشكسالي و كمبود بارندگي باعث شده است كه سطح زير كشت و بازدهي كشت كاهش يابد.
صمدي تصريح كرد: به دليل كمبود آب ميزان توليد محصول از 16 تن در سال 91 به 10 تن در سال 92 رسيده است چرا كه كشت ذرت دانه‌اي به آب زيادي نيازمند است./ب
برچسب ها: کشت ، ذرت ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.